De horecabranche heeft te maken met stijgende kosten zoals energie, huur en loon en daar komt het terugbetalen van de coronasteun bovenop. Wie dat al maanden niet doet, heeft daar nu een brief van de Belastingdienst over gekregen. ,,Als je weet hoe dun de marges zijn voor menig bedrijf en dat je nog net quitte draait, dan kun je je voorstellen dat ondernemers zich afvragen hoelang ze het nog kunnen bolwerken, nu ze moeite hebben de steun af te lossen”, zegt Van Gastel in het AD. ,,Dan kiest een aantal toch eieren voor zijn geld.”
Dit scenario hebben we als Koninklijke Horeca Nederland wel voorspeld
Pike Uittenbogaard, voorzitter horeca-afdeling Woerden
John d’Hooghe, voorzitter van de afdeling Alphen, houdt ook zijn hart vast voor ondernemers in zijn gemeente. ,,Ze hebben vorig jaar een brief van de Belastingdienst gekregen waarin staat dat ze vanaf oktober dat jaar elke maand moesten gaan terugbetalen. Een aantal heeft dat niet gedaan. En dan gaat het om substantiële bedragen. Die rekening krijgen ze nu gepresenteerd.”
Lees ook: Steeds meer ondernemers stoppen zelf vanwege regeldruk en schulden
Levensvatbaarheid horecabedrijf aantonen bij Belastingdienst
Ondernemers die vorig jaar al als een berg opzagen tegen de maandelijkse aflossingen, konden bij de Belastingdienst wel regelen dat ze daar langer over mochten doen: zeven in plaats van vijf jaar. ,,Maar dat gaat niet zomaar”, zegt d’Hooghe. ,,Je moet de Belastingdienst volledige inzage in je boeken geven. Daaruit moet dan duidelijk worden dat je bedrijf in die twee jaar nog levensvatbaar is. Toon dat maar eens aan.”
Dat speelt in andere delen van het Groene Hart misschien ook, maar hoe vaak het misgaat is niet bekend. Pike Uittenbogaard, de voorzitter van de horeca-afdeling Woerden, heeft nog niet gehoord dat er in zijn regio al bedrijven overwegen de handdoek in de ring te gooien. ,,Maar dit scenario hebben we als Koninklijke Horeca Nederland wel voorspeld.’’
Lees ook: Nieuwe KHN-voorzitter stort zich op personeelstekort: ‘We laten zien hoe leuk en divers het vak is’
Afhalen en thuisbezorgen
Terug naar restaurant Viejee's in het centrum van Gouda, dat na zeven jaar de deuren per direct sluit. Eigenaar Viktor Tijlbout zegt dat het geen gemakkelijk besluit is geweest. ,,Natuurlijk doet het pijn, maar als ondernemer moet je een keuze maken, ook als dat een lastige is.” Op Instagram, waar ze met een lang bericht afscheid nemen van hun gasten, spreken hij en partner Jenny Engel over het succes van hun bedrijf en de reden om toch te stoppen. ,,De opgave na corona bleek te groot en onhaalbaar om over de gedwongen en opgebouwde achterstand heen te komen.’’
In een toelichting zegt Tijlbout dat afhalen en thuisbezorgen, waar Viejee’s naar eigen zeggen als een van de eerste horecazaken in Gouda mee begon, een middel was om nog iets te verdienen tijdens corona en ook om bezig te blijven. ,,Maar echt rijk zijn we er niet van geworden.’’ Tijdens de coronapandemie klonken van andere ondernemers al dezelfde geluiden daarover. En nu is het over en uit. „Zakelijk gezien een verstandige keuze, maar leuk is het niet. Viejee’s is toch ons levenswerk geweest.’’
Terugkeer in de horeca?
Tijlbout en Engel mogen dan stoppen met dit restaurant, een terugkeer in de horeca sluit hij niet uit. ,,Dat wil ik wel graag, maar ik weet het nog niet. Ons besluit om met Viejee’s te stoppen is nog maar twee dagen oud. Te vers om al bezig te zijn met een idee voor de toekomst.’’