Actueel

Webshop Batavia Stad slimme zet? ‘Pis als ondernemer niet tegen de wind in’

Een dagje shoppen in een regenachtig Batavia Stad. Foto: ANP Een dagje shoppen in een regenachtig Batavia Stad. Foto: ANP
Een dagje shoppen in een regenachtig Batavia Stad. Foto: ANP
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Batavia Stad in Lelystad heeft het online pad betreden. Consumenten kunnen voortaan in de webshop van het oudste outletcenter (sinds 2001) terecht voor producten van A-merken van het vorige seizoen met een flinke korting. Volgens ceo Otto Ambagtsheer van moederbedrijf VIA Outlets is het koopjesparadijs in Flevoland het eerste outletcenter dat dit doet.

Retailondernemer moet aan online spel deelnemen

Toch lijkt het rijkelijk laat, in een retailwereld die e-commerce allang heeft omarmd. ,,Het is niet eenvoudig alle producten die in de winkels in Batavia Stad te koop zijn, online te zetten tegen de juiste prijs”, aldus Ambagtsheer tegen NU.nl. ,,En om ze eraf te halen als ze er niet meer zijn. Want als online shoppers ergens niet van houden, is het iets kopen dat er niet meer blijkt te zijn.’’

Hoe kijkt retailexpert Paul Moers naar de stap van VIA Outlets? ,,Het is een slimme zet. Online winkelen is nu eenmaal part of life geworden. Geen website en geen online business is haast onmogelijk in deze huidige maatschappij. Na corona heeft dat online zo’n enorme swoosh gekregen, je moet als retailondernemer aan het spel meedoen. Je kunt niet stilzitten.’’

Lees verder onder de advertentie

Bedenk dat de files alleen maar toenemen. Het is steeds lastiger ergens te komen. En dan heb ik het nog niets eens over het treinverkeer, zo mogelijk nog rampzaliger

Paul Moers Retailexpert

Files en werk aan het spoor

Moers: ,,Batavia Stad is een erg leuke plek om doorheen te wandelen. Het biedt een hoop inspiratie. Maar voor sommige mensen is Lelystad te ver weg. Vanuit Twente of Groningen is op en neer naar Batavia Stad bijna een dagtrip. Voor die mensen is het handig wanneer ze hun spullen online kunnen bestellen. Hetzelfde geldt voor de Designer Outlet in Roermond. Ook daar gaat de gemiddelde Groninger niet ‘even’ naar toe.’’

Een ander groot nadeel van de fysieke outletcentra is het vervoer, benadrukt de retailexpert. ,,Bedenk dat de files alleen maar toenemen. Het is steeds lastiger ergens te komen. En dan heb ik het nog niets eens over het treinverkeer, zo mogelijk nog rampzaliger. Er staat de komende tien jaar zeer veel te gebeuren op en rond het spoor. Kortom: bewegen in Nederland wordt weer een stukje lastiger. Het is een extra reden om er ook online bij te zijn.’’

Paul Moers in een 'normale' winkelstraat. Foto: Rikkert Harink Paul Moers in een 'normale' winkelstraat. Foto: Rikkert Harink
Paul Moers in een 'normale' winkelstraat. Foto: Rikkert Harink
Lees verder onder de advertentie

Lol in stukje fysiek winkelen

Is er niet het risico dat mensen die wel relatief in de buurt van outletcentra wonen, ook kiezen voor winkelen vanuit de luie stoel in plaats van de fysieke winkelstraten van Batavia Stad? ,,Nee hoor, Batavia Stad blijft hoe dan ook een beleving. Het is erg leuk om er doorheen te sjouwen, om al die bekende merken te zien en het aan te passen. De experience van een outletcentrum is en blijft enorm aantrekkelijk. Dus nee, ik ben helemaal niet bang voor leegloop van Batavia Stad.’’

,,Batavia Stad had eigenlijk enkele jaren terug al online moeten gaan. Je moet meegaan met de tijd en de veranderingen. Tegen zo’n verandering ingaan is hetzelfde als tegen de wind in pissen. Dan worden je voeten nat. Ik adviseer de designer outletcentra in Roermond en Roosendaal om ook een webshop te lanceren. Gewoon meegaan met wat de consument wil. Diegenen die lol hebben in een stukje fysiek winkelen met vriendinnen, kinderen, zussen of whatever, kunnen zich gewoon kostelijk blijven vermaken in Batavia Stad.”

Lees ook: Outletcenter Batavia Stad gaat het online proberen: ‘Merken willen overal aanwezig zijn’

Lees verder onder de advertentie