Nieuws Actueel
Hoe Marco Aarnink miljoenen verdiende met Drukwerkdeal
Met Print.com wil Marco Aarnink het eenvoudiger dan ooit tevoren maken om drukwerk te bestellen. Voordat de Overijsselse ondernemer zich stortte op het veelzijdige printplatform maakte hij furore met Drukwerkdeal.

Marco Aarnink wordt op 4 maart 1985 geboren in het Overijsselse Deventer. In zijn kindertijd is zijn vader veel van huis voor zijn werk als vrachtwagenchauffeur. Ondanks de waardering voor zijn hardwerkende vader, weet hij naar eigen zeggen op jonge leeftijd al dan hij zijn geld op een andere manier wil verdienen. Zijn eerste guldens verdient hij op 12-jarige leeftijd door kopjes koffie te verkopen aan marktkooplui die tegenover zijn ouderlijke woning werken. Op diezelfde markt loopt hij Wilfred Janssen alias De Gordijnenman tegen het lijf, de eerste werkgever van Aarnink. Als puber verkoopt hij gordijnen in de marktkraam van Janssen. “Als er een ding moeilijk is om te slijten op de markt dan zijn het gordijnen. Door dit baantje was ik al heel vroeg bezig met klanttevredenheid en klantvriendelijkheid. Ik heb veel van Wilfred geleerd”, zegt hij in de documentaire Vermogens in Nederland.
Studie
Naast zijn baantje op de markt studeert Aarnink Small Business en Retail Management (SBRM) in Deventer. “Tijdens mijn studie stelde ik mijzelf de vraag: wat heeft elk bedrijf nodig? En waar zou ik vanaf morgen geld mee kunnen gaan verdienen?”, zegt hij in Vermogens in Nederland. Het antwoord is Drukwerk. Het bedrijf Drukwerkdeal.nl richtte hij in 2005 op samen met zijn studiegenoot Gert-Jan Voortman. Samen huren ze al snel een kantoor. Een heel bewuste keuze en een stok achter de deur, zegt Aarnink. Als je kosten maakt, dan moet je immers winst maken.
Lees ook: Dit zijn de succesvolle groeilessen van Marco Aarnink (Drukwerkdeal)
Drukwerkdeal.nl
En winst maken dat doet Marco Aarnink met zijn internetdrukkerij die visitekaartjes, flyers en spandoeken maakt. Binnen de kortste keren groeit de onderneming uit tot een miljoenenbedrijf (9 miljoen in 2009, 34 miljoen in 2013). In 2012 bouwt hij een managementteam om zich heen. “Het kantelpunt zat ‘m in dat jaar. Op het moment waarop ik mijn compagnon had uitgekocht. Ik besloot flink door te pakken. Ik had tenslotte toch al een megafinanciering aan mijn broek hangen en dus was het alles of niets. Voor mijn gevoel moest ik mensen om mij heen verzamelen die op een ander niveau meekijken. Vanaf dat moment waren de keuzes die ik maakte meer onderbouwd. Het voelde veiliger en dat bracht rust. Ik begaf mezelf vaker in de risicosfeer en durfde gewaagde beslissingen te nemen. ‘Als het verkeerd uitpakt, komt het ook wel weer goed’, dacht ik geregeld. Het hoeft echt niet lonely at the top te zijn”, zegt hij tegen De Ondernemer.
Overname Vistaprint
Terugkijkend heeft Marco Aarnink weinig meegemaakt van het megasucces van Drukwerkdeal.nl. “Het was een sneltrein en ik vergat naar buiten de kijken. Ik was vooral bezig om de boel draaiende te houden en te zorgen dat het personeel zijn boterham kon verdienen”, zegt de self-made man in Vermogens in Nederland. In 2014 meldt het Franse bedrijf met Amerikaanse beursnotering Vistaprint zich voor overname. “Op een bepaald punt moesten we investeren om onze groei bij te kunnen benen. Spannend, want dan dient zich de vraag aan of je gaat samenwerken met een andere partij of dat je boel verkoopt. Door veel te praten met de juiste mensen koos ik uiteindelijk voor dat laatste. Dit was gewoon het beste voor de medewerkers en het bedrijf. Ik ben daarna nog een jaar bezig geweest met de overdracht.” Vistaprint kocht in 2011 voor 60 miljoen euro al het Nederlandse fotoboekenbedrijf Albumprinter (merknaam: Albelli). Haico Meijerink is tegenwoordig de ceo van Drukwerkdeal.nl.
