ActueelE-commerce

Ondanks Zalando-concurrentie doen deze Zeeuwse modewinkel eigenaressen goede zaken

beeld deondernemer
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

De zaak aan de Langeviele valt op door haar inrichting. Niet alleen de vloer en de pinautomaat is wit, zelfs de twee vogels in de winkel zijn dat. En er hangt natuurlijk witte kleding; in de zomer meer dan in de winter. Wit & Zo draait nu ruim twee jaar, is niet volgestouwd, heeft een wekelijks wisselende collectie en kleding kost er niet meer dan een euro of 50. ,,We zijn al een keer verhuisd naar een groter pand. Of we verder willen groeien? Voorlopig niet omdat we dat persoonlijke willen behouden, maar zeg nooit nooit.''

De jongste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vertellen wat ze in de winkelstraat al een tijd zien. De consument heeft meer vertrouwen in de toekomst en geeft daardoor meer geld uit. Twee procent meer dan in juni 2016. Dat merken Zeeuwse modezaken ook.

Lees ook: 10Days lapt alle moderegels aan de laars

Lees verder onder de advertentie

Faillisementen

Het mag ook wel bergopwaarts gaan, want de crisisjaren zijn de branche niet in de de koude kleren gaan zitten. Er vielen nergens zoveel faillissementen als in de mode. Vooral ketens legden het loodje: Witteveen (dat een doorstart maakt), Vögele, McGregor, MS Mode, Macintosh, Schoenenreus, Miss Etam en V&D om er een paar te noemen.

Voor de stenen winkels geldt dat de concurrentie is toegenomen door de opkomst van grote online-modewinkels zoals Zalando. Maar als consumenten meer besteden, krijgt ieder een stukje van de koek. Dat blijkt ook uit de cijfers van het CBS. De detailhandel zette in juni vier procent meer om dan een jaar terug. Consumenten kopen niet alleen meer kleding en fauteuils, ze reizen meer met de trein, eten vaker in een restaurant en bezoeken frequenter de kapper. Het CBS verwacht dat consumenten in augustus nog meer uitgeven omdat de economie harder groeit dan was voorspeld.

Pluspunt

Vergeleken met de meeste provincies heeft Zeeland wel een pluspunt. Het florererende toerisme houdt in een dunbevolkte provincie als Zeeland grote aantal winkels overeind. Toeristen besteden jaarlijks 1,5 miljard euro in Zeeland. En de klad zit er nog niet in. Er komen steeds meer Duitse en Belgische toeristen, die ook steeds vaker recreatievastgoed kopen. En die kopen een leuke bank bij de Zeeuwse woninginrichter en vaak ook een kekke sweater bij de modewinkel op het dorp.

Lees verder onder de advertentie

Of we verder willen groeien? Voorlopig niet omdat we dat persoonlijke willen behouden, maar zeg nooit nooit.

Astrid Prent, damesmodewinkel Wit & Zo