ActueelVastgoed

Maurits Grosfeld wil de woningmarkt opschudden met prijswinnend House.nl

 
Maurits Grosfeld met zijn Startup Award. De prijs moet een steun in de rug zijn voor House.nl. Foto: Maurits Grosfeld.
 
Geschreven door:
Leestijd 5 minuten

MauritsGrosfeld is het beu, de schimmige praktijken op de huizenmarkt. Doordubieus handelen van makelaars worden kopers en verkopers volgens hemvaak bewust buitenspel gezet. Daarom richtte hij in 2019 House.nl op,een platform dat het aan- en verkoopproces van huizen voor, tijdensen na het bieden transparant en eerlijk wil maken. Om dietransparantie op de woningmarkt versneld te kunnen realiseren, isGrosfeld een crowdfundingsactie gestart. Zijn missie is nietonopgemerkt gebleven: House.nl won vorige maand de Beste StartupAward tijdens de uitreiking van de Nationale Makelaar Awards.

Lees verder onder de advertentie

Een week of zesgeleden raakte Grosfeld tijdens een feestje voor de zoveelste keeraan de praat met een gefrustreerde huizenzoeker. Hij had – zonderaankoopmakelaar - 620.000 euro op een huis geboden, maar viste achterhet net. Het huis bleek te zijn verkocht voor 600.000 euro aan iemandmét aankoopmakelaar. En dat terwijl de persoon die het huis met hulp vaneen verkoopmakelaar te koop had gezet, niet wist van het bod van620.000 euro…. Rara, wat is hier aan de hand?

Grosfeld: ,,Het kanniet anders of er is een dealtje tussen beide makelaars gesloten. Metandere woorden: hier was dus sprake van vriendjespolitiek. Dit soortpraktijken hoor ik zo vaak. Te vaak. Van transparantie en eerlijkheidop de huizenmarkt is absoluut geen sprake meer. Het belang van demakelaar staat blijkbaar voorop, terwijl het belang van verkopers enkopers in mijn ogen juist voorop zou moeten staan.’’

Van transparantie en eerlijkheid op de huizenmarkt is absoluut geen sprake meer. Het belang van de makelaar staat blijkbaar voorop

Maurits Grosfeld, oprichter van House.nl

Koper weet dat hij nooit te veel betaalt

Om de huizenmarktop te schudden, richtte Grosfeld eind 2019 House.nl op. Hij heeftintussen ervaringen gehoord van meer dan 4.500 kopers en verkopers,daarnaast heeft zijn bedrijf – met zeven medewerkers – intussenruim vijftig huizen volgens het onafhankelijke systeem verkocht.Belangrijk onderdeel is transparantie tijdens het biedproces, waarbijalle biedingen voor verkoper en potentiële kopers te zien zijn.Hierdoor kun je als koper een weloverwogen besluit nemen om in kleinestapjes meerdere malen te bieden. Het zorgt volgens Grosfeld voor eenmeer natuurlijke marktwerking, waardoor je als koper weet dat jenooit te veel betaalt.

Lees verder onder de advertentie

Ook worden dealtjes gesloten tussen bevriende makelaars

Grosfeldsvermoeden wordt keer op keer bevestigd: al vóór het biedingsprocesontstaan oneerlijke situaties. Zo hebben vele makelaars toegang toteen databank van huizen die binnenkort in de verkoop komen. Daardoorhebben ze een informatievoorsprong. Veel makelaars deinzen erbovendien niet voor terug om een voorselectie toe te passen tijdenshet inplannen van een bezichtiging. Grosfeld: ,,Mensen zonderaankoopmakelaar kunnen bijvoorbeeld onderaan de lijst komen te staan.Het komt zelfs voor dat mensen op basis van etniciteit niet inaanmerkingen komen voor een bezichtiging.’’

Verder gebeurt het tevaak dat waardevolle biedingsinformatie tussen makelaars wordtuitgewisseld. Ook worden dealtjes gesloten tussen bevriendemakelaars. Grosfeld kan maar een ding concluderen: het is hoog tijdvoor een algehele systeemverandering waarbij de consument doorzelfregie de baas is over het aan- en verkoopproces.

