Actueel

Nieuwe Beter Bed-topman treft geen gespreid bedje aan

beeld deondernemer
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Bedden heeft John Kruijssen - de 53-jarige nieuwe topman van Beter Bed - genoeg beslapen. Een secretaresse heeft wel eens uitgerekend dat de Eindhovenaar voor zijn werk jaarlijks minstens 160 nachten in een vreemd bed moest overnachten. Lachend: ,,Uit eigen ervaring weet ik dus echt wel wat een goed bed is. Al is dat voor mij persoonlijk niet zo heel spannend. Ik slaap overal en altijd. Als het moet, kan ik op een sinaasappelkistje in slaap vallen."

Dat zou Beter Bed wel eens goed van pas kunnen komen. Want bij het beddenconcern, beursgenoteerd sinds 1996, zal hij voorlopig nog niet echt rustig kunnen slapen. Kruijssen zal noodgedwongen nog veel moeten reizen naar buitenlandse vestigingen, aandeelhouders, klanten en winkels in heel Europa. Kruijssen heeft genoeg te doen. Eerder dit jaar, net nadat de nieuwe topman als opvolger van de naar Accell Group vertrokken Ton Anbeek aantrad, moest het bedrijf met 2800 medewerkers en bijna 1200 winkels in vrijwel heel Europa met een winstwaarschuwing komen. Vooral in Duitsland, waar meer dan de helft van de jaarlijkse omzet van 416 miljoen euro geboekt wordt, blijft de consument uiterst terughoudend met de aankoop van een nieuw matras. Die stellen die aankoop - de branche raadt aan om dat zo gemiddeld om de zeven jaar te doen - voorlopig uit.

Lees ook: Dit zijn de 77 kantoortermen die je nooit meer wilt horen

Kruijssen doorspekt zijn zinnen regelmatig met Engelse woorden en managementjargon, vooral opgedaan bij vroegere werkgevers als Shell, Macintosh Retail, Markeur Holding en Detailresult, waar de supermarktketens Dirk van den Broek en Dekamarkt onder vallen.

Lees verder onder de advertentie

Verkeert Beter Bed in problemen?

,,Beter Bed en Beddenreus Nederland draaien fantastisch. Ook in België en Zweden gaat het goed; in Spanje hebben we nog te maken met de naweeën van de crisis. Maar het grootste probleem is toch echt Duitsland. Daar is de klad goed in gekomen. Er moet daar veel gebeuren, maar het is oplosbaar. In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland moeten we ons assortiment, marketing en netwerk aanpassen aan de veranderde omstandigheden. Ook online kunnen en moeten we aanzienlijk meer gaan verkopen."

Lees ook: Zo boekt dekbeddenkoning Niels Verwij groot succes met beddenlease

En dan was er ook nog een complete koopstaking van de Duitse consument. Die zag af van aankoop omdat er als gevolg van een productiefout bij BASF ophef was ontstaan over mogelijk te hoge concentraties giftige stoffen in schuimmatrassen?

,,Dat was inderdaad een heel erg vervelend incident. Die productiefout bij BASF - toeleverancier van ons en onze concurrenten - heeft ons veel omzet en geld gekost. Van de ene op de andere dag verkochten wij in Duitsland vrijwel niets meer. Dat heeft ons in november/december vorig jaar hard geraakt. Maar dat is uiteindelijk niet het echte probleem. De afzet in Duitsland is ingezakt omdat we niet scherp genoeg acteren. We zijn er te afwachtend en moeten meer doen om de consument in onze winkels te krijgen. De scherpte moet weer terugkomen. Eind dit jaar kom ik met oplossingen."

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Familiebedrijf Auping zet in op slim hergebruik 1,2 miljoen afgedankte matrassen

Wat wilt u bereiken bij Beter Bed?

,,Ik heb voor vier jaar getekend. En mezelf een aantal doelen gesteld. We moeten een kwaliteitsslag maken, winst en omzet moeten omhoog, de online verkoop moet sterk groeien en het marktaandeel moet stijgen."

En dat gaat lukken?

,,Ik ben zeer ambitieus. Ik zie het als een mooie uitdaging. In mijn loopbaan heb ik op allerlei vlak veel ervaring opgedaan. Bij familiebedrijven en internationaal opererende organisaties. Dat breng ik allemaal mee. Ik vind Beter Bed echt een fantastisch bedrijf. Maar ik ben hier niet gekomen om een geschiedenisboek te schrijven of op de winkel te passen. We moeten flexibeler worden, vooruit kijken en durven te veranderen. Want als je doet wat je deed en slechts hoopt op een betere uitkomst, dan praktiseer je de definitie van gekte."

Lees verder onder de advertentie

De concurrentie zit ondertussen ook niet stil. Matrassen kun je al kopen bij de Lidl en Hema, Auping heeft een slaaprobot en de Dekbed Discounter zaagt aan de omzet van Beter Bed.

,,Meer partijen beginnen in te zien dat 'goed slapen' een belangrijk onderdeel is van een gezond leven en dat steeds meer consumenten daar gevoelig voor en geïnteresseerd in zijn. Dus ook anderen willen marktaandeel veroveren. Ben ik niet bang voor. Maar het vergt wel dat we scherp zijn en blijven. En goed inspelen op ontwikkelingen en durven te veranderen als de markt daar om vraagt. Toen ik hier kwam, heb ik voor mezelf een 'foto' gemaakt van dit bedrijf. Om vast te leggen waar we nu staan. We moeten het goede vasthouden, maar meebewegen met veranderende wensen en marktomstandigheden. Het doel is om in 2020 een wendbare op de consument georiënteerde marktleider te zijn in slapen."

We moeten goed inspelen op ontwikkelingen en durven te veranderen als de markt daar om vraagt

John Kruijssen, topman van Beter Bed