Blog Fred Rutgers
Wat als retailers na de crisis opeens minder tegenwind hebben?
Hoever ben jij als ondernemer met jouw plannen voor ná corona? Het is de belangrijkste vraag die retailtrendwatcher Fred Rutgers zichzelf hardop stelt. In zijn blog steekt hij niet onder stoelen of banken dat hij zich zorgen maakt over retailers die het straks weer zonder steun van de overheid moeten doen. Kunnen zij dan ook op eigen benen blijven staan? Stof tot nadenken.

Retailers en ook andere ondernemers ervaren momenteel fikse tegenwind. Door alle maatregelen rondom corona staat bij veel ondernemers het water tot aan de lippen of zelfs daarboven. Iedereen kijkt uit naar het moment dat we allemaal weer zonder beperkingen volop aan de slag mogen. Als ik retailers spreek kunnen ze letterlijk en figuurlijk niet wachten tot ze eindelijk de wind weer eens in de rug krijgen.
Winkeliers en steun: een wankel evenwicht
Mijn angst is echter dat veel ondernemers juist op hun snuit zullen vallen als ze opeens die tegenwind kwijtraken, want onbewust hebben velen juist daardoor een nieuw wankel evenwicht gevonden. De overheid zal er als de kippen bijzijn om alle steunregelingen weer in te trekken, en juist die regelingen hebben er het afgelopen jaar voor gezorgd dat veel bedrijven aan een faillissement zijn ontsnapt. Niet voor niets ligt het aantal faillissementen op een historisch laag niveau.
"Meer klanten dan ooit hebben de weg gevonden naar de webshops. De loop naar je winkel is eruit! Wat ga jij straks doen om die loop er weer in te krijgen?"
Ik wil hier niet weer de zoveelste wijze stuurman langs de kant zijn. De regering maakt veel fouten tijdens het bestrijden van corona, maar niemand heeft dit eerder gedaan en wie anders zou het beter hebben gedaan? Echter, er moet juist nu meer gedaan worden dan alleen strijd voeren tegen het virus.
We moeten ook nadenken over 'hoe verder' als we straks het virus onder controle hebben, want dan gaan we naar mijn stellige overtuiging NIET terug naar het oude normaal. We zullen dan samen een weg naar een nieuwe gezonde toekomst moeten vinden. En daar moet nu al hard aan gewerkt worden, want dat zal nog veel inspanning vergen.
Klanten ná corona weer naar je winkel trekken
Tijdens de tweede wereldoorlog werd er al in 1942 door de regering in ballingschap in Londen een taskforce opgericht om na te denken over de wederopbouw, om slimme plannen te ontwikkelen voor als de Duitsers weer uit ons land waren verdwenen. Ook werden ondernemers opgeroepen om alvast plannen te maken om als land weer sterk uit de ruïnes te herrijzen. Helaas zie ik dat de regering nog alle focus heeft op de bestrijding van het virus en dat ondernemers vrijwel geheel in de overlevingsstand staan, en daarin schuilt dus een enorm risico.
Lees ook: Fred Rutgers: wat winkeliers nu leren van en over webshops
Hoever ben jij als ondernemer met jouw plannen voor ná corona? Je winkel is maandenlang helemaal of gedeeltelijk gesloten geweest. Meer klanten dan ooit hebben de weg gevonden naar de webshops. De loop naar je winkel is eruit! Wat ga jij straks doen om die loop er weer in te krijgen? Hoe ga jij er een feest van maken om klanten weer in jouw winkel te krijgen? Ga je dat helemaal zelf aanpakken of ga je daar ook samen met de collega-winkeliers in jouw centrum aan werken?
Zonder steun op eigen benen staan
Wat heb je geleerd van de afgelopen maanden waarmee jij ook na corona slimmer, succesvoller en rendabeler kunt werken? Hoe gebruik jij de extra tijd die jij nu beschikbaar hebt om jezelf, je team en je winkel klaar te maken voor een spetterende nieuwe start? En denk jij dat het vanzelf weer druk zal worden als jij de winkeldeur straks weer mag opendoen? Steunregelingen vallen straks opeens weer weg, voor zover je ze nu al hebt gekregen. Helaas zijn veel ondernemers ook daarbij buiten de boot gevallen. Maar als die steun er straks niet meer is, moet je wél op eigen benen kunnen staan.
"Nu alvast plannen ontwikkelen voor straks geeft je ook de kans om het in de nabije toekomst slimmer te doen dan je concurrenten"
Lees ook: Retailtrendwatcher Fred Rutgers: 'Corona maakt het beste los in ondernemers'
Nu alvast plannen ontwikkelen voor straks is niet alleen een fijne afleiding van de dagelijkse sleur en ellende, het geeft je ook de kans om het in de nabije toekomst slimmer te doen dan je concurrenten.
Maar boven alles zal je ontdekken dat het je nieuwe positieve energie geeft om nu nog even door te zetten en ook straks met hernieuwde energie te werken aan de wederopbouw van jouw bedrijf. Die draagt namelijk ook bij aan de wederopbouw van onze economie en de komende generatie ondernemers die ook nog wel een poosje de rekening van deze crisis zullen moeten aflossen. Ik wens alle ondernemers van Nederland daarbij veel energie en inspiratie toe. Waar mogelijk zal ik daar ook graag mijn steentje aan bijdragen!
Fred Rutgers
Retailtrendwatcher/groeicoach
,,Ik ben in 1960 geboren in een winkel. Dat wil zeggen, mijn ouders hadden een boek en kantoorboekhandel en ik ben bijna letterlijk geboren achter de kassa. Die winkel bepaalde het leven binnen ons gezin. De hele dag was iedereen bezig met die winkel en de gesprekken gingen altijd over de winkel, de klanten, de zorgen, de kansen en de dromen voor de toekomst. Het ondernemen is mij dus met de paplepel ingegeven."