Lees ook: Marco Aarnink (oprichter Drukwerkdeal): ‘Er is een war on talent aan de gang’
Je eigen droomhuis
Met een overnamesom van maar liefst 24 miljoen euro is Marco Aarnink van de ene op de andere dag multimiljonair. Hij koopt een snelle auto en een mooi huis op Landgoed De Menop te Bathmen, bij Deventer. Het opknappen van de droomvilla wordt op de voet gevolgd door een filmploeg van SBS6. In het programma Je eigen droomhuis NL (gepresenteerd door Marlayne Sahupala) is te zien hoe Aarnink en zijn vriendin Eline in vijf maanden tijd het stulpje met vier etages laten inrichten. De deadline van vijf maanden heeft alles te maken met de zwangerschap van zijn vriendin. Voor de geboorte van hun eerste kind willen ze in het nieuwe landhuis wonen. De wensen zijn er niet minder om: Een gym, een bar en een thuisbioscoop, om er maar een paar te noemen. Het zwembad ligt er al.
Investeerder
Niks doen is niks voor Marco Aarnink. Daarom besluit hij te investeren in allerlei bedrijven. Door schade en schande leert hij dat een succesvolle investering niet alleen geld, maar ook veel aandacht nodig heeft. Na een onrustige periode met een investering hier en een project daar, maakt hij de keuze om te stoppen als investeerder en zich weer te richten op een eigen onderneming. Marco Aarnink investeerde in het verleden onder meer in BIG Bicycles (Jan Hafkamp) en Verhuurmakelaar 123Wonen (Norbert Wegter en Thomas Voskamp).
Aarnink participeert met succes onder meer in Rhinetex in Deventer. Hij is nog altijd nauw betrokken bij het stoffenbedrijf en zit met Print.com zelfs in hetzelfde pand. Zijn investering in Reserverings-app Pimmr zijn overgegaan naar Datumprikker. Tot slot zit hij ook nog in verrassings reisbureau srprs.me, brillenmerk Ace and Tate, investeringsfonds Endeit (Joop van den Ende) en Peak Capital. Het meeste doet hij tegenwoordig via deze laatste twee investeringsfondsen. "Ik ben te onrustig en ondernemend om als investeerder te fungeren dus laat het mensen doen die daar erg goed in zijn", zegt hij met een knipoog.
Als jurylid in het RTL-programma De Groei Challenge beoordeelt hij in 2016 de ideeën van ondernemers. ‘De Groei Challenge’ wordt geproduceerd door Zodiak Nederland en wordt mede mogelijk gemaakt door de Kamer van Koophandel en NLGroeit.
Lees ook: Dit zijn de succesvolle groeilessen van Marco Aarnink (Drukwerkdeal)
Geld
Na een periode van investeren komt hij er opnieuw achter dat passie toch echt belangrijker is dan geld. “Er is nu meer stress dan dat ik ooit heb gehad”, zegt Aarnink in Vermogens in Nederland. “Er is geen balans. Er gaat meer geld uit dan erin. Zolang je in onbalans leeft voelt het hebben van geld niet goed. Die passie voor mijn bedrijf, dat was de drijvende kracht achter mijn geluk. Geen auto of een duur huis.”
Print.com
Voor een bedrag met zes nullen koop Marco Aarnink in 2017 het internetdomein Print.com. Hij begint een nieuw drukwerkbedrijf en heeft in drie maanden acht man personeel in dienst, wat in schril contrast staat met de 200 medewerkers die hij op het hoogtepunt van Drukwerkdeal.nl heeft. ”De drukwereld is mooier dan iedereen denkt. Wanneer mensen een doos openmaken en daarin een product zien met daarop hun logo, ontstaat er een gevoel van trots. Ik miste het pionieren, de productie en alles wat daarbij hoort. Met Print.com willen we graag een beleving maken van drukwerk. Ik wil internationaal iets neerzetten met blij personeel dat blije klanten aantrekt.” Marco Aarnink bouwt opnieuw een bedrijf op vanaf scratch maar heeft nu de wereldmarkt als doel.
Printplatform
Hoe het product er precies uit gaat zien weet slechts een handjevol mensen. “Er hangt iets in de lucht”, staat er begin oktober 2018 geschreven op de site Print.com. “Een inspirerende plek waar ambacht, passie en creativiteit samenkomen. Waar we samen met jou mooie dingen maken." Aan het einde van diezelfde maand is de site vernieuwd: "In 9 maanden werd de basis gelegd. De juiste drukwerknerds vinden, experimenteren en keihard werken. Daarna ging het razendsnel: al na 6 maanden is het allereerste stukje Print.com geboren." De app is in de huidige beta-fase te gebruiken door een selecte groep klanten. Begin 2019 moeten het platform beschikbaar zijn voor iedereen.
Marco Aarnink spreekt op 21 november (Ahoy) tijdens de Week van de Ondernemer over de overname van zijn bedrijf ('Bedrijfsovername, hoe heurt het eigenlijk'). Meer weten / inschrijven ? Klik op deze link: https://www.deondernemer.nl/events/bedrijfverkopen.
Naam: Marco Aarnink
Bedrijf: Print.com
Geboorteplaats: Deventer (4 maart 1985)
Vermogen: miljonair