De maaltijdketens met eigen bezorgers zullen dit jaar naar schatting voor 358 miljoen euro aan bestellingen noteren. Zo'n 448 miljoen wordt verwerkt in de maaltijdbezorging buiten de grote platforms om.
In totaal geeft Nederland dit jaar 3,2 miljard euro uit aan 'delivery' van 'online-food'. Dat is een stijging van ruim 20 procent ten opzichte van vorig jaar. Eenzelfde groeipercentage verwacht het instituut dit jaar, al lijkt de stijgende lijn die in de sector al een tijdje aanhoudt wel af te vlakken. Niettemin: 'Delivery is het snelstgroeiende segment binnen de totale foodmarket', heet het op de website van het FoodService Instituut.
Lees ook: Hoe ondernemers met lokale bezorgsites de Thuisbezorgd-macht willen verbreken
Onder 'online-food' rekenen de onderzoekers ook de kant-en-klaarmaaltijden die de consument door de supermarkt aan huis laat bezorgen, net als de ingrediënten waarmee hij zelf maaltijden bereidt. De supermarkten zijn de grootste aanjagers van de groei in de verkoop van maaltijden en ingrediënten via internet.
Vorig jaar nam die markt al met ruim 41 procent toe. 'Consumenten omarmen het gemak van online bestellen van hun boodschappen en van thuisbezorging.' Net als bij 'buitenhuishoudelijke maaltijden' groeit bezorgen via de supermarkt harder dan afhalen. Aan boodschappenbezorging door de winkel zal in 2018 een miljard worden besteed, en ruim een kwart van dat bedrag aan de levering van drank aan de voordeur.