ActueelHoreca

Mandy en Nick zijn eigenaar van een dementievriendelijke snackbar

De cafetaria van Mandy en Nick Goldenbeld mag sinds kort dementievriendelijk genoemd worden. Foto: Arjan Gotink
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Samen met zijn vrouw Mandy runt Nick snackbar Goldenbelds. Iets wat hij niet van een vreemde heeft. ,,Mijn ouders staken hun ziel en zaligheid in de cafetaria, waardoor mijn oma een groot deel van mijn opvoeding voor haar rekening heeft genomen”, vertelt hij aan het AD. ,,Ook was ze erg betrokken bij de cafetaria. Wij verkopen nog steeds haar ballen gehakt.”

Toen zijn oma dementie kreeg, ontstond er bij Nick bewustwording voor dementie. ,,Ze was altijd een taaie vrouw, die niet op haar mondje was gevallen. Wel had ze het hart op de juiste plek”, vertelt hij met bewondering. Hij had al langer vermoedens dat ze dementeerde. Ze kwam graag langs, maar dat werd steeds minder. ,,Ze durfde niet meer auto te rijden en werd onzeker.”

Als ik iemand hier de deur uit kan laten gaan met een big smile omdat hij op een fijne manier geholpen is, dan geeft me dat een goed gevoel

Nick Goldenbeld, eigenaar dementievriendelijke snackbar

Snackbar als buurtpunt waar ook bepaalde verantwoordelijkheden aan gekoppeld zijn

Uiteindelijk kwam Nicks grootmoeder bijna nergens meer. ,,Door haar dementie wist ze het allemaal niet meer zo goed. Dan maak je fouten, waarop anderen bot reageerden”, vertelt hij. ,,Het is niet eerlijk. Die mensen kunnen daar niks aan doen.”

Lees verder onder de advertentie

Daarom vindt hij dat het meer aandacht verdient. ,,Ik herkende de signalen niet. Het is echt een zwaar ondergeschoven kindje, terwijl één op de vier mensen het krijgt.”

Zijn cafetaria heeft een dubbele functie: mensen kunnen hier een hapje eten en drinken, maar hier wordt ook gepraat en ontmoet. Hij omschrijft het als een soort buurtpunt, waar ook bepaalde verantwoordelijkheden aan gekoppeld zijn. ,,Daarom vind ik het als ondernemer mijn plicht om hierop in te spelen.”

Lees ook: Jonge ondernemers treffen met muziekboek juiste toon voor mensen met dementie

Lees verder onder de advertentie

Personeel volgde cursus om dementie te herkennen

En dat heeft hij gedaan door samen met zijn vrouw en personeel een cursus te volgen om dementie te herkennen en er beter mee om te leren gaan. ,,Je bent niet gelijk een arts als je die cursus hebt gevolgd, maar de training biedt wel handvatten.”

Nu krijgt de uitbater een sticker en certificaat waarmee hij aantoont dat zijn onderneming ‘dementievriendelijk’ is. Dat maakt het ook tastbaar. ,,Het is allemaal jagen tegenwoordig, vooral bij fastfoodketens. Dementievriendelijk is juist mensen in rust te helpen.”

Ik praat erg snel, maar ik ga drie tandjes slomer praten als ik zo’n persoon help

Nick Goldenbeld, eigenaar dementievriendelijke snackbar

Bij de Goldenbelds is service soms belangrijker dan omzet draaien

Goldenbeld heeft goede mensenkennis door zijn werk, waardoor hij een dementerend persoon kan herkennen aan zijn ogen en houding. ,,Ze voelen zich vaak niet op hun gemak.” Als hij dat constateert bij een persoon, past hij daar zich op aan. ,,Ik praat erg snel, maar ik ga drie tandjes slomer praten als ik zo’n persoon help.”

Lees verder onder de advertentie

Bij de Goldenbelds staat service hoog in het vaandel, iets wat hij soms belangrijker vindt dan omzet draaien. ,,We moeten onze oogkleppen eens afdoen en om ons heen kijken. Als ik iemand hier de deur uit kan laten gaan met een big smile omdat hij op een fijne manier geholpen is, dan geeft me dat een goed gevoel.”

Mandy en Nick hebben samen met hun personeel een cursus gevolgd om om dementie te herkennen. Foto: Arjan Gotink

Lees ook: Snackbarhouder Tonnie plakt flink gestegen energierekening op vitrine: hierom is frietje duurder

Lees verder onder de advertentie