Nieuws Retail
Victoria’s Secret sluit al na anderhalf jaar winkel in Amsterdam: ‘Niet genoeg spullen om binnen te hangen’
Victoria’s Secret trekt op korte termijn uit het huidige pand op het Koningsplein in het centrum van Amsterdam. En dat terwijl het lingeriemerk er pas anderhalf jaar zit.

De winkel van Victoria’s Secret op het Koningsplein, tijdens de opening in oktober 2021. Foto: Eva Plevier
De winkel is nu nog open – nog steeds zijn er push-up-bh‘s met printjes, roze joggingbroeken en allerlei soorten bodylotion en geurtjes te koop – toch is de naderende sluiting van de winkel van het Amerikaanse lingeriemerk al goed zichtbaar.
De helft van de winkelvloer is met paspoppen afgesloten voor publiek, waar de verlichting uitstaat en de rekken en meubels al leeg zijn. Wie nog iets wil passen, moet door een medewerker door het verlaten stuk worden gechaperonneerd richting de paskamers.
,,We hebben dat deel gesloten, omdat we geen spullen meer hebben om in de winkel te hangen’’, zegt een verkoopster in het AD. ,,We gaan binnenkort namelijk dicht.” Ook een andere verkoopster vertelt dat de winkel binnenkort sluit. ,,Maar wanneer, dat weten wij ook nog niet, we wachten nog op een officiële datum. Misschien in mei, misschien pas in de zomer.’’ De zij-ingang vlak bij Albert Heijn is ook al niet meer toegankelijk.
Lees ook: Ultraviolet Group haalt 1,6 miljoen euro op bij 'Dragon' Shawn Harris
'Victoria’s Secret zal op korte termijn vertrekken'
De Griekse franchisenemer, retailgroep Amarla, is donderdag niet beschikbaar voor persvragen. Ook de eigenaar van het historische hoekpand, ASR Dutch Prime Retail Fund (de winkeltak van A.S.R. Real Estate, en eigenaar van alle zes gebouwen aan het Koningsplein tussen de Herengracht en het Singel), geeft geen commentaar.
Een ingewijde in de retailbranche bevestigt echter dat Victoria’s Secret op korte termijn zal vertrekken en dat er wordt gezocht naar een nieuwe huurder voor het pand. Wanneer de winkel precies zal sluiten en of er sprake is van een definitief vertrek uit de Amsterdamse binnenstad, is dus nog onduidelijk.
"We hebben geen spullen meer om in de winkel te hangen"
Eerste flagshipstore van Benelux
De winkel van Victoria’s Secret opende pas anderhalf jaar geleden, en met veel tamtam. Nederlandse influencers werden ingehuurd om het merk hier een zetje te geven en de winkelopening werd groots gevierd. Het was dan ook de eerste flagshipstore in de Benelux waar het volledige assortiment te koop was: naast lingerie en cosmetica ook bijvoorbeeld nacht- en fitnesskleding. Ook waren er specialisten aanwezig om een beha aan te meten. Kleinere filialen waren in Amsterdam al te vinden op Schiphol en Amsterdam Centraal.
Aanvankelijk was het plan dat Victoria’s Secret een enorme winkel van maar liefst 1400 vierkante meter zou openen, over alle drie verdiepingen van het pand op de hoek van het Koningsplein en het Singel. Maar uiteindelijk bleven de bovenste twee verdiepingen (vroeger de kantoren van magazines als Elle en Quote) al die tijd leeg.
Lees ook: Grote borsten, maar geen goede bh te vinden: dus begon Femke (20) haar eigen lingeriemerk
Teruglopende verkoopcijfers en een dijk van een imagoprobleem
Dat de Amsterdamse flagshipstore na zo'n korte tijd al sluit, zal critici van het merk weinig verbazen. Victoria’s Secret kampt al jaren met teruglopende verkoopcijfers en een dijk van een imagoprobleem. Het merk staat vooral te boek als seksistisch en niet-inclusief, onder andere wegens de (graatmagere, minderjarige, witte) modellen die tijdens modeshows als ‘Angels' over de catwalk paradeerden. Dat de oud-topman bevriend was met Jeffrey Epstein, die zich voordeed als modellenscout, hielp ook niet mee. Met modellen en lingerie in alle kleuren en maten probeert het merk sinds een paar jaar een modernere, inclusieve toon aan te slaan.
Victoria's Secret is het tweede grote Amerikaanse merk dat in korte tijd vertrekt uit het winkelgebied rond het Koningsplein. Abercrombie & Fitch sloot onlangs de deuren, nadat het 10 jaar in het iconische pand had gezeten waar vroeger warenhuis Metz & Co zat. Op die plek opent binnenkort een showroom van het Chinese elektrische-automerk Nio.
Lees ook: Lingeriemerk Pavo Couture Intimates haalt met crowdfunding 80.000 euro op