Nieuws Retail

Sjaak Kranendonk transformeert SPAR in succesvolle city-keten

Als een te heet gewassen hemd. Zo omschrijft directeur Sjaak Kranendonk de SPAR van een aantal jaar geleden. ,,Ik stond eerlijk gezegd een beetje perplex dat ik voor deze baan werd gevraagd. Wat heb ik verkeerd gedaan?, schoot er door me heen.'' Het werd Kranendonks taak om van dat muffe imago af te komen. Daarin is SPAR volgens de - inmiddels trotse - directeur al aardig geslaagd. ,,Aan het einde van dit jaar hopen we onze vijftigste city-winkel te openen, zo staat in het AD.

RENSKE BAARS 13 oktober 2017

Sjaak Kranendonk SPAR

Eerlijk is eerlijk: ze zien er allemaal goed uit.'' De SPAR is het bekendst als buurtwinkel in dorpskernen. Wie weleens naar een vakantiepark gaat, kan zijn vergeten theezakjes bij deze supermarkt kopen. ,,De buurtwinkels in de dorpen blijven heel belangrijk voor ons. Daar komen de mensen uit de kernen. Ze doen waarschijnlijk een keer per week hun grote boodschappen met de auto of online, maar voor de dagelijkse zaken kunnen ze altijd bij ons terecht'', legt Kranendonk uit.

De klanten: wie zijn dat?

De afgelopen twee jaar opende SPAR ook zo'n vijftig winkels in steden. De eerste was in de Glashaven in Rotterdam, inmiddels zijn daar alle grote steden bijgekomen. Ook in Enschede, Leeuwarden en Maastricht kunnen consumenten kennismaken met de SPAR City. Kranendonk: ,,Ik werd aangenomen met het verzoek om van SPAR in Nederland een echte gemakswinkel te maken. Wij hebben toen als eerste gekeken naar de klanten: wie zijn dat? We merkten dat mensen steeds later beslissen wat ze gaan eten, wanneer en waar ze eten en met hoeveel. Daar spelen we met ons assortiment op in.''

Kranendonk legt uit: ,,De luiers bestel je meestal online, maar als je er ineens achterkomt dat ze op zijn, kun je ze snel bij ons kopen. We zijn altijd in de buurt én we hebben een goed assortiment. Daarin zijn we echt anders dan AH to go. Die verkopen voornamelijk spullen die je direct kan nuttigen.'' De algemeen directeur is nog lang niet klaar met zijn expansiedrift: ,,Ik denk dat we wel 100 tot 150 winkels erbij kunnen zetten in Nederland.''

Enorme omzetgroei SPAR Express

De winkels in de grote steden geven SPAR de mogelijkheid om te experimenteren. ,,Die in Utrecht op de Mariaplaats is écht anders dan die in Gouda bij het treinstation. We kijken elke keer weer wat de klanten willen en passen ons aan. Op de ene plek willen mensen vooral sushi, tapas en smoothies. De andere winkel is echt voor de kleine dagelijkse boodschappen. We zijn flexibel. Dat is onze kracht.''

Spar snuffelt inmiddels voorzichtig aan de benzinestations. In het verleden probeerde de keten dat ook al, maar dat liep op een fiasco uit. Ook andere supermarktketens worstelen op tankstations. Kranendonk schat het echter positief in: ,,Op drie plekken hebben we een Spar Express bij een Texaco-station. Daar zien we een enorme omzetgroei. Mochten we er met Texaco uitkomen, dan hebben we er zo 150 winkels bij. Dan zijn we dus echt overal.''

Ik werd aangenomen om van SPAR een gemakswinkel te maken

Directeur Sjaak Kranendonk