BlogIvo Samplonius en Rebecca van der Weijde

Attentie podcastmaker! Zo vergroot je je luisterpubliek

 
Beeld: Shutterstock Shutterstock
Shutterstock
 
Leestijd 4 minuten

De zomer maakt langzaam plaats voor de herfst. Dikkere jas aan, het T-shirt wordt een trui, naar het strand wordt binnen met een kop warme chocolademelk op de bank. Volgens audio-engineer Ivo Samplonius de ideale gelegenheid om de podcast eens extra aandacht te geven. Hét medium om van te genieten onder een dekentje op de bank.

Lees verder onder de advertentie

Ivo Samplonius en Rebecca van der Weijde

Ivo Samplonius is een zeer ervaren audio-engineer en ceo van Studio IVO en PodWorkz, twee succesvolle studio’s gespecialiseerd in audioproductie. Van voice-overs, audionabewerking van vele tv-programma’s en het creëren van radiocommercials, tot de volledige productie van podcasts: alles is mogelijk. Ivo startte zijn carrière op 14-jarige leeftijd als jinglemaker bij de publieke omroep, en zette in 2010 zijn jongensdroom van een eigen audiostudio om tot werkelijkheid.

Rebecca van der Weijde is mede-eigenaar van PodWorkz, en neemt als Creative Director de inhoudelijke en productionele kant van het podcastproces op zich. Ook Rebecca liep langdurig rond bij de publieke omroep, waar ze werkte als online redacteur, producent en podcastmaker. Met die laatste functie zette ze de beginnende podcastafdeling stevig op de kaart. Rebecca gelooft er heilig in dat elk merk, bedrijf of organisatie een goed en interessant verhaal in zich heeft.

Vorige week liep ik door mijn dorp, Baarn, op weg naar de boekhandel om een verjaardagscadeau te gaan kopen. Nog voordat ik daar was aangekomen, passeerde ik drie borden met reclame erop. Een van de slager, een van een aankomend festival en ja, ook een van de boekhandel.

Eenmaal geslaagd in de boekhandel liep ik terug richting de auto en werd ik aangesproken door iemand die reclame maakte voor een krant, of ik geïnteresseerd was. Toen ik vervolgens thuis aan kwam lopen, herkende ik bij de brievenbus al de kleuren van de nieuwe Kampioen, je weet wel, dat magazine van ANWB. En binnen op de deurmat lag ook nog het nieuwste foldertje van de glazenwasser.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Meer luisteraars inspireren? Zo kun je organisch groeien met je podcast

Creatieve reclame voor podcast zeldzaam

Het zette mij aan het denken. Allemaal waren ze bezig om op hun eigen manier, passend voor de doelgroep die ze willen bereiken, reclame te maken voor het product of de dienst die ze verkopen. Handig, slim en nodig! Want je wil tenslotte dat je potentiële klanten je wel weten te vinden. Maar geldt dit niet net zo voor onze podcasts? Ook daar willen we toch dat onze potentiële luisteraars ons weten te vinden? Hoe kan het dan dat je zo weinig passende, doelgroepgerichte reclame voor podcasts tegenkomt?

De podcasts die populair zijn, zijn podcasts die dagelijks nieuwe afleveringen hebben, veel actualiteit in zich hebben, waar bekende Nederlanders aan meewerken of waar radio/tv/krant bij betrokken is. Maar het overkomt mij maar zelden dat je een creatieve reclame tegenkomt voor een podcast zonder BN’ers, zonder radio- of tv-exposure. Het lijkt soms wel dat er pas beweging komt als er inmiddels al een grote fanbase is. Maar dat is toch gek?

Lees verder onder de advertentie

Begin bij bepalen van je doelgroep

Het gros van de podcastmakers stopt zijn ziel en zaligheid in het maken van de afleveringen. Met minutieuze precisie wordt er nagedacht over de sprekers, over de muziek, over sounddesign, over de mix. Alles, zodat het eindresultaat het beste is dat jij hebt kunnen maken. En terecht! Want dat is ook wat je wilt. Maar dan wil je toch ook dat er zoveel mogelijk mensen luisteren?

Hoe pak je dat dan aan? Begin bij het bepalen van je doelgroep. Weet jij precies voor wie je je podcast maakt? Hoe oud zijn die mogelijke luisteraars, waar wonen ze, wat doen ze in het dagelijks leven, waar zijn ze online te vinden, lezen ze kranten? Of magazines? Of zijn het geen lezers? Allemaal vragen die je kunt beantwoorden om je doelgroep te bepalen én daarmee ook te bepalen waar ze online, of offline, te vinden zijn. Wees daar, waar je doelgroep al zit. Want zelf in beweging komen, is een stuk eenvoudiger dan een hele groep in beweging krijgen. En zoek naar mogelijkheden om je podcast te promoten. Misschien mag je een artikel op een website plaatsen. Mag je een instastory delen bij een bekende influencer uit die omgeving, of een kleine advertentie in het plaatselijke suffertje plaatsen.

Lees ook: Slim je podcast verspreiden: vergeet vooral deze plek niet

Lees verder onder de advertentie

Lokale en regionale tv en radio? Als je erover na gaat denken, dan kom je erachter dat de mogelijkheden eindeloos zijn. En dat daarmee de weg naar meer bekendheid ook eindeloos is. En dát is wat we willen! Vergeet je promotie niet, maar denk er vanaf moment 1 over na. Wees creatief, uniek, opvallend, onderscheidend, zodat je je nieuwe luisteraars een reden geeft om te gaan luisteren naar jouw prachtige podcast.