Blog Justin Jansen
'Zet je ongemak deze zomer om in vernieuwingsdrang'
Ongemak is vaak de bron van creativiteit en vernieuwing. De meest impactvolle ideeën en bedrijfsmodellen zijn ontstaan omdat mensen ongemak ervaren bij de huidige oplossingen voor problemen. Juist in deze zomer waarin niets goed lijkt te gaan, wordt het daarom tijd om het ongemak te omarmen als ondernemer, schrijft hoogleraar Justin Jansen in zijn blog.

Gebruik deze zomer om te reflecteren op wie je bent en welke ongemakken je ervaart, zegt Justin Jansen. Beeld: Shutterstock
De naderende zomer is altijd een moment om te reflecteren en in gedachte terug te gaan naar de belangrijkste momenten van afgelopen jaar. En om stil te staan bij wat die kunnen betekenen voor de toekomst. Misschien tijd vrij te maken om een keer echt het gesprek met elkaar aan te gaan en de waarheid onder ogen te durven zien. Wat gebeurt er nu eigenlijk in de wereld om ons heen? Wat betekent dat voor de manier waarop wij met elkaar omgaan en zakendoen? Voor wat wij belangrijk vinden en zullen waarderen? De zomer biedt een uitgelezen kans om het gevoel van ongemak - dat velen van ons ongetwijfeld hebben – om te zetten in nieuwe energie.
Lees ook: Kan de echte ondernemer opstaan?
Negeer je ongemak niet, maar doe er wat mee
Afgelopen weken had ik zelf ook wel wat gevoelens van ongemak. Ondanks positieve signalen dat het de goede kant op zou gaan met de corona-epidemie en de sociaal-economische omstandigheden, heeft de overheid besloten de recente versoepelingen weer snel terug te draaien. Verzengende hitte in Noord-Amerika. Overstromingen in het zuiden van Nederland en ons omringende landen. Geopolitieke spanningen. Maar ook kleine ongemakken die binnen je bedrijf kunnen plaatsvinden. Of die ervoor kunnen zorgen dat klanten overlopen naar andere partijen. Het zijn allemaal omstandigheden en ontwikkelingen die je onzeker kunnen maken over wat de toekomst gaat brengen. Maar tegelijkertijd zijn het ook duidelijke waarschuwingssignalen die niet genereerd kunnen worden. Gebruik dan ook de zomer om er wat aan te doen!
"Omarm deze zomer het gevoel van ongemak en zorg voor een vernieuwingsimpuls"
Ongemakken zijn vaak de bron van creativiteit en vernieuwing. De meest impactvolle ideeën en bedrijfsmodellen zijn juist ontstaan omdat mensen ongemak ervaren bij de huidige oplossingen die worden aangeboden. Waarom zelf ingrediënten inkopen bij de supermarkt als je ook maaltijdboxen kan laten bezorgen met verrassende maaltijden? Of denk aan de ongemakken die ontstaan door het gevoel van onrechtvaardigheid of ondoorzichtigheid van markten. Tarieven die als te hoog worden ervaren. Maar misschien ook wel de klachten van medewerkers dat de besluitvorming te traag gaat binnen je organisatie. En je concurrent inmiddels al een belangrijke voorsprong aan het opbouwen is.
Fundamentele problemen oplossen
Omarm deze zomer het gevoel van ongemak en zorg voor een vernieuwingsimpuls. Het kan! Je bedrijf krijgt daarmee een nieuw perspectief. Maar wel vanuit een ander vertrekpunt. Een andere meer energieke identiteit. Een bestaansrecht dat voortvloeit uit ongemakken die worden opgelost. Niet voor de korte termijn, maar juist voor het langetermijnsucces van je organisatie. Om daarmee meer fundamentele problemen op te lossen. Niet alleen, maar samen met je medewerkers en externe partners. Om de wereld iedere dag een beetje beter te maken. En te zorgen dat kleine en grote ongemakken vertaald worden in slimme en duurzame oplossingen die schaalbaar zijn en voortbouwen op wie je vandaag bent. Als bedrijf. Maar ook als ondernemer.
Lees ook: Vakantie, tijd voor reflectie: maar waarom eigenlijk?
Gebruik deze zomer dan ook om te reflecteren op wie je bent. Welke ongemakken je ervaart. Wie je medewerkers of klanten zijn. Of reflecteer misschien wel breder, op de sector of regio. En vertaal je inzichten naar een nieuwe richting voor je bedrijf. Niet per se om groter te worden, maar juist slimmer, sneller of duurzamer. Dat brengt focus en bindt medewerkers en klanten aan de toekomstrichting van de organisatie. Het zorgt voor inspiratie, enthousiasme en doelgerichtheid, en is een stimulans om samen, met alle neuzen in dezelfde richting, de glansrijke toekomst van je bedrijf waar te maken.
Justin Jansen
Hoogleraar Ondernemersschap
Justin is hoogleraar Ondernemerschap (Rotterdam School of Management), academisch directeur van het Erasmus Centre for Entrepreneurship en onder meer mede-auteur van de bestseller 'Naar een gezond groeibedrijf in vijf stappen'.