Nieuws Retail

Winst Nederlands elftal kan supermarkten 50 miljoen omzet opleveren

De cruciale wedstrijd tegen Frankrijk morgenavond is ook vanuit financieel oogpunt enorm belangrijk schrijft het AD.

JEROEN SCHMALE | Foto: ANP/Olaf Kraak 30 augustus 2017

ANP 29440200 robinvanpersie Olaf Kraak

Als Oranje zich wel weet te plaatsen voor het WK van volgende zomer in Rusland, kunnen de supermarkten volgens marktonderzoeker Joop Holla rekenen op gemiddeld 50 miljoen euro extra omzet.

Dat is natuurlijk wel afhankelijk van hoe ver Nederland komt in het toernooi. In 2010, toen op het WK in Zuid-Afrika de finale werd gehaald, bedroeg de extra omzet van de supermarkten 72 miljoen euro, berekende Holla's bureau GfK.

Holla: ,,Wat we ook zien, is een verschuiving in marktaandelen tussen de verschillende supermarkten. Voor Albert Heijn, dat wordt gezien als een echt Nederlands bedrijf, levert zo'n voetbaltoernooi meer op dan voor een Duitse keten als Aldi of Lidl.''

Ook voor de marketingafdelingen van allerlei A-merken staat er veel op het spel. Rond het WK in Brazilië, het laatste grote voetbaltoernooi met Oranje als deelnemer, kwam Campina met Oranjevla, Grolsch met oranje bierblikken en lagen er oranje M&M's, bonbons, pudding, leeuwenpootjes, spekken en borrelnootjes in de schappen.

En toch; als het onverhoopt misgaat in het Stade de France nabij Parijs is dat niet voor iedere ondernemer slecht nieuws. Volgens Holla zullen onder meer bioscoopeigenaren en uitbaters van restaurants stilletjes juichen over het wederom mislopen van een groot toernooi. In hun zaken loopt de klandizie flink terug tijdens een WK voetbal met Oranje als deelnemer.

Voor Albert Heijn levert zo'n voetbaltoernooi meer op dan voor een Duitse keten als Aldi of Lidl

Joop Holla, marktonderzoeker