Dit blijkt uit een onderzoek van ING. Het economisch bureau van de bank liet een enquête uitvoeren onder elfduizend huishoudens in elf Europese landen. Gemiddeld 40 procent van de respondenten geeft aan niet warm te lopen voor extra abonnementen op maaltijdboxen, fietsen en andere goederen. Nederlanders zijn veel afwijzender dan andere Europeanen: 70 procent ziet helemaal niets in dat soort diensten.
Abonnementen zijn op dit moment goed voor 5 procent van de bestedingen door huishoudens. Maandelijks geven de ondervraagden daaraan gemiddeld 130 euro uit. De meeste mensen verwachten hier in de toekomst alleen maar meer geld aan uit te geven.
Lees ook: Leaseconcept maakt spijkerbroekenmerk MUD Jeans duurzame business
Nieuwe abonnementen
Die uitgaven betreffen deels 'oude' abonnementen, zoals voor de telefoon, kabel of krant. Maar de nieuwe abonnementsmodellen rukken snel op. Zo zijn de traditionele platenwinkel en videotheek de afgelopen jaren verdrongen door aanbieders die werken met een maandelijkse vergoeding.
Het Zweedse Spotify is, hoewel zwaar verliesgevend, wereldwijd goed voor 71 miljoen betalende abonnees. Netflix had er eind 2017 zelfs ruim 117 miljoen, van wie 2,4 miljoen in Nederland. Drie op de tien Nederlanders maakt inmiddels gebruik van Netflix of een vergelijkbare aanbieder.
Ontmoedigd
Dat succes voedt speculaties over de bredere opkomst van een 'bezitloze economie'. Voorstanders hiervan wijzen op de milieuvoordelen. Door apparaten als wasmachines en drogers te leasen of te huren worden fabrikanten ontmoedigd wegwerpproducten te maken. Hoe duurzamer hun spullen, hoe langer ze geld blijven opleveren. Na afloop van het abonnement keert het product bovendien terug naar de fabrikant. Die kan het vervolgens opnieuw verhuren of recyclen. Zo ontstaat een circulaire economie.
Hoofdeconoom Marieke Blom van ING herkent het 'romantische beeld' van een economie zonder eigendom in de media en het publieke debat. Ze wijst erop dat Nederlanders zich bij het afsluiten van abonnementen juist laten leiden door pragmatische overwegingen. 'Opvallend weinig respondenten noemden het milieu als argument.'