Nieuws Retail

'Bijenkorf bewijst dat publiek warenhuizen wel degelijk waardeert'

Sinds deze zomer staat De Bijenkorf in de verkoop. Terwijl elk ander warenhuis omviel, bleef de Bijenkorf overeind. Afgelopen week werd bekend gemaakt dat moederbedrijf Selfridges is verkocht aan de Thaise Central Group en het Oostenrijkse Signa Holding. Is hiermee de toekomst van De Bijenkorf veiliggesteld?

Van onze redactie 28 december 2021

Winkelen Bijenkorf

Publiek voor de deur bij de Bijenkorf toen er nog Drie Dwaze Dagen waren. Foto: ANP

De overname door Signa Holding gaat een positief effect hebben, aldus Dirk Mulder, sectorbankier Trade & Retail bij ING. ,,Toch is de verkoop best bijzonder, want het concept warenhuis heeft het mondiaal moeilijk", zegt Mulder. ,,In de VS, Engeland en Duitsland moeten warenhuizen concurreren met discountketens en internet. Ook zijn de behoeftes van de consument veranderd. Zo is e-commerce in de afgelopen jaren flink gegroeid. Een goede webwinkel is vandaag de dag onmisbaar voor grote spelers in de retail."

Lees ook: 'Bijenkorf komt in handen van Thaise Central Group'

Het multibrand-concept van warenhuizen blijkt zich moeilijk te kunnen meten aan het oneindige scala van producten dat via internet kan worden aangeboden, constateert Mulder. ,,Warenhuizen bieden merken een platform en daarmee een groeipad, wat hen aan de warenhuizen bindt. Maar die formule raakt steeds meer uitgewerkt voor producten die ook prima via online kanalen aangeschaft kunnen worden."

"Hoewel luxe warenhuizen veelal zelf het beeld oproepen van bestaansrecht bij de gratie van rijke Chinezen, Arabieren en Russen, komt dit niet overeen met de praktijk"

Dirk Mulder, sectorbankier bij ING

Vooral warenhuizen in het middensegment hebben volgens Mulder moeite zich te onderscheiden van discountketens als Primark, H&M en Action. ,,Voorbeelden die iedereen nog vers op het netvlies heeft zijn V&D en Hudson’s Bay. Om die concurrentiestrijd te ontlopen zijn keuzes nodig. Succesvolle (internationale) voorbeelden zijn De Bijenkorf, Galeries Lafayette, Selfridges en KaDeWe. Stuk voor stuk warenhuizen die zich veel nadrukkelijker richten op het premiumsegment en vooral gevestigd zijn in de grote (toeristen)steden."

Warenhuizen niet alleen voor happy few

Warenhuizen worden veelal gelinkt aan luxe. Toch is dit volgens Mulder een onjuist beeld. ,,Veel warenhuizen hanteren een premium-strategie, geen luxe-strategie. Er wordt nadruk gelegd op merken met een selectieve of exclusieve distributiestrategie, zoals Louis Vuitton en Gucci. Maar ook Stone Island, Ted Baker en Polo Ralph Lauren (premium), Rituals en Daily Paper ('middensegment plus') maken deel uit van het assortiment."

Lees ook: Hans van Tellingen: 'Prima zaak dat De Bijenkorf te koop staat'

Hoewel luxe warenhuizen veelal zelf het beeld oproepen van bestaansrecht bij de gratie van rijke Chinezen, Arabieren en Russen, komt dit niet overeen met de praktijk, ervaart Mulder. ,,Zo ontvangt een warenhuis als de Bijenkorf jaarlijks circa 26 miljoen bezoekers, waarvan een klein deel rijke toeristen betreft. Hiermee wordt naar eigen zeggen slechts 15 procent van de totale omzet gerealiseerd."

Essentieel voor het succes van warenhuizen is volgens Mulder de mix van het concept, de combinatie van winkel en e-commerce, het assortiment en het personeel. Mulder: ,,Als warenhuizen dat goed weten in te vullen is er – weliswaar in een beperkt aantal grote steden - ruimte voor in Nederland." En dat is precies het spel dat De Bijenkorf nog altijd uitmuntend speelt. Met succes. ,,De Bijenkorf bewijst dat het publiek warenhuizen wel degelijk waardeert."

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers. Actie: ontvang nu €100,- gratis advertentietegoed voor DPG Direct.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws