Nieuws Recreatie en toerisme
Vakanties.nl neemt Zoover over: ‘Nu begint het pas’
Groot nieuws uit de reisbranche: Vakanties.nl, het bedrijf van medeoprichter/ceo Judith Eyck, neemt beoordelingsplatform Zoover over. Eyck, die na de samenvoeging verder gaat als ceo van Zoover.nl, zet hiermee een belangrijke stap in het streven om marktleider in het Online Travel Agency (OTA)-segment in de Nederlandse en Belgische markt te worden.

Judith Eyck bij overname Zoover: 'Voor ons is al die data echt goud'.
Zoover werd in 2004 opgericht en groeide uit tot een begrip in de Nederlandse vakantiemarkt. Maandelijks raadplegen miljoenen bezoekers het platform voor onafhankelijke beoordelingen, inspiratie en het vergelijken en boeken van een vakantie. Zoover werd verkocht aan het Duitse beoordelingsplatform Holiday Check, dat plannen had voor de Nederlandse markt.
Vakanties.nl werd drie jaar geleden opgericht door Judith Eyck en Joost Romeijn (eerder oprichter van Sunweb). Het reis-techplatform onderscheidt zich door persoonlijke aanbiedingen op basis van machinelearning en algoritmes. We spraken Judith Eyck daags voor de bekendmaking van de overname.
Gefeliciteerd Judith! Sinds wanneer speelde dit, want je hebt het als blogger bij De Ondernemer knap onder de pet weten te houden.
,,Dankjewel! Zo’n twee maanden geleden werden we benaderd met het bericht dat Zoover ter overname werd aangeboden. Daar werd ik meteen heel enthousiast van. Ik heb Zoover altijd gezien als een concurrent op het gebied van OTA. Toen zij vorig jaar aankondigden dat ze net als wij ook reizen gingen verkopen dacht ik: dit wordt een sterke concurrent in de markt, die ook nog eens complementair is op ons.”
Waar zag je dan vooral tegenop?
,,Zoover is een sterk merk, met sterke content en 3,8 miljoen reviews. Dat is een enorme hoeveelheid data over wat mensen goed beoordelen. Op basis daarvan kun je dus heel goed de beste vakanties en pakketten inkopen. Daarnaast heeft Zoover seo-posities (vindbaarheid online, red.) die voor Vakanties.nl na drie jaar nog onhaalbaar zijn. Voor ons is al die data echt goud. Wij zijn gek op data, ik wrijf in mijn handen om aan de slag te gaan met wat ze in de afgelopen jaren hebben opgebouwd.”
'We gaan verder onder de naam Zoover.nl. Dat is de flagship brand'
En dat is nu van jullie. Een Amsterdams bedrijf (Zoover) en een Rotterdams bedrijf (Vakanties.nl) gaan samen.
,,We hebben vorige week beide teams geïnformeerd. We gaan verder onder de naam Zoover.nl, dat is het flagship brand. Vakanties.nl wordt daarbinnen een touroperator en gaat geen retail meer doen. Alle aandacht gaat naar Zoover. We gaan er een hybride platform van maken: eigen reizen, ook van andere touroperators en daarnaast affiliates (links): campings, wintersport, reizen in Nederland. Het kantoor komt in Rotterdam. Maar de afgelopen tijd heeft laten zien dat thuiswerken prima te doen is.”
Is deze overname ook een gevolg van de coronacrisis?
,,Dat heeft zeker meegespeeld. We zaten beide in zwaar weer natuurlijk, nadat alle vakanties en reizen werden geannuleerd. Zoover wilde stand alone verder, maar daarvoor waren investeringen nodig. Wij stonden er niet slecht voor. Voor ons zat de drukte vooral bij de klantenservice, dus ik had tijd om met Zoover bezig te zijn. En verkijk je daarbij niet op de kennis en algoritmes die wij met Vakanties.nl inbrengen. Wij zorgen ervoor dat het echt een rendabel verhaal wordt.”
Lees ook: Judith Eyck (vakanties.nl) over de reisbranche: 'Kansen liggen voor het oprapen'
Vakanties.nl groeide in een jaar tijd van één tot tien miljoen euro omzet. Medeoprichter Joost Romeijn investeerde vorig jaar nog vijf miljoen euro groeigeld in de startup. Is de overname van Zoover daarmee gefinancierd?
,,Gedeeltelijk. En verder een deel additioneel van dezelfde investeerder en een deel uit de omzet van vorig jaar.”
Geen gemakkelijke tijd, om te investeren.
,,Nee, omdat er nu niets tegenover staat. Maar aan de andere kant: nu kun je juist de focus leggen op de integratie van beide teams. Op de nieuwe website die we voor Vakanties.nl aan het bouwen waren en die nu een andere voorkant krijgt. Zo’n overname middenin het hoogseizoen was veel zwaarder geweest.”
En nu ben je officieel geen startup meer.
,,Dat kun je wel zeggen. Nu wordt het allemaal serieus. Een serieus merk, serieus bedrijf, veel mensen, van twintig naar veertig. Het is geen speeltuin meer. Maar vooral: nu begint het pas. Als het straks allemaal staat voel ik me trots. Voor nu is het: let’s go!"