Terwijl hij en zijn mede-curator na serieuze interesse van verschillende partijen een doorstart proberen te maken, blijven de winkels en de webshop van Vanilia open, aldus Martijn Schüller, curator van de modeketen. ,,Dit met het oog op een mogelijke doorstart van de activiteiten.” Vanilia heeft zeventien winkels in Nederland en verkoopt zijn producten ook in enkele filialen van de Bijenkorf.
300 werknemers Vanilia in onzekerheid
Wat het faillissement betekent voor de ongeveer driehonderd werknemers van Vanilia is volgens hem nog niet duidelijk. Of zij kunnen blijven werken voor de kledingketen hangt onder meer af van de vraag of er een doorstart komt. Hoe groot die kans is, kunnen de curatoren nog niet inschatten.
Vanilia verkoopt naar eigen zeggen luxe dameskleding en accessoires die zijn gemaakt in een eigen atelier in Turkije. De keten kampt echter met ‘een omvangrijke schuldenlast waar Vanilia niet meer vanaf kwam’, meldt Schüller verder. Hoeveel schulden de keten heeft en waardoor het bedrijf in financiële problemen kwam, kan hij nog niet zeggen.
Ik denk dat de ketens waarbij het niet goed is gegaan misschien te lang stil zijn blijven staan op het vlak van innovatie
Ruth Uitewaal Retailexpert
‘Propositie Vanilia klopt en merk staat’
Voor retailexpert Ruth Uitewaal, oprichter en eigenaar van Real Retail LAB, komt het faillissement van Vanilia als een verrassing. ,,Je ziet dat ook deze keten enorm veel last heeft gehad van de pandemie. Als je je winkels een jaar lang moet sluiten vanwege corona, dat is voor geen enkele onderneming goed voor de cijfers. Hetzelfde geldt voor de uitdaging van het personeelstekort. Maar los daarvan is Vanilia een mooi en sterk merk met een krachtige propositie’’, aldus Uitewaal.
Is de kans op een doorstart daardoor ook groter? ,,Ja, vanwege die kloppende propositie en een merk dat staat. De uitdagingen zitten vooral aan de achterkant, de voorbeelden die ik al gaf. Aan de voorkant zit het wel goed. Dus laten we hopen dat die doorstart er vooral ook komt.’’
Welke lessen kunnen retailers trekken uit faillissementen?
Zijn er volgens de retailexpert voor andere ondernemers in de retail, en dan met name de modeketens, lessen te leren uit het verhaal van Vanilia en eerdere faillissementen als die van Scotch & Soda en Esprit Nederland? ,,Die zijn er zeker. Blijf innoveren. Ik denk dat de ketens waarbij het niet goed is gegaan misschien te lang stil zijn blijven staan op het vlak van innovatie. Blijf jezelf, je merk, steeds weer opnieuw uitvinden. Je kan niet achterover leunen wanneer het goed gaat met je onderneming. De tijd en ontwikkelingen gaan zo snel. Kijk naar AI en de online trends. Je moet op die trein blijven zitten, blijf meegaan met de ontwikkelingen.’’
Verdiep je in jouw doelgroep en zoek de balans tussen de efficiëntie van digitaal en de persoonlijke touch van fysieke retail
Ruth Uitewaal Retailexpert
Doorvertalen van online klantbeleving naar winkelstraat
Uitewaal: ,,Ik snap dat het voor sommige ondernemers best lastig is. Dan ben je goed bezig en alles gaat voorspoedig. Maar doe je verder niets, dan mis je net de boot als het gaat om artificiële intelligentie of een influencer-golf. Dus nogmaals: blijf mee-innoveren. Denk niet: ‘dat is toch niets voor mijn bedrijf’. Misschien klopt dat in jouw geval, maar dan trek je er alsnog lessen uit.’’
,,Weet je, de kracht van de winkelstraat is het toevoegen van beleving en het doorvertalen van de online klantbeleving waar iedereen gewend is aan de service en snelheid. Trek die experience door naar jouw winkel. Dat stapje extra kan heel laagdrempelig zijn en je blijft actueel voor het publiek. Mijn laatste advies richting de ondernemer is: verdiep je in jouw doelgroep en zoek de balans tussen de efficiëntie van digitaal en de persoonlijke touch van fysieke retail.’’
Lees ook: Vanilia failliet: miljoenenverlies nekt wéér een modewinkelketen