Nieuws Retail

Retailexpert Hans van Tellingen: aankoop Bruna door Audax Groep goede zet

Bruna en Audax Groep zijn voornemens om in 2020 'de krachten te bundelen', zo maakten beide bedrijven maandagavond bekend. Vrij vertaald: Bruna wordt overgenomen. Het blijft onder de eigen naam actief op de Nederlandse markt, verder lijkt het de bedoeling dat filialen van The Read Shop, ook een (franchise)label van Audax, na de overname onder de naam Bruna verder gaan. Retailexpert Hans van Tellingen gaf in de radio-uitzending van De Ondernemer zijn mening over de zet van Audax.

Van onze redactie 18 november 2019

Laatste update: 19 november 2019 00:20

Bruna zwanenveld

Hier kun je meeluisteren met het interview waarin retail-expert Hans van Tellingen zijn reactie geeft op de aankoop van Bruna door de Audax Groep.

Door het voorgenomen samengaan krijgt de combinatie van beide organisaties - straks verenigd in Audax Groep - een omzet van 350 miljoen euro, 1.700 medewerkers en een retailnetwerk van zo'n 1.300 eigen winkels, franchisenemers en aangesloten ondernemers.

Bruna (sinds 2017 eigendom van Shared Stories Group) heeft in Nederland momenteel 273 vestigingen, voornamelijk franchisewinkels. Op het hoofdkantoor in Amsterdam werken zo'n 85 mensen, die vernomen hebben dat die locatie daar blijft. Over personele gevolgen is nog niets duidelijk. Bruna zou vanwege kostenbesparingen dit jaar weer winstgevend zijn. Uit het jaarverslag over 2018 blijkt dat Bruna een brutobedrijfsresultaat (ebitda) van €1,4 mln negatief boekte, tegen een verlies van €5,5 mln in 2017.

Overname begin 2020

De transactie is onder andere onderworpen aan de goedkeuring van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en wordt naar verwachting in het eerste kwartaal van 2020 afgerond. Beide bedrijven maken geen financiële details bekend.

Audax Groep - zakelijk platform voor logistieke retail - richt zich op het creëren, vermarkten, verspreiden en verkopen van printmedia en andere producten en diensten. Onder de vlag van Audax zijn onder andere de (franchise)labels AKO, The Read Shop, Marskramer, Plantage en Toys2Play actief.

Bruna wordt een leidend merk onder de vlag van Audax Groep. Beide partijen verwachten door schaalvoordelen, een grotere inkoopkracht en gecombineerde knowhow sterker en efficiënter in de markt te opereren. Het samengaan zorgt voor optimalisatie en kwalitatieve versterking van het gecombineerde retailnetwerk in steden, dorpen en high traffic locaties zoals stations en vliegvelden.

'Bruna iconisch merk'

Stefan Hutten, ceo van Bruna: "De retailformule van Bruna past naadloos binnen het portfolio van het nieuwe Audax en kan zich door de ketenkracht van Audax verder ontwikkelen. Daarnaast leveren onze mensen met hun specifieke expertise bijvoorbeeld op het gebied van e-commerce een waardevolle bijdrage aan de gecombineerde organisatie."

Casper de Nooijer, ceo van Audax: "Met deze krachtenbundeling werken wij verder aan de toekomstbestendigheid van zowel Bruna als de Audax-organisatie. Het combineren van inkoopkracht, logistieke voordelen en het samenbrengen van talentvolle mensen levert grote voordelen op. Bruna is een iconisch merk en gaat binnen Audax Groep een prominente rol vervullen in de verdere uitvoering van onze strategie als logistieke retailer."

Vertrek George Steur

Het bekendmaken van de overname komt precies in de week waarin de algemeen directeur, George Steur, afscheid neemt. Steur, die de omnichannelstrategie bij Bruna heeft begeleid, is opgevolgd door Stefan Hutten, die sinds begin van dit jaar onderdeel uitmaakt van de directie. Hij is ook ceo van de Shared Stories Group, de enige aandeelhouder van Bruna.

Steur vertelde begin oktober over zijn vertrek: ,,Het team staat, de koers is duidelijk. Ik heb mijn hoofddoelstelling behaald om maatregelen te nemen die de keten richting winstgevendheid leiden." In april dit jaar haalde Steur de krantenkoppen door te stellen dat 'Bruna honderd nieuwe winkels wil'.

''Bruna is een icoon in de Nederlandse retail. Die naam pakt mij meer dan The Read Shop''

Hans van Tellingen, retailexpert

Hans van Tellingen, retailspecialist en directeur van winkelcentrumonderzoeker Strabo, reageerde in de radio-uitzending van De Ondernemer positief op de aankoop van Audax. ,,De fysieke boekenverkoop zit in de lift,'' zegt hij. De e-readers en e-books zijn vooralsnog geen serieuze concurrentie en bovendien gaat het ook goed met de Bruna, die dit jaar weer winst maakt. ,,Je wordt in zo'n winkel ook verleid tot meer dan één aankoop. Je komt voor een magazine en komt terug met drie magazines. Dat zorgt dus voor een lange kassabon.''

Schoenmaker blijf bij je leest

De keuze om door te gaan onder de naam Bruna is volgens Van Tellingen ook een goede. ,,Bruna is een icoon in de Nederlandse retail. Die naam pakt mij meer dan The Read Shop. Het klinkt wat gezelliger, Nederlandser en in goede zin, kneuteriger.'' Volgens de retailspecialist is het wel belangrijk dat Audax zich blijft focussen op hun specialisme boeken en tijdschriften. De aankoop van Marskramer door Audax vond hij een minder goede zet. ,,Schoenmaker blijf bij je leest. Zeker na de leveringsproblemen bij de Marskramer zou ik de winkel toch terugverkopen aan de Blokker. Ook die winkel doet het nu goed en gaat het redden.''