ActueelAutomotive

Waarom ondernemers 1 miljoen kilometer garantie krijgen op deze elektrische bestelwagen

beeld deondernemer
Leestijd 6 minuten
Lees verder onder de advertentie

Onder meer bij Mercedes-Benz, Peugeot, Citroën, Opel en Toyota kun je ze binnenkort bestellen: een bestelbus met een elektromotor en een groot accupakket in plaats van de aloude benzine- of dieselmotor. Elektrisch rijden kan een slimme zet zijn voor je bedrijf: het past immers binnen maatschappelijk verantwoord ondernemen, je kunt aanspraak maken op allerlei vormen van subsidie waardoor de kosten overzichtelijk blijven en stiekem rijden elektrische auto’s ook nog eens ontzettend prettig.

Maar bij ondernemers leven ook vragen en twijfels over elektrisch rijden: is het wel zo betaalbaar, kan je wel ver genoeg rijden met je bus om alle klussen te kunnen klaren, hoe zit het met het laden van het accupakket en hoe betrouwbaar is zo’n bestelwagen op batterijen eigenlijk?

Lees ook: Nog dit jaar enorm aanbod nieuwe modellen elektrische bestelwagens

Lees verder onder de advertentie

,,Precies om op dat soort vragen passende antwoorden te vinden, hebben wij al in 2015 en 2017 uitgebreide rondes gemaakt langs allerlei ondernemers in Nederland”, verklaart Erwin Jongh. Bij de Nederlandse importeur van Toyota en Lexus, de firma Louwman&Parqui, is hij verantwoordelijk voor het ‘Zero Emission Programma’, ofwel alle automodellen zonder verbrandingsmotor.

Daaronder vallen ook de nieuwe, volledig elektrische versies van de Proace (een middelgrote bestelbus, die technisch vrijwel gelijk is aan onder meer de Citroën Jumpy), die vanaf oktober in Nederland op de weg verschijnt. Om twijfelaars over de streep te trekken, bedachten Jongh en zijn collega’s allerlei voorzieningen die ondernemers het vertrouwen moeten geven om elektrisch te gaan rijden.

Wat ontdekten jullie tijdens die gesprekken met ondernemers?

,,Dat veel van hen graag willen overstappen op elektrisch rijden, maar dat er wel behoefte is aan diverse soorten modellen. Daarom leveren wij de Proace Electric in drie lengtematen als gesloten bestelwagen maar bieden we ook keuze uit een dubbele cabine en kunnen ondernemers kiezen uit verschillende opbouwvormen. Zo bestaat er een elektrische pick-up met kipper van, die is handig voor bedrijven in de groenvoorziening, maar kunnen we in samenwerking met onze partners bijvoorbeeld ook in een koelwagenopbouw voorzien. Volgend jaar volgen trouwens ook versies van de compactere Proace City.”

Lees verder onder de advertentie
beeld deondernemer

Hoe zit het met de laadruimte van een elektrische bus?

,,Die is identiek aan die van de versies met een verbrandingsmotor, variërend van 4,6 kubieke meter tot 6,6 kuub. Het laadvermogen is ook nauwelijks lager dan bij de dieselvarianten: je kunt tussen de 1.000 en 1.275 kilo inladen, dus dat is voor de meeste ondernemers ruim voldoende.”

Maar een aanhanger achter een elektrische auto is lastig, toch?

,,Het maximale gewicht van een geremde aanhanger ligt bij een elektrische versie inderdaad iets lager, maar achter de Proace Electric kan nog altijd een kar van 1.000 kilo. Wij zijn de laatste om te beweren dat elektrisch rijden al voor alle ondernemers is: als je bijvoorbeeld vaak met zwaardere trailers op pad gaat, raden we aan om nog even diesel te blijven rijden.”

Lees verder onder de advertentie

En hoe zit dat met de afstanden die je haalt op één acculading?

,,Op dat punt bleek tijdens ons onderzoek dat ondernemers minimaal 200 kilometer willen afleggen zonder bij te laden. De Proace is naar keuze leverbaar met twee accupakketten: de Compact is alleen uit te rusten met een pakket van 50 kilowattuur waarmee je volgens de WLTP-verbruiksmeting tussen de 200 en 230 kilometer ver komt. Bij de langere versies is ook keuze uit een pakket van 75 kWh, dat goed is voor 300 tot 330 kilometer bereik.”

