Laatste update: 26 januari 2023 15:20
Begin dit jaar was het nog goed nieuws voor Lightyear: de productie van het eerste model was begonnen. Met een zeer bedeesd tempo van één auto per week weliswaar. Nu blijkt dat het financieel niet uit kan. Daarom wordt de productie gestaakt, terwijl de consumenten al een aanbetaling hebben gedaan.
Daarbij wordt ook uitstel van betaling aangevraagd van het bedrijfsonderdeel waar de productie onder viel. Het is nog onbekend wat dit betekent voor de medewerkers, bij het onderdeel werken 600 mensen (op een totaal van 650 medewerkers).
Lees ook: De eerste auto op zonne-energie: zo ziet de Lightyear eruit
Goedkopere Lightyear 2
Topman Lex Hoefsloot zegt dat Lightyear momenteel probeert een aantal nieuwe investeringen af te ronden. Daarmee zou het bedrijf zich dan volledig op de goedkopere Lightyear 2 moeten kunnen richten. Die auto moet minder dan 40.000 euro kosten en in 2025 op de markt komen.
De Lightyear 0, die eerder te boek stond als Lightyear One, ging eind november in productie in een fabriek in Finland. In eerste instantie ging het om een auto per week, maar dat zou moeten worden opgevoerd in de loop van dit jaar. De 0 kan volgens Lightyear meer dan 800 kilometer rijden op een volle accu, waarbij de zonnepanelen op het dak voor extra lading kunnen zorgen. Oorspronkelijk kostte de auto zo'n 120.000 euro, maar dat liep onder meer door dure onderdelen op tot 250.000 euro.
Lees ook: 46 jaar na DAF weer Nederlands autosucces: Lightyear start productie eerste zonneauto
'Business case Lightyear niet zo goed als gehoopt'
Autojournalist Roland Tameling reageert in eerste instantie verbaasd op het nieuws, maar snapt de opvallende stap zakelijk gezien wel, zegt hij in de radio-uitzending van De Ondernemer Vandaag. ,,Zakelijk beschouwd snap ik het wel, je kunt zeggen dat Lightyear 0 geen doorslaand succes was bij investeerders. De de prijs was al verhoogd van 150.000 euro naar 250.000 euro. Je hebt geïnvesteerd in een missie met de hoop op een auto, maar die is nu dus geschrapt."
Tameling was bij de start van de productie van de Lightyear One in Finland eind vorig jaar. ,,Het was een en al euforie en nu gaan ze het toch niet doen. Het was een mooie vaandeldrager, maar de business case bleek niet zo goed als gehoopt. Ik snap dat je als bedrijf zegt: dat laten we afvloeien, je kunt het geld maar een keer uitgeven. Met de vergaarde kennis is er in theorie kans de Lightyear 2 wel te realiseren. Ik vraag me alleen af wat dit doet met investeerders en vertrouwen in het merk. Dat moet de komende tijd blijken."
Bijna alle medewerkers Lightyear verliezen hun baan
Bijna alle medewerkers van zonneautomaker Lightyear verliezen hun baan door het faillissement van dochterbedrijf Atlas Technologies. Dat bedrijfsonderdeel bood werk aan ongeveer 620 van de 650 medewerkers. De rechter in Den Bosch heeft een curator aangesteld en die zal komende tijd gaan kijken of er bijvoorbeeld nog een doorstart in zit.
,,Lightyear betreurt het deze mededeling te moeten doen voor alle medewerkers, klanten, investeerders en leveranciers en zal nauw samenwerken met de curator en alle betrokkenen en hoopt op hun begrip en steun”, stelt de Helmondse onderneming in een verklaring.