Lees ook: House.nl winnaar Nationale Makelaar Awards met dé oplossing voor transparante woningmarkt

Lees verder onder de advertentie

De kracht van LinkedIn

Het idee van eenonafhankelijk en transparant systeem – zonder dominante rol van demakelaar - kwam in een stroomversnelling na het plaatsen van eenbericht op LinkedIn in mei van dit jaar. Grosfeld uitte zijnongenoegen publiekelijk in de hoop op medestanders. Hij sprakafgelopen jaren vaak met huizenzoekers die - nadat ze op Funda eenmooi huis hadden gespot - te maken hadden met oneerlijke situaties.Grosfeld vindt dat Funda – onderdeel van branchevereniging NVM -een monopoliepositie heeft opgebouwd. ,,Je kunt er bijna niet meer omheen.’’ Zijn stelling: Funda is er vooral op gericht om kopers enverkopers zo snel mogelijk bij een NVM-makelaar te krijgen. Het isvolgens hem met name een sales funnel. Hij sloot het LinkedIn-berichtaf met een belofte: wanneer zijn post duizend likes of meer zouopleveren, wilde hij een crowdfunding campagne starten voor hetverder ontwikkelen van een eerlijk en transparant alternatief:House.nl.

House.nl doorontwikkelen en meer naamsbekendheid realiseren

Grosfeld – diezichzelf een ondernemer noemt met een passie voor digitale productenen vastgoed – wilde met het bericht draagvlak creëren. Dat lukteruimschoots, met meer dan 4.000 likes en ruim 370.000 personen diezijn boodschap hadden gelezen.

Belofte maaktschuld, dus startte Grosfeld via Crowdaboutnow.nl decrowdfundingsactie. Hij heeft minimaal 250.000 euro nodig om beginvolgend jaar een tweede versie van House.nl te kunnen lanceren. Hetgaat de goede kant op: de actie heeft intussen al meer dan 200.000euro opgeleverd. Geïnteresseerden kunnen nog tot het einde van ditjaar investeren. Met deze kapitaalinjectie wil Grosfeld House.nlverder doorontwikkelen en meer naamsbekendheid realiseren.Investeerders vormen een community die Grosfeld ook van feedbackvoorzien.

Lees verder onder de advertentie
Het team van House.nl.

Transparant en datagedreven platform

House.nlfunctioneert op basis van een aantal principes, waarbij het geldwordt verdiend aan de verkoop van huizen. Alle processen zijndigitaal en inzichtelijk. Daardoor heb je als verkoper en koper allecontrole rond het verkoopproces: van hetinplannen van bezichtigingen, het bieden tot en met desleuteloverdracht. ,,Het belang van de consument staat centraal’’,benadrukt Grosfeld nog maar eens. Omdat de rol van makelaar mede viadit systeem drastisch verandert, spreekt Grosfeld liever van eenverkoopadviseur.

Het verdienmodelvan het platform is duidelijk en transparant. House.nl gaat met vasteverkooppakketten werken: het 'Doe-het-zelf pakket' zonderverkoopadviseur en het 'Ontzorgd pakket' met verkoopadviseur. Daardoorweet je precies waar je aan toe bent. En, niet in de laatste plaats:iedereen krijgt een eerlijke kans om zijn of haar droomhuis tebezichtigen. Er zijn geen wachtlijsten. Bieden gaat anoniem, dus erwordt niet gekeken naar leeftijd, afkomst, geloofsovertuiging ofgeslacht. Door de transparantie van het datagedreven platform krijgenverkopers de hoogste prijs en kopers een eerlijke kans.

Lees verder onder de advertentie

Vaste plek veroveren in top tien van makelaarskantoren

Traditionelemakelaars noemen Grosfeld volgens eigen zeggen oncollegiaal. Gelukkigzijn er ook genoeg makelaars die eveneens streven naar een eerlijkehuizenmarkt. House.nl heeft inmiddels een landelijk bereik en werktsamen met verschillende makelaars die geloven in volledigetransparantie. De ambities? Binnen drie jaar moet House.nl een vasteplek hebben veroverd in de top tien van makelaarskantoren. Grosfeldis blij dat Peter Boelhouwer, hoogleraar Woningmarkt aan de TU Delft,als ambassadeur aan het platform is verbonden: hij staat achter demanier waarop House.nl een eerlijkehuizenmarkt creëert. Een platform voor de consument, niet voor demakelaar. Grosfeld is klaar met de schimmige huizenmarkt.

Zie ookhouse.nl en crowdaboutnow.nl.

Lees ook: Huispedia maakt einde aan ‘cowboycultuur’ op huizenmarkt

Lees verder onder de advertentie