Het aantal kilometers dat je haalt op een acculading hangt veel af van je rijgedrag. Door snel optrekken en hard remmen rij je niet efficiënt en kom je doorgaans minder ver. Daarbij, zegt Erwin Jongh, kunnen ondernemers ook veel winnen door hun bus slimmer te laden: ,,Wees bewust van wat je in en op je bus doet: heb je echt al die schroeven, pijpen en blikken verf nodig of kun je ook iets slimmer inpakken? En moet die ladder echt op de imperiaal op het dak of kan hij ook in de laadruimte? Zo’n rek op het dak scheelt al snel 15 procent rijbereik, dus het loont om daar rekening mee te houden. Nog zoiets: hoe zwaar is je betimmering van de laadruimte? Wij bieden extra lichte bedrijfswageninrichting aan en dat zie je terug in je kilometers.”

Dat je tijdens een lunchpauze van 45 minuten weer zo’n 80% van het rijbereik kan bijladen bij een normale laadpaal. Voor ondernemers die overdag niet veel rijden is dat ook ideaal: denk aan chauffeurs die schoolroutes rijden of aan pakketbezorgers die twee lange ritten per dag rijden".

Laden, duurt dat lang?

,,Belangrijk om te weten: Toyota voorziet de Proace in Nederland standaard van een driefasenlader. Tot nu toe is een enkelfaselader de standaard, maar met 3-fase gaat het laden letterlijk drie keer zo snel. Vergelijk het alsof je een zwembadje vult met drie tuinslangen in plaats van één…”

Lees verder onder de advertentie

Wat betekent dat in de praktijk?

,,Dat je tijdens een lunchpauze van 45 minuten weer zo’n 80% van het rijbereik kan bijladen bij een normale laadpaal. Voor ondernemers die overdag niet veel rijden is dat ook ideaal: denk aan chauffeurs die schoolroutes rijden of aan pakketbezorgers die twee lange ritten per dag rijden. Als je even niet hoeft te rijden, kun je vrij snel weer bijladen. Als je veel klussen door het hele land hebt, zou ik nog niet elektrisch gaan rijden al is de Proace Electric geschikt voor snelladen met 100 kilowatt. Aan de juiste laadpaal kun je binnen 10 minuten zo’n 100 kilometer extra bijladen.”

Waarom moeten ondernemers volgens u overstappen op elektrisch rijden?

,,Omdat de huidige generatie van auto’s met dieselmotoren, hoe schoon en modern ze ook zijn, straks niet overal meer welkom is vanwege de uitstoot van stikstof, fijnstof en NOx. Steden als Amsterdam en Utrecht werken aan plannen om hun binnensteden af te sluiten voor auto’s met verbrandingsmotoren, net als plaatsen als Zutphen en Deventer. Grote kans dat in 2025 heel de Amsterdamse binnenstad op slot gaat, dan mag je alleen nog maar met een elektrische auto naar binnen. Ondernemers die voor gemeenten willen werken, bijvoorbeeld in de groenvoorziening, moeten dat nu al meenemen in hun aanbesteding. We kunnen er straks niet meer omheen, maar er zijn ook steeds minder redenen om er omheen te willen.”

beeld deondernemer
Lees verder onder de advertentie

U zegt: ‘Een slechte elektrische bus betekent honger.’ Wat bedoelt u daarmee?

,,Dat een elektrische bus die niet goed is, onze klanten inkomsten kan kosten. Als zo’n auto stil staat met pech, kan de berijder zijn gezin niet te eten geven. Daarom zetten wij alles op alles om te garanderen dat de Proace goed is: in de fabriek hebben wij een extra controle vanuit Toyota en daarom durven wij meer garantie te geven dan andere merken. Standaard heb je 3 jaar of 100.000 kilometer fabrieksgarantie, wij verlengen dat naar 5 jaar en 200.000 kilometer. Bij de garantie op het accupakket gaan we nog verder: vanuit de fabriek geldt 8 jaar of 160.000 kilometer, in Nederland garanderen wij 15 jaar en een miljoen kilometer.”

Waarom doet Toyota dat?

,,Omdat we vertrouwen hebben in ons product en omdat we onze klanten dat vertrouwen ook willen geven. We ondersteunen en ‘ontzorgen’ de klanten met al hun vragen over elektrisch rijden en staan klaar bij eventuele problemen, en deze extra garantie versterkt dat. Het is ook nog eens goed voor de restwaarde, want de garantie geldt ook voor de tweede en de derde eigenaar… Overigens: zolang de auto in onderhoud is bij een officiële Toyota-dealer.”