Actueel

Zo zet jij net als Gary Vaynerchuk je content om in een miljoenenbusiness

beeld deondernemer
Leestijd 8 minuten
Lees verder onder de advertentie

Gary Vaynerchuk is een van de meest invloedrijke ondernemers op de wereld en dat heeft alles te maken met de enorme hoeveelheden mensen die hij bereikt met zijn content. Zijn Instagramaccount heeft 3,2 miljoen volgers, zijn twitteraccount 1,7 miljoen, zijn Facebookaccount heeft bijna 3 miljoen likes en zijn video’s op YouTube worden door honderdduizenden mensen bekeken. Deze achterban ‘voedt’ hij dagelijks met verschillende vormen van content:

1. The Ask Gary V Show

De titel zegt het al, hierin beantwoordt hij op YouTube vragen van zijn fans. De vragen gaan vaak over ondernemerschap. Denk aan: ik wil ook graag een miljoen dollar per jaar verdienen, wat moet ik doen? Vaynerchuk lepelt geen saaie antwoorden op, maar maakt er altijd entertainment van. Hij maakt een grapje met de vragensteller of nodigt een gast uit (beroemde hiphoppers, basketballers, zijn netwerk is enorm). De show is nooit saai. Opeens wandelen er zomaar acht fans het kantoortje in of hij vertelt uitgebreid over zijn eigen leven.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Duizend euro voor een miljoen views: zo verdienen jonge YouTubers hun geld

2. DailyVee

In deze YouTube show volgen we Gary de hele dag. We zien hem een lezing geven in een chic hotel op zijn sneakers of hij heeft een lunch met allerlei basketballers die hij uitlegt hoe ze hun personal brand kunnen exploiteren. Tussendoor gooit hij er altijd wat wijsheden uit in de categorie; ‘als je succes wilt hebben, moet je zorgen dat je vrienden hebt die jou iets gunnen’.

3. The Gary V Audio Experience

Als Gary-volger ben je natuurlijk ook abonnee van zijn podcasts. In dat geval krijg je dagelijks een compilatie van zijn lezingen, gedachtes en interviews. Even op het fietsje naar de bakker en je bent weer helemaal bij.

Lees verder onder de advertentie

4. Boeken

In 2009 kwam zijn eerste boek ‘Crush it! Why now is the time to cash in on your passion’ uit en inmiddels is hij toe aan zijn zesde boek; Crushing It. Centraal in zijn boeken staat dat iedereen in deze tijden van social media ondernemer kan worden, als je het maar goed aanpakt en geduld hebt.

Lees ook: Zo verdienen de 10 rijkste YouTubers miljoenen, en dit kun jij van ze leren

Je denkt misschien als (nog) niet Vaynerchuk-fan; daar zal hij wel een dagtaak aan hebben, de hele dag vertellen hoe ondernemers content kunnen inzetten om het te maken, maar daar vergis je je in. Hij haalt zijn wijsheden namelijk uit de praktijk, het is geen theoreticus. Sterker nog: Gary Vaynerchuk is een zeer succesvol ondernemer.

Lees verder onder de advertentie

De loopbaan van Vaynerchuck

Vaynerchuk werd op 14 november 1975 geboren in Wit-Rusland. Op zijn derde verhuisde hij met zijn familie naar de VS waar zijn vader in een drankenhandel aan de slag ging en zijn moeder voor de kinderen zorgde. Zijn vader spaarde door hard te werken wat geld bij elkaar en begon een kleine drankenhandel waar Gary, die zeker geen topstudent was (maar wel een hele goede ondernemer die als kind al limonade en basketbalplaatjes verkocht ), rond zijn veertiende aan de slag ging. Om de business te vergroten begon hij daar in 2006 een eigen YouTube-kanaal waarop hij wijn proefde (Wine Library TV). Het werd een succes en hij bouwde het bedrijf uit van 3 miljoen naar 60 miljoen dollar. In 2009 startte hij samen met zijn broer met VaynerMedia (waar hij veel content voor social media maakt) en dat mediabedrijf is uitgegroeid tot een miljoenenbusiness. In 2016 werkten er 600 mensen bij het bedrijf, dat een omzet van meer dan 100 miljoen maakt. Vaynerchuk investeerde in Facebook, Twitter en Vimeo. Vanaf 2017 bestaat VaynerSports waarmee hij atleten bijstaat.

Aardige feitjes misschien, maar het gaat er natuurlijk om wat je als ondernemer hebt aan de inzichten van Vaynerchuk.

Lees verder onder de advertentie

1. Als je iets met passie doet, is er altijd een publiek voor te vinden

Vaynerchuk is heel positief over deze tijden en dat heeft alles te maken met de verbeterde mogelijkheden voor iedereen om een publiek op te bouwen. Niet door heel dure advertenties in te kopen, maar door goede content te maken, een publiek op te bouwen en daar een businessmodel voor te zoeken. Zijn stelling is dat wanneer je iets met heel je hart doet er een markt voor te vinden is. Ben je bijvoorbeeld een fanatieke hobby-kippenboer, heb je een kleine ren in je tuin waar je elke dag wat verse eitjes uithaalt? Als je via YouTube vertelt hoe je dat precies regelt en wat erbij komt kijken dan zouden mensen daar ook interesse in kunnen krijgen. Je zou een online magazine kunnen beginnen en advertenties verkopen van houtleveranciers voor hokken, dierenvoedselproducenten en duurzame receptenmakers. Dankzij de komst van social media ben je niet afhankelijk van dure tv- en radiospots, maar vinden mensen met dezelfde interesse jou.

