Nieuws Retail

Wehkamp wil nu ook fysieke winkels

Coolblue doet het, Zalando heeft plannen en nu denkt ook internetbedrijf Wehkamp na over de opening van winkels. Vooral om het eigen gezicht meer te laten zien, zegt een deskundige. ,,Het geeft de klant iets vertrouwds." Dat schrijft AD.

Ingrid Willems | Foto: Wehkamp.nl 17 oktober 2017

Wehkamp 2

Concrete plannen voor de opening van winkels zijn er volgens Jerina van Heck van Wehkamp nog niet, maar het bedrijf speelt wel met het idee. ,,Wij zijn altijd op zoek naar mogelijkheden om de shopervaring van onze klanten nog verder te verbeteren. We willen voorzien in de behoefte van onze klanten. Het openen van fysieke winkels is een van de mogelijkheden. Dat sluiten wij dus ook niet uit.''

Trend

Het is absoluut een trend, zegt Gertjan Slob van winkelmarkt- onderzoeker Locatus. ,,On- en offline gaan in de detailhandel steeds meer door elkaar lopen." De onderzoeker denkt dat meer en meer internetbedrijven een echte winkel zullen openen. ,,Dat Wehkamp er nu ook over denkt, verbaast me dan ook niet helemaal.''

Lees ook: Webwinkel Zalando groeit als kool

Marketinginstrument

Volgens de onderzoeker zien internetbedrijven de winkels vooral als marketinginstrument, waarmee ze hun naamsbekendheid kunnen vergroten.

Toch speelt geld wel een rol. De kosten van verzenden en retourneren kunnen door een fysieke winkel omlaag, omdat het bedrijf de retourkosten niet meer hoeft te betalen.

Vertrouwds

Voor de klant hebben fysieke winkels 'iets vertrouwds', zegt Slob. ,,Zeker als het om elektronica-artikelen gaat. Daarbij ligt het voor de consument gevoelig als je iets terug moet sturen wat niet werkt. Het product over de post terugsturen geeft consumenten een 'unheimisch' gevoel. Als klant vind je het fijner het product naar de winkel te brengen.''

Volgens Slob geldt voor de winkels geen verdienmodel. ,,Die hoeven de broek niet op te houden. Die taak ligt bij de webwinkels.''

Concurrentie

Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar eMarketing en Distance Selling aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, was verrast toen hij vernam dat Wehkamp winkels wil openen. Juist omdat het voormalige postorderbedrijf volgens hem altijd aangaf daar als webbedrijf niet aan te beginnen. Hij vermoedt dat de koers van de Zwolse onderneming wordt ingegeven door de opening van fysieke winkels van Zalando. Molenaar: ,,Net als Zalando verkoopt Wehkamp veel mode. Wehkamp zal die slag niet willen missen. Bedrijven houden elkaar wat dat betreft altijd in een wurggreep.''

De fysieke winkels hoeven de broek niet op te houden. Die taak ligt bij de webwinkels

Gertjan Slob