Nieuws Retail

Assies en zijn nieuwe Intertoys: wat vinden deze experts?

De aanpak van Eddy Assies, de nieuwe ceo van Intertoys, begint contouren te krijgen. In een gesprek met het ANP heeft hij het voor zijn winkels onder meer over terug naar de roots, het hooghouden van tradities en het opzetten van een eigen voordelige speelgoedlijn. Hans van Tellingen, retailspecialist/directeur winkelcentrumonderzoeker Strabo, en marcom-deskundige Thijs van Dijk reageren.

Van onze redactie 13 oktober 2019

Speelgoed Intertoys winkel Playmobil

Het waren roerige jaren op z’n zachtst gezegd, voor Intertoys. Intussen is de speelgoedketen weer terug onder de vleugels van het Blokker-concern en zijn er na een eerdere reorganisatie nog 205 winkels over, waarvan 80 franchisevestigingen. De drukste maanden van het jaar zijn in aantocht, ceo Eddy Assies rekent er op 2019 winstgevend af te sluiten.

Het directieteam van Intertoys stapt af van allerlei innovatieve plannen waar Green Swan, de vorige eigenaar, voor stond. Om jong en ouder de speelgoedwinkels in te krijgen draaide het vooral om meer beleving, was de stelling. Niets van dat alles, vindt Assies. In zijn bewoordingen: ,,We zijn geen attractiepark.”

Hans van Tellingen over die keuze: ,,Het gaat inderdaad om de transactie. De attractie is louter ondersteunend. Richt je op de productverkoop en zorg dat je veel, of eigenlijk alles op voorraad hebt. Daar gaat het om. Zorg voor een aantrekkelijke etalage en uitstalling en denk bijvoorbeeld aan maandelijkse wisselende thema’s. Lego, poppen, ridders, prinsessen; kinderen moeten met een lange kassabon aan gekochte spullen de fysieke winkel uitlopen.”

De ‘voordelige speelgoedlijn’ die Assies in zijn aanpak noemde ziet Van Tellingen als een prima zet. ,,Dat werkt altijd, en al helemaal in Nederland.”

Dat ziet marcom-deskundige Thijs van Dijk anders. ,,Voor voordelig speelgoed hebben consumenten hun weg intussen naar Kruidvat gevonden, of shoppen ze online bij marketplaces als bol.com of wehkamp.nl. Innoveer nou ‘ns stevig, durf het anders te doen en verras de speelgoedkoper. Kies een duidelijke reason to buy voor de consument, één die verder gaat dan een voordelige speelgoedlijn te introduceren.“

Van Tellingen: ,,Het voeren van een goedkope speelgoedlijn beweegt mensen juist om te komen. Het is een randvoorwaarde."

'Ik mag hopen dat er een sterk plan voor online ligt, anders begrijp je de consument anno nu nog steeds niet'

Thijs van Dijk, marcom-deskundige

Eddy Assies is sinds vorige maand ceo bij Intertoys, waar hij in 2017/2018 head of retail operations was. Daarvoor was hij vijf jaar algemeen directeur bij Toys XL. Ook Jan Nap keerde terug, als financiële man, en Roland Armbruster, eerder ceo bij Intertoys, is nu senior advisor bij de speelgoedketen. Van Dijk: ,,Deze mensen hebben in hun eerdere fase bij Intertoys de internetboot nadrukkelijk laten varen, ik lees er in de quotes van Assies over de nieuwe plannen helemaal niets over, dat gaat louter over de fysieke winkels. Ik mag hopen dat er een sterk plan voor online ligt, anders begrijp je de consument anno nu nog steeds niet."

,,Als dat wat er nu naar buiten is gekomen de ‘hernieuwde’ strategie kenmerkt, dan laat Intertoys zien dat het nog steeds onvoldoende in staat is om klantgericht te denken en blijft zij haar productgerichte strategie handhaven. En we weten waar dat eerder al in heeft geresulteerd.”

Eddy Assies socialpost