Nieuws Retail
De Bouwhal Zwolle: de Action onder de bouwmarkten
Bouwproducten, hout en verf. Bij familiebedrijf de Bouwhal in Zwolle vind je niet alleen de producten die je zou verwachten in een bouwmarkt, maar kun je ook lekker struinen. Op de ‘zolder van malle Pietje’ vind je allerhande tweedehands spullen. En het kan maar zo zijn dat ze een partij gekke spulletjes op de kop hebben getikt. Kweekbakjes bijvoorbeeld, of prullenbakken van de Ikea. Dat, in combinatie met de klantvriendelijkheid, bezorgde de Bouwhal de prijs Winkelier van het Jaar 2019. Mede-eigenaar Jacqueline Bos is in haar nopjes.

,,De Bouwhal is een project van mijn vader. Hij heeft altijd een bouwbedrijf gehad en begon dit omdat hij het zonde vond dat hij zo vaak spullen over had. De overtollige materialen verkocht hij voor weinig. Zo is de winkel ontstaan. Inmiddels is hij 74, maar hij is hier nog iedere dag. Het helpen van de klanten, laat hij aan ons over, maar hij doet hier van alles.’’
Familiebedrijf
Inmiddels runt Bos de winkel met veel liefde met haar man en broer. ,,Ik denk dat het voelbaar is dat het een familiebedrijf is. We gaan heel gemoedelijk met de medewerkers om. Betrekken hen bij beslissingen en staan open voor suggesties. Misschien is dat wel het familiegevoel: we doen alles samen.’’
Persoonlijke benadering
Bos denkt dat dat hun persoonlijke benadering hen de overwinning opleverde. ,,Het is een grote winkel, maar wel persoonlijk. We hebben veel vaste klanten. Sommigen doen alsof ze wat komen kopen, maar drinken uiteindelijk alleen gezellig even een kopje koffie. De jongens die in de winkel staan hebben allemaal een achtergrond in de bouw en weten dus waar ze het over hebben. Andere winkels zijn soms zo groot dat er veel wisselend personeel is. Daardoor is er weinig binding met de klant. Dat probeer ik hier te voorkomen. Ik vind dat we de klanten moeten behandelen, zoals we zelf ook behandeld willen worden.’’
Altijd een stapje extra
Kom je bijvoorbeeld naar De Bouwhal om hout te kopen en heb je een tekening bij je? Dan is er een medewerker die de tijd neemt om mee te denken, praktische tips geeft en het hout gratis op maat zaagt. ,,Je weet dat je het goed doet, als de klanten vervolgens trots foto’s van het resultaat komen laten zien.’’
Lees ook: De uitslag is bekend: dit zijn de beste lokale retailers van Nederland
Partijen opkopen
Daarbij proberen ze alles zo goedkoop mogelijk in te kopen. ,,Ik zeg weleens: ‘Wij zijn de Action onder de bouwmarkten. We kopen veel partijen op, zijn heel voordelig en hebben van alles. Een jaar geleden kwam er een enorme Hornbach in Zwolle. Het is een schitterende zaak en het assortiment is gigantisch. We zullen er wellicht wel een beetje last van hebben, maar met de prijzen kunnen we prima meekomen. En we hebben een klantenkring die juist van onze persoonlijke aanpak houdt.’’ Last van webwinkels heeft de Bouwhal ook niet. ,,Wij profiteren juist van het internet. Onze tweedehands producten staan op Marktplaats.’’
Altijd in beweging
Als ondernemer vindt Bos het belangrijk om altijd in beweging te blijven: ,,Je moet jezelf blijven verbeteren. Momenteel zijn we bezig met de wegbewijzering in het pand. We hebben 3000 vierkante meter. Het moet beter en duidelijker en dat gaan we nu grondig aanpakken.’’
Lees ook: Sfeer bij Sanne: het meest gezellige en cadeaurijke stukje Zoetermeer
Feestweek
De winst van de prijs Winkelier van het Jaar 2019 hadden ze niet aanzien komen. ,,Provinciaal was al leuk, maar op de landelijke titel hadden we niet durven hopen. Dus toen we wonnen, kon de vlag uit. We hebben een feestweek gehouden met allerlei aanbiedingen, deelden wat lekkers en een alcoholvrij bubbeltje uit aan de klanten. Met onze medewerkers hebben we het nog niet gevierd. Vanwege de vakantie is niet iedereen aanwezig, maar dat komt wel in september. Als iedereen weer terug is.’’
Grootste consumentenverkiezing van Nederland
Het Winkelier van het Jaar-concept omvat de grootste consumentenverkiezing van Nederland voor lokale winkeliers. Consumenten konden stemmen op de beste winkelier in hun gemeente. Wanneer een winkelier als beste wordt beoordeeld en voldoende stemmen krijgt in een van de dertien categorieën, mag deze zich een jaar lang de beste winkelier van zijn gemeente noemen. De Winkelier van het Jaar-verkiezing is een gezamenlijk initiatief van Reclamefolder.nl en Vote Company.
Ik denk dat het voelbaar is dat het een familiebedrijf is