De totale omzet in de detailhandel ging in november, met het koopjesfestijn Black Friday, met 2,2 procent omhoog. Het verkoopvolume, oftewel de hoeveelheid spullen of voedingsmiddelen die ze verkochten, lag 0,3 procent hoger dan een jaar geleden. Via webwinkels werd online 1,8 procent meer omgezet.
Omzet van supermarkten 3 procent lager
In non-food nam de omzet met 4,4 procent toe en lag het volume 3,2 procent hoger. Bij winkels in voedings- en genotmiddelen zakte de omzet met 2 procent en kromp het verkoopvolume met 5,9 procent. De omzet van supermarkten lag 3 procent lager. De omzet van speciaalzaken steeg 4,6 procent.
Geen sigaretten meer in de super
Sinds 1 juli van vorig jaar mogen supermarkten geen sigaretten en andere tabaksproducten meer verkopen, waardoor ze omzet mislopen. Onder meer speciaalzaken verkopen nog wel rookwaren.
Winkels voor recreatieartikelen, consumentenelektronica en witgoed, doe-het-zelfartikelen, kleding en schoenen en drogisterijproducten hebben in november meer omgezet dan een jaar eerder. Winkels in meubels en woninginrichting draaiden minder omzet.
Lees ook: NLinvesteert waarschuwt: 2025 kan moeilijk jaar worden voor exportgevoelig mkb
Bekijk hier de voorwaarden.