,,De afgelopen tijd hebben we ontzettend hard gewerkt aan de uitbreiding van onze infrastructuur naar Duitsland. Dat betekent niet alleen het aannemen en inwerken van Duitstalige Coolblue’ers, maar ook bijvoorbeeld het opzetten van klantgerichte productreizen en het ontwerpen van onze blauwe doos, zak, bus én fiets,” vertelt 'beginbaas' Pieter Zwart. ,,De stap naar Duitsland is een mijlpaal.''
Vanaf vandaag kunnen klanten in de omgeving van Düsseldorf witgoed via de Duitstalige Coolblue-website en app bestellen. Coolblue’ers zullen deze bestellingen de volgende dag vanuit het magazijn in Tilburg bij klanten bezorgen en installeren.
Thuisbezorgd, Picnic, Coolblue
De voorbereidingen voor de introductie in Duitsland zijn al lange tijd gaande en ondanks het coronavirus verloopt alles volgens planning, vertelt Pieter Zwart. ,,De juiste know how, expertise en kennis van de Duitse online markt was eigenlijk heel dichtbij te vinden. Want natuurlijk heb ik ook met Michiel Muller (Picnic) en Jitse Groen (Thuisbezorgd) over onze plannen gesproken.''
Omzet Duitse webwinkels: 33,6 miljard euro
,,Duitsland is voor ons in potentie een grote markt", zegt Pieter Zwart met enig gevoel voor understatement. Want dat is het. Coolblue.de start met leveren in Düsseldorf en omgeving, waar later dit jaar bovendien een fysieke winkel wordt geopend. Online gaan ze meedoen in een miljardenmarkt: de omzet van de honderd grootste Duitse webwinkels kwam vorig jaar uit op 33,6 miljard euro. Een toename van 10 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Op Amazon.de alleen al werd vorig jaar voor bijna 9,3 miljard euro verkocht.
-
Bekijk hier de Top 100 van succesvolle online shops in Duitsland.
Lees ook: Michiel Muller (Picnic): 'We gaan stevig uitbreiden in Duitsland'
Coronacrisis: 'De beste raad is voorraad'
In Nederland lijkt de rust rondom Coolblue teruggekeerd, nadat in februari de geruchtenmachine over een bedrijfsovername (Amazon) op gang kwam en een interne mail uitlekte, waarin onder meer te lezen was dat Coolblue de verkoop ging beperken, rekening houdend met een teruglopende productie vanuit China door het coronavirus.
-
Lees hier hoe de experts Thijs van Dijk (marcom), Noud Bex (crisiscommunicatie) en Tim van de Meer (bedrijfsovernames) reageerden op de ophef van toen.
Drie weken later besloot Coolblue tien fysieke winkels te sluiten - als eerste in ons land overigens - 'om ervoor te zorgen dat er geen tekort aan producten ontstaat'. Ook werden productcategorieën online uitgezet, zoals koffers, navigatiesystemen en barbecues.
'Een dynamische periode', noemt Pieter Zwart het, als hij terugkijkt op de maanden februari en maart. ,,We zagen in korte tijd een enorme verschuiving van offline naar online en hebben daar snel op geacteerd. 'De beste raad is voorraad', wordt vaak gezegd. En dan sluit je de winkeldeuren, zijn we ineens op anderhalve meter afstand van elkaar aan het werk in de magazijnen en mogen we een rol spelen in de Hulptroepen Alliantie om een gecontroleerde supply chain zonder winstoogmerk te bouwen. We zijn een ervaring rijker en weten: er is altijd iets te leren."Welk effect de coronauitbraak heeft gehad op de omzet en winst wil hij niet zeggen.
-
Lees en kijk (video) hier het hoe en waarom van het sluiten van de fysieke Coolblue-winkels in maart, uitgelegd door Pieter Zwart.
Foto boven (Arnhem): Ook in Duitsland gaat Coolblue fysieke winkels openen, nog dit jaar sowieso in of nabij Düsseldorf.
Coolblue.de: eerst witgoed, dan andere producttypes en diensten
Maar voor nu: Duitsland. Pieter Zwart: ,,We starten met het bezorgen en installeren van witgoed. Snel volgen er meer producttypes en diensten en bezorgen we zoveel mogelijk bestellingen van kleine producten bij klanten met de fiets. Het gevoel over Coolblue moet overal hetzelfde zijn en dus gaan we precies hetzelfde doen als we in Nederland ook zo goed doen: klanten blij maken. zodat ze positief over je gaan praten. Service bieden, op onze manier."
De eerste veertig Duitssprekende collega's zijn intussen aan boord, Coolblue.de wil op korte termijn voor Düsseldorf en omgeving nog zo'n dertig tot vijftig nieuwe échte Coolblue'ers aantrekken.
Pieter Zwart zegt zich, net als Picnic overigens, eerst op de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen te richten, voordat het gaat kijken naar andere delen van Duitsland. "Daar alleen al wonen net zoveel mensen als in heel Nederland".
Onder: de Coolblue-video waarin 'Duitsland' op z'n Coolblues wordt aangekondigd.