ActueelHoreca

Leeftijdsgrens voor fastfoodies: directeur ProFri wil eerlijke dialoog met overheid

 
Frans van Rooij, directeur ProFri.
 
Geschreven door:
Leestijd 2 minuten

Hoe oud moet je straks zijn om een kroket uit de muur te mogen halen? Het is de vraag die presentator Ron Vergouwen stelde tijdens ons nieuwe radioprogramma ‘Met de kennis van nu’. Het wetenschappelijk bureau van het CDA heeft voorgesteld om een minimumleeftijd in te stellen voor mensen die fastfood willen kopen. Vergouwen en zijn co-host Jan Meerman (INretail) gaan er met Frans van Rooij als directeur van ProFri over in gesprek.

Lees verder onder de advertentie

De fastfoodsector was er op z’n zachtst gezegd niet echt over te spreken. Het voorstel vanuit het CDA kan volgens de directeur van ProFri, dat meer dan driehonderd frietbakkers vertegenwoordigt, onder de noemer ‘betutteling’ worden geschaard. ,,Telkens als het onderwerp ‘obesitas’ op de politieke agenda komt, wordt ons frietje in beeld gebracht”, zegt Van Rooij. ,,Het CDA heeft een christelijk sausje over dit item gegooid. We wisten dat dit eraan zat te komen.”

Focus op sport onder jongeren

Terwijl Van Rooij zijn beklag doet, knikt Meerman instemmend. Volgens hem focust de overheid op het verkeerde aspect. ,,Met dit soort suggesties duw je een hele sector in de hoek waardoor het zich telkens alleen maar aan het verdedigen is. De overheid moet breder nadenken. Bevorder het sporten onder jongeren.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Jan Meerman (INretail): ‘Overheid heeft niets geleerd van de crisis’

Bezig met een mooi ambacht

Presentator Vergouwen vraagt vervolgens welke plannen Van Rooij heeft liggen om het imago van de frietbakkers wat op te vijzelen. ,,ProFri staat voor bak- en vakmanschap. We willen laten zien dat we met een mooi ambacht bezig zijn. Op dit moment zijn we bezig met de verdere introductie van het keurmerk ‘Goed Gefrituurd’. Ook focussen we ons op producten die uit eigen keuken komen.”

Meerman adviseert Van Rooij om het plan van aanpak te verbreden door te kijken naar het thema gezond leven. ,,Probeer samen te werken. Wat hebben we nodig om een gezonde maatschappij te creëren?” Van Rooij: ,,We willen graag in dialoog treden, maar dat moet dan wel op een eerlijke manier gebeuren. Ik wil onze branche dan niet alleen maar verdedigen, want dan maken we geen schijn van kans.”

Lees verder onder de advertentie
INretail-directeur Jan Meerman (links) en presentator Ron Vergouwen.