BlogMartin van Kranenburg

Aha, dus zo pak je de aandacht (en meer omzet)

 
beeld deondernemer
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

In een tijd van minder aandacht en meer afleiding, is kennis van online marketing én het simpel kunnen verwoorden van jouw verhaal, jouw marketingboodschap essentieel. Online marketing en online succes draait om het spel van aandacht: aandacht pakken, vasthouden en sturen. Zonder aandacht, geen business, zo betoogt Martin van Kranenburg. De online conversie-expert geeft in deze blog tips om meer omzet te genereren.

Lees verder onder de advertentie

Martin van Kranenburg

Docent, trainer en online ondernemer

Martin van Kranenburg is trainer, ontwikkelaar van e-learnings en online ondernemer. Hij is een van de meest gevraagde conversie en neuromarketing trainer/spreker in Nederland. Hij zet ondernemers, teams en online marketeers in beweging om het maximale uit hun website en online marketing te halen.

Pak eerst de aandacht van het oog

Als je wil dat je call to action wordt gezien, je tekst wordt gelezen … zul je eerst het oog moet sturen. We noemen dat ook wel gaze cueing: ogen volgen ogen. In onderstaand voorbeeld van Zalando ervaar je hoe je kijkrichting wordt gestuurd. Welk plaatje zou het meeste effect hebben op het verhogen van het aantal bestellingen?

beeld deondernemer
Lees verder onder de advertentie

Hou de aandacht vast met goede (kop)teksten

Uit een onderzoek van de Nielsen Norman Group blijkt dat slechts 28 procent van je tekst wordt gelezen. Het is vaak nog minder. Nog geen 20 procent. Eigenlijk lezen we online niet. We scannen. We snorkelen. Ons oog ziet alleen een koptekst als hij/zij zich hierin herkent. Alleen dan heb je de aandacht. Dus schrijf kopteksten die een resultaat tonen. Ik ben niet op zoek naar functionele voordelen, wel naar meer focus en energie. Kopteksten met een zichtbaar resultaat zorgen voor directe herkenning. Met goede kopteksten hou je de aandacht vast. Informatie leidt tot analyse. Emotie tot actie.

beeld deondernemer

Heb je vijf voordelen en kan je die terugbrengen tot de kern? Doen. Hoe duidelijker, korter en verleidelijker, hoe beter. Zie je trouwens de kijkrichting van de ogen naar de call to action button? Zo stuur je de aandacht van het oog naar de plek waar jij het wil hebben.

Lees verder onder de advertentie

Marketing draait het om het spel van aandacht pakken, aandacht vasthouden en aandacht sturen

Zo stuur je de aandacht naar een keuze

Zo. Je hebt de aandacht van je bezoeker. Nu wordt het tijd dat je bezoeker een keuze maakt. Dit doe je met een duidelijke en zichtbare call to action. Wil je je bezoeker dwingen tot het maken van een keuze? Maak dan gebruik van een tweede keuze.

beeld deondernemer

Door onder de call to action button een tweede keuze te zetten, verplicht je het brein een keuze te maken. Dit betekende in onderstaand voorbeeld 51 procent meer traffic naar de volgende pagina.

Lees verder onder de advertentie

Nou. Wat kan ik hier als ondernemer nu mee?

Kijk. Succesvolle ondernemers zijn de meest kritische gebruikers van hun eigen dienst of product. Juist online. Ze bezoeken én optimaliseren hun belangrijkste pagina’s en e-mails.

Kijk eens opnieuw naar je eigen website en online marketinguitingen. Pak jij de aandacht? Stuur je het oog waar jij het wil hebben? Houd je de aandacht vast met goede (kop)teksten? Stuur je de aandacht naar een gewenste actie?

Succesvol online ondernemer is experimenteren en optimaliseren. Vandaag beter willen zijn dan gisteren.

Lees verder onder de advertentie