Lees ook: Tommy Hilfiger: van failliet in 1976 naar wereldbedrijf met paar miljard omzet

2. Zoek naar de plekken van ‘underpriced attention’

Vaynerchuk is van mening dat je als ondernemer altijd moet zoeken naar de manier waarop je als ondernemer voor een relatief lage prijs grote groepen mensen bereikt. Hij vindt bijvoorbeeld dat het inkopen van Facebook-advertenties relatief goedkoop is voor het effect dat je ermee kan bereiken. Stel dat je als online supermarkt gaat bezorgen in een bepaalde woonplaats, dan is het vrij gemakkelijk om daarop te targeten via Facebook en zo duur is dat helemaal niet.

Lees verder onder de advertentie

3. Dump vrienden die jou niet het beste gunnen

Vaynerchuk heeft het in zijn content veel over succes, zijn verhaal gaat veel verder dan ‘als je hard werkt dan kom je er wel’. Hij heeft het bijvoorbeeld veel over het zelfvertrouwen dat je nodig hebt om te durven ondernemen. Dat zelfvertrouwen wordt nog wel eens ingedamd door vrienden en familieleden die niet altijd het beste met je voor hebben. ,,Zij misgunnen jou het succes omdat ze zelf niet gelukkig zijn.’’ Hij praat vaak over ouders die in het geval van hun kinderen altijd voor zekerheid kiezen en de kinderen die daar op een ongezonde manier achteraan lopen. Het kan in zijn ogen een enorme boost geven om een paar van die negatieve vrienden in te ruilen voor die persoon die altijd positief is, die altijd lacht.

Lees ook: Hoe Jeff Bezos op één dag 12 miljard dollar verdiende

Lees verder onder de advertentie

4. Ken je sterke en zwakke punten

Belangrijk in het zakendoen is ‘self-awareness’, oftewel weten wat je wel en wat je niet kunt. Vaynerchuk is bijvoorbeeld geen briljante schrijver en daarom heeft hij een goede ghostwriter voor zijn boeken en doet hij qua content meer met video & audio dan met blogs. In zijn ogen is het belangrijk om niet van een 5 een 6 te maken, maar om te focussen op de dingen die je sowieso al goed kunt. Dat betekent eveneens dat je hard moet zijn; het is belangrijk om doelstellingen te hebben in het leven, maar ze moeten wel een beetje realistisch zijn. Hij is dan ook voorzichtig in zichzelf als voorbeeld stellen. ,,Mensen zeggen wel eens dat ze een paar miljoen willen verdienen, maar het gaat in het leven echt niet om het geld. Ik vind het toevallig leuk om te ondernemen, om zaken te doen, dat doe ik al mijn hele leven, maar dat moet niet iedereen willen. Sommigen willen gewoon een zelfstandig leven, maar geen miljoenenbedrijf en daar hoort een compleet andere arbeidsethos bij dan ik heb. Lekker naar honkbal met hun kinderen en elke dag tot een uurtje of 16 werken. Ook prima, maar dan moet je achteraf niet klagen als je niet tevreden bent. Ik heb ook een geweldig leven, maar ik vind het leuk om elke dag met gedoe te maken te hebben. Als je miljoenen omzet, levert dat gedoe op. Mensen vergeten dat wel eens.’’

5. Zakendoen gaat vooral om mensen

Vaynerchuk benadrukt te allen tijde dat ondernemers vooral met mensen moeten bezig zijn. Zij bepalen uiteindelijk of je het gaat maken als ondernemer. Je ziet het ook terug in zijn content, Vaynerchuk heeft altijd oog voor anderen: hij stelt vragen en probeert mee te denken met mensen. Hij is heel flexibel, vindt mensen nooit vreemd of eng. Door zijn lezingen komt hij natuurlijk over de hele wereld dus hij heeft aardig wat gezien. Je ziet hem eenvoudig schakelen op elk niveau en is echt niet onder de indruk als er toevallig een bekende basketballer binnenwandelt.

Lees verder onder de advertentie

6. Wees positief

De man kan behoorlijk genieten van het leven en lijkt altijd vrolijk te zijn. Hij kan ook goed motiveren. Hij zegt regelmatig iets als: je kunt je druk maken om politiek, maar Amerika in de 21ste eeuw is de meest geweldige tijd om te leven. Er is voldoende geld en eten en bovendien heb je toegang tot de hele wereld.’’ Hij wil er maar mee zeggen: voor hetzelfde geld leefde je in een land als Syrië en was je op de vlucht voor IS, dus laten we er iets moois van maken met elkaar.

Lees ook: Vlogger Enzo Knol: trieste jeugd leidde naar tonnen op de bank

Gary Vaynerchuk is echt een leuke, leerzame man om te volgen als ondernemer. Hij is geen man van de boekenwijsheid, maakt alles zelf mee als ondernemer en bovendien is hij goudeerlijk over wat er wel en wat er niet lukt. Niet iemand met een boodschap in de categorie ‘hard werken en dan komt het goed’, maar een man met een eerlijk verhaal dat herkenbaar is voor iedereen; zorg dat je weet wat je kan en wat niet, denk goed na en daarna is het vooral een kwestie van zelfvertrouwen en de juiste dingen doen. En ook als je zijn tips niet toepast, is het sowieso goed vermaak.

Lees verder onder de advertentie

Foto: JD Lasica