Webellen met Lasaroms die op dat moment net in Bratislava - de hoofdstadvan Slowakije - is aangekomen. Ze is bezig met een Europese citytrip. ,,Het kan eindelijk weer," zegt ze opgelucht. Ze zal de komendetwee dagen elf koffiezaken bezoeken. ,,Ik heb van tevoren dekoffiebars uitgezocht waar ik heel graag heen wil. Het wordt flinkdoorproeven”, zegt ze met een lach. ,,En nee, het is niet zoals wijnproevenwaar je een slokje neemt en het weer uitspuugt. Ik bestel overal driesoorten koffie, drink alles op én geniet er echt van.”
Lees ook: Nazdrowje! Drie jonge ondernemers scoren met hun Nul30 Vodka
InNederland heeft Lasaroms als koffieproever al zo’n 200koffiebarretjes met specialty coffee bezocht en gerecenseerd. Zevertelt hoe het begon. ,,Ik ben altijd al gek geweest op lekkerekoffie en als ik een leuk zaakje had gevonden, dan zette ik dat opmijn Instagram. Veel mensen reageerden: ‘Hé Sam, zit je nu alweeraan de koffie?’ Ze vroegen mij om tips voor leuke koffietentjes alsze ergens heen gingen. Zo rolde ik er een beetje in. Toen hetserieuzer werd, zaten mijn vriend en ik ieder weekend in een anderestad koffie te drinken.”
Blind proeven waar de koffie vandaan komt
Hetdraait voor Lasaroms en haar bedrijf allemaal om specialty coffee:dat staat voor koffiebonen van de allerbeste kwaliteit. Dezehoogwaardige koffie wordt door de boer met de hand geplukt. Daarnaworden de bonen door de koffiebrander licht bruin gebrand enuiteindelijk is het de receptuur van de barista die de smaak bepaalt.
Lasaromsheeft inmiddels zoveel verstand van koffie dat ze ook blind kanproeven waar de koffie vandaan komt. ,,Dat is echt heel leuk, wantbarista’s dagen mij uit. Dan nodigen ze mij uit om langs te komenom te proeven en te raden waar de koffie vandaan komt.”
De geur en de smaak van de koffie moet echt kloppen. Daarbij vind ik het belangrijk dat de barista vriendelijk is en goede service verleent
Dejonge onderneemster bezoekt voor haar bedrijf zaken waar koffie echtcentraal staat. Voor haar beoordeling kijkt ze naar hettotaalplaatje. Ze proeft uiteraard de koffie, maar daar blijft hetniet bij. Ook belangrijk is de expertise en uitleg gegeven door debarista, de sfeer en de hygiëne van de toiletten.
Passie van een ondernemer doet veel met de beleving
Dekoffieblogger vertelt wat ze zelf het belangrijkste vindt aan hetbezoek. ,,De geur en de smaak van de koffie moet echt kloppen.Daarbij vind ik het belangrijk dat de barista vriendelijk is en goedeservice verleent. Allemaal heel bepalend voor de complete belevingvan de koffiezaak.” Ze vindt het zelf fijn als de eigenaar in dezaak aanwezig is. ,,De passie van een ondernemer die bezig is methet product waar voor gekozen is, dat doet veel met de beleving”,weet ze.
Enwat is eigenlijk haar eigen koffievoorkeur? ,,Ik hou van eenuitgesproken koffie. Hoe fruitiger hoe beter, wat mij betreft. En dankom je eigenlijk automatisch bij Ethiopische of Afrikaanse koffies, die daar om bekend staan. Je kunt mij ook wakker maken voor eenkoffie uit Costa Rica of Panama, maar die kunnen vrij prijzig zijn.”
Lees ook: 'Onze koffieautomaten brengen mensen samen'
Een fatsoenlijke koffie is voor veel mensen op kantoor echt belangrijk
Lasaromsziet dat goede koffie bij steeds meer grote bedrijven als pluspuntwordt gezien. ,,Het is echt een trend om in je ontvangsthal eeneigen koffiebar te hebben. Soms met de duurste apparatuur en eengeweldige barista erbij. De medewerkers krijgen een goed begin van dedag met een vriendelijk gezicht bij binnenkomst plus een perfectekoffie.”
,,Ook kleinere bedrijven hebben steeds meeroog is voor goede koffiebonen. Een fatsoenlijke koffie is voor veelmensen op kantoor echt belangrijk. En vergeet niet dat de gesprekkenrondom de koffieautomaat worden gewaardeerd.”
In november staat derde koffiemarathon op de planning
Hetis haar doel om met koffietje.nl dé autoriteit te worden op hetgebied van koffiebeoordelingen. En in dat proces is ze al flink opweg. Wie een koffiebar zoekt in een willekeurige stad of dorp kankijken hoe de koffiebar scoort en of het de moeite waard is om daareen filterkoffie, cappuccino of espresso te bestellen.
Inmiddelsverkoopt ze op haar site koffieboxen (met daarin koffiebonen van drieverschillende branders) en eigen ontworpen koffiekopjes. Dit is hetverdienmodel achter de site. Daarnaast zet ze zichzelf op de kaartmet de koffiemarathon. Ze bezocht de afgelopen twee jaar met dezeludieke actie 100 verschillende koffiebarretjes in Nederland in 30dagen. In november staat haar derde marathon op de planning.
Deambitie van Lasaroms is dat iedereen die op zoek is naar specialtycoffee haar site bezoekt. Ook denkt ze aan een community voor specialkoffie lovers waar ze met elkaar in contact kunnen komen. Daarnaastblijft ze gewoon heel veel lekkere koffie drinken en zich verdiepenin de herkomst van al dat lekkers.