Nieuws Mode
Na auto-ongeluk: Roxy (24) maakt niet-zichtbare aandoeningen en ziektes zichtbaar met kledingmerk Invisabled
Iets voor half zeven op een avond in 2019 zag een tegenligger Roxy Boekholt niet en reed hij op de auto van de twintiger in. Een auto-ongeluk wat op het eerste oog leek mee te vallen, was het begin van een heel nieuw leven. Een ondernemersleven.

Kleding uit de collectie van Invisabled.
Die onfortuinlijke avond liep Roxy Boekholt (24) een whiplash op. Na het ongeluk volgde een lange periode van revalidatie. ,,Of ik ooit van de whiplash afkom? Waarschijnlijk niet. In deze periode heb ik niet alleen gestruggeld met fysieke pijn, maar ook veel onbegrip, onwetendheid, vooroordelen en bagatellisering. Ook vanuit mijn persoonlijke overtuigingen, maar ook zeker van buitenaf. Want je ziet het niet.''
Roxy: ,,De 'Ach, kom zet toch even door' en 'Oh, maar je bent nog zo jong' heb ik heel veel gehoord. Op een gegeven moment doet dat iets met je. Om telkens uit te leggen wat er met je aan de hand is om vervolgens te horen 'Zet je er even overheen', frustreerde en frustreert mij nog steeds. Als ambitieuze meid hoorde ik het steeds vaker voorbij komen, mensen hadden en hebben een bepaalde verwachting omdat er een bepaald ‘normaal’ is.''
''Of je nu een aandoening en ziekte hebt of niet: het gaat om meer dan dat. Met Invisabled wil ik meer begrip creëren zodat iedereen elkaar in zijn waarden laat en respecteert''
Whiplash, diabetes, PTSS, reuma, migraine, endometriosis, ADHD, verslaving of burn-out
Mensen kunnen het ook niet zien. Dus hoe kunnen mensen weten dat er iets aan te hand is? Maar ook de onwetendheid over niet-zichtbare aandoeningen en ziektes leiden tot veel vooroordelen, aldus Roxy. ,,Een gebroken been zie je en misschien doe je ook nog eens de deur voor die persoon open, maar een whiplash of diabetes, PTSS, reuma, migraine, endometriosis, ADHD, verslaving, burn-out en ga zo maar door, dat zie je niet.''
,,Sommige van deze aandoeningen zijn al maatschappelijk geaccepteerd, maar veel ook niet. Vandaar ook het onbegrip, vooroordelen en bagatellisering. Het nog niet accepteren van deze aandoeningen komt voornamelijk door gebrek aan kennis en de aandacht die hieraan wordt gegeven'', aldus de twintiger.
Invisabled-oprichter Roxy Boekholt (rechts) met model.
Ieder seizoen lanceert Invisabled een nieuwe collectie
,,En daar wil ik verandering in brengen. Want wat normaal is voor de een, is voor iedereen anders. Invisabled is het statement-kledingmerk dat niet-zichtbare aandoeningen en ziektes zichtbaar maakt om taboes en stigma’s te doorbreken. Een merk met statement, maar ook een merk dat iedereen kan dragen. Of je nu een aandoening en ziekte hebt of niet: het gaat om meer dan dat. Met Invisabled wil ik meer begrip creëren zodat iedereen elkaar in zijn waarden laat en respecteert.”
Ieder seizoen lanceert Invisabled een nieuwe collectie, waarbij verschillende niet-zichtbare aandoeningen en ziektes in de spotlight worden gezet. ,,De eerste collectie staat onder andere de whiplash in de spotlight, maar voor de volgende collecties? Daar heeft de drager ook inspraak in'', aldus Roxy. ,,Want Invisabled maakt het niet zichtbare zichtbaar, samen met jou.''
Lees ook: Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling