Als online plots nog meer de norm is geworden dan ooit - omdat vanwege corona ons wordt verzocht zoveel mogelijk binnen te blijven - besef ik mij: ik moet echt nú aan de slag gaan met mijn webshop. Nog liever gisteren dan vandaag. Ik ga mijn doelgroep bereiken vanuit technologie, via computer en telefoon, alles volledig online. ‘Het nieuwe normaal’, wordt ook wel eens gezegd, ook voor winkelen. Mijn doel: de best mogelijke shopping experience creëren voor mijn toekomstige klanten.
'Een webshop met wensen die ik als consument zelf ook heb'
Laat ik eerst even toelichten: ik heb branding gestudeerd, ben behoorlijk visueel ingesteld en onwijs gevoelig voor alles wat er visueel aantrekkelijk uit ziet. Vormgeving, fotografie, lettertypes, kleurgebruik, materiaal gebruik, enzovoorts, zowel fysiek als online. Ik wil een kledingwebshop die er qua branding en visuele uitstraling dus tip-top uit ziet. Een webshop waar ik mijn creativiteit in kwijt kan, maar ook de wensen die ik zelf als consument heb. Waarom? Omdat ik het gevoel heb dat er meer mensen zijn die liever geïnspireerd worden dan het gevoel te krijgen dat winkels ze iets willen aansmeren. Mijn webshop handelt dus vanuit het doel vooral eerst te inspireren om daarna te verkopen.
Hier lees je de eerste blog van Daniëlle Chavanu:Hoe Daniëlle (24) een vliegende start maakte met fashionshop dane.studios
Ik ben wat je dan noemt, een anonieme shopper, ik shop altijd al graag online, vergelijk van alles en wil de beste optie: qua prijs, materiaal en details bijvoorbeeld. Ik houd er niet van als iemand buiten mijn paskamer me op staat te wachten om te vragen hoe de broek valt; ook daarom ben ik zo online gefocust en weet ik wat ik zelf wil zien tijdens het online shoppen. Om het zo te zeggen: ik ben mijn eigen doelgroep.
Ik ben een millennial, dus de webshop staat op nummer 2, Instagram staat op nummer 1. De webshop is een verlengstuk van Instagram, een plek waar je het item wat je op Instagram hebt gezien uiteindelijk kunt afrekenen. Ik moet eraan toegeven; Instagram is voor deze branche dé tool van het moment om je merk bij je doelgroep te krijgen. Zo natuurlijk ook voor dane.studios.
'Eigenlijk wil ik tegen iemand zeggen: doe jij de cijfers, de financiën?'
En de millennial die ik ben, is er dan ook van overtuigd dat ik alles wat ik moet weten voor het starten van mijn online brand, ik online kan vinden. Dus aan de slag ga ik, met mijn plan voor de webshop. Het idee is er, nu de uitwerking nog. Het voelt als het ‘minder leuke’ gedeelte, ik ben nooit goed geweest in theorie, ik ben meer een ‘praktijkmens’ en wil dan nu ook gewoon aan de slag met het idee.
Eigenlijk wil ik tegen iemand zeggen: dit wil ik, kun jij dan alle letters, cijfers en financiën regelen? Dan doe ik de content, huisstijl, marketing en inkoop. Maar: ook de minder leuke dingen horen bij een eigen onderneming. En ik kan je zeggen, dit gedeelte heeft me alleen maar verrast. Uiteindelijk heeft het mij wel dat ‘echte ondernemersgevoel’ gegeven. Ík heb dit helemaal zelf uitgezocht, ben dit helemaal zelf aan het regelen, weet nu hoe alles in elkaar zit. Hoe tof is dat om te kunnen zeggen?!
Er komen voor mij belangrijke dagen aan: Black Friday, kerst, oud & nieuw
Ik ga op zoek naar een manier om dit onderdeel leuk te verpakken, onderzoeken op de ‘dane kind of way’. Dus besloot ik al mijn onderzoek te verwerken in een presentatie, vind ik leuker dan een notitieboek of een verslag. Ik gun mijzelf de tijd om alles achter de schermen uit te zoeken, maar moet ook vooruit kijken want er komen voor mij belangrijke dagen aan. Denk aan kerst en oud & nieuw, dat zijn die verkoopdagen die ik maar al te graag wil meepakken, en allereerst Black Friday. Mijn plannetje voor die dag is in de maak, maar nu eerst de inkoop gaan regelen...
Daniëlle was te gast in de live radio-uitzending tijdens de Week van de Ondernemer. Met online marketing-expert Cor Hospes ging het onder meer over storytelling en hoe Daniëlle dat zou kunnen toepassen op haar webshop. Luister mee: