Actueel

Jitse Groen maakte één fout, nu vangt hij ‘maar’ 4,1 miljard voor Thuisbezorgd

 
Maaltijdbezorger van Thuisbezorgd in Amsterdam. Maaltijdbezorger van Thuisbezorgd in Amsterdam. Foto: ANP
Maaltijdbezorger van Thuisbezorgd in Amsterdam. Foto: ANP
 
Geschreven door:
Leestijd 5 minuten

Jitse Groen begon Thuisbezorgd.nl ooit vanuit zijn zolderkamer in Enschede. Onder de nieuwe naam Just Eat Takeaway maakte hij van het bedrijf een van de grootste maaltijdbezorgers ter wereld. Hij maakte één cruciale fout, en nu wordt het bedrijf verkocht. De opbrengst: 4,1 miljard euro. Maar dat had veel meer kunnen zijn. Zes vragen over de verkoop.

Lees verder onder de advertentie

Waarom wordt Just Eat Takeaway verkocht?

Achteraf bekeken ging het in 2021 faliekant mis voor Just Eat Takeaway (JET): op het hoogtepunt van de door de coronalockdowns aangewakkerde bestelmanie, ging het voor werelddominantie. Het moederbedrijf achter Thuisbezorgd.nl kocht voor 6,4 miljard euro de Amerikaanse branchegenoot Grubhub, na Doordash en Uber Eats de grootste speler in de Verenigde Staten.

Topman Jitse Groen noemde het ‘een droomcombinatie’. Door de deal werd zijn bedrijf de op een na grootste maaltijdbezorger ter wereld, alleen het Chinese Meituan moest JET voor zich dulden. Het was al marktleider in onder andere Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, geholpen door veel overnames, maar zette nu eindelijk ook voet op Amerikaanse bodem.

Stel, je wilt een pizza bestellen, en je hoort de hele dag de twee grootste bedrijven die zeggen dat het daar moet. Waarom zou je dan kiezen voor nummer drie?

Corné van Zeijl

Een succes werd het allerminst. Het bedrijf kon de concurrentiestrijd met de Amerikaanse maaltijdbezorgers, met nog diepere zakken (Doordash en Uber Eats), niet aan. Zware verliezen waren het gevolg. ,,Je mist de schaalgrootte die de concurrentie wel heeft, zeker op het gebied van marketing”, zegt beursanalist Corné van Zeijl tegen AD. ,,Stel, je wilt een pizza bestellen, en je hoort de hele dag de twee grootste bedrijven die zeggen dat het daar moet. Waarom zou je dan kiezen voor nummer drie?’’

Lees verder onder de advertentie

Gevolg was een enorme financiële molensteen om de nek van het Nederlandse bedrijf. JET kon niet anders dan verkopen, maar dat ging gepaard met een enorm verlies. In 2024 werd Grubhub verkocht voor zo’n 600 miljoen euro; 6 miljard euro ging daarmee in rook op. In diezelfde tijd ging de beurskoers van 110 euro naar 13 euro.

Lees ook: Thuisbezorgen in Nederland, Europa en nu ook VS: het succes van Jitse Groen

Waarom is dit voor Thuisbezorgd het moment om te verkopen?

Prosus biedt 20,30 euro per aandeel. Het bod moet nog worden geaccepteerd door de aandeelhouders van beide bedrijven. Van Zeijl denkt dat beleggers er tevreden mee zullen zijn. ,,De laatste jaren schommelde het aandeel tussen de 10 en 15 euro, dus ze krijgen er nu meer voor. Voor hen zal het een opluchting zijn.’’

Lees verder onder de advertentie

Tegelijkertijd zal de verkoop tot gemengde gevoelens leiden: ,,In de loop van corona was JET een zeer populair aandeel, het kon niet kapot. Het ging zomaar van 40 euro naar 100 euro, nu wordt het voor veel minder geld verkocht.’’

JET, dat tegelijk met het overnamebericht de jaarcijfers bekendmaakte, boekte vorig jaar een verlies van 1,6 miljard euro op een omzet van 5,1 miljard euro.

Wat betekent de verkoop voor topman Jitse Groen?

Hij bezit nog ruim 7 procent van de aandelen, dus verdient zo’n 300 miljoen door de overname. Tijdens een persconferentie maakte hij bekend ‘gewoon’ aan te blijven als topman. Hij vertelde dat hij erin gelooft dat JET onder de vleugels van Prosus sneller kan groeien, omdat het ‘agressiever’ kan zijn, bijvoorbeeld op het gebied van marketing.

Lees verder onder de advertentie

JET is niet het eerste voorbeeld van een Europees bedrijf dat de stap naar de VS zet en daar hard op z’n bek gaat

Corné van Zeijl

Achteraf gezien stelt beursanalist Van Zeijl dat Groen een fout heeft gemaakt door zich niet aan zijn vertrouwde strategie te houden. ,,JET was altijd gewend om in het buitenland de marktleider over te nemen, maar dat deed het nu niet. JET is niet het eerste voorbeeld van een Europees bedrijf dat de stap naar de VS zet en daar hard op z'n bek gaat.”

Van Zeijl stelt desondanks dat Groen met JET ‘een enorme prestatie heeft geleverd’. ,,Hij begon ooit op zijn zolderkamertje, en daar is een bedrijf uit voortgekomen van 4 miljard euro. Dat is een groot succes, maar hij heeft wel een hele grote fout gemaakt.’’

Lees ook: Mijn naam is Groen. Jitse Groen. De grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

Lees verder onder de advertentie
Jitse Groen, ceo van JET. Jitse Groen, ceo van JET. Foto: ANP
Jitse Groen, ceo van JET. Foto: ANP

Wat voor bedrijf is Prosus?

Het van oorsprong Zuid-Afrikaanse Prosus, dat net als JET in Amsterdam is gevestigd, kocht ooit voor 30 miljoen euro een belang in het Chinese technologiebedrijf Tencent. Dit maakte het bedrijf de grootste techinvesteerder ter wereld.

Prosus investeert in veel techbedrijven, en zeker ook in sector van de maaltijdbezorgers. Het is onder meer eigenaar van Ifood, de marktleider in Zuid-Amerika, en daarnaast actief in nog zeventig andere landen. Het bedrijf wil met de aankoop van JET vooral groeien in Europa, stelde topman Fabricio Bloisi.

,,We kijken uit naar samenwerking met Jitse. Hij is een pionier die deze industrie heeft opgebouwd. Hij blijft als ceo werken aan de droom om een sterke Europese speler te bouwen", zei hij tijdens een persconferentie. Prosus verwacht niet te hoeven snijden in het personeelsbestand, maar verwacht juist te groeien.

Lees verder onder de advertentie

Worden bezorgmaaltijden nu ook goedkoper?

Beursanalist Van Zeijl helpt ons snel uit die droom: ,,Aan de prijzen zal niets veranderen.’’ Waarom zou JET dat ook doen? vraagt hij zich af. ,,In de meeste markten waar JET actief is, is het marktleider, ook in Nederland. Het is niet logisch om marges te verlagen, want wij zullen daar niet minder door bestellen.’’

Is alles in kannen en kruiken?

Prosus moet nu goedkeuring krijgen van tenminste 80 procent van de JET-aandeelhouders. Ook moet de overname worden goedgekeurd door monopoliewaakhond Autoriteit Financiële Markten (AFM). Theoretisch kan het ook nog mislopen als er een ander ‘superieur bod’ op JET komt, van ten minste 10 procent hoger. Prosus heeft in dat geval recht op een vergoeding van 41 miljoen euro.

Lees verder onder de advertentie