Blog Nelleke Griffioen
De ondernemer op vakantie (8): Waarom B&B-eigenaar Nelleke liever géén online reviews krijgt
De afgelopen pakweg 15 jaar heeft Nelleke Griffioen er als gastenondernemer een nieuwe taak bij gekregen: reviewmanagement. ,,Ik weet dat ratings op sociale netwerken als Google, Zoover en Tripadvisor belangrijk zijn. Technologieën die veel kansen bieden, maar ik voel er ook weerstand bij", zo schrijft ze in haar expertblog.

Foto: Hans Bruns
Zomerblogs ‘De Ondernemer op vakantie’
Terwijl veel ondernemers deze zomer heerlijk genieten van hun vakantie of komkommertijd, is de zomer voor gastenondernemers juist de drukste tijd van het jaar. Gastenaccommodatie-eigenaar in Oostenrijk, online ondernemer en auteur Nelleke Griffioen neemt je in haar blogserie ‘De Ondernemer op vakantie’ mee in haar lessons learned uit haar B&B-wereld.
Lees ook: De Ondernemer op vakantie (5): waarom de B&B Vol Liefde-kandidaten zo moedig zijn
Ik zie namelijk dat sommige mensen er asociaal van worden. De online reviewmaatschappij werkt het praten over elkaar in de hand in plaats van met elkaar. Roddelen noem ik dat.
Het is kinderspel om met de hele wereld te delen als je iets tijdens je verblijf niet als prettig hebt ervaren. Dat kan en dat mag. Maar klagen op een online reviewplatform over je verblijf terwijl je dit niet persoonlijk met de betreffende gastheer of gastvrouw hebt gedurfd, vind ik om te huilen. Ik hoor regelmatig de frustratie om me heen van accommodatie-eigenaren die dit meemaken.
"Klagen op een online reviewplatform over je verblijf terwijl je dit niet persoonlijk met de betreffende gastheer of gastvrouw hebt gedurfd, vind ik om te huilen"
Ik weet het. Het is lastig om één op één opbouwende feedback te geven. Je wilt als gast niet klagen, je wilt geen zeurpiet gevonden worden en je wilt je gastvrouw of -heer niet in verlegenheid brengen. Maar de gemakkelijke weg van uitsluitend online kritiek geven doet de ondernemer pijn.
Om dat te voorkomen, nodigen wij onze gasten uit om juist hun ‘tips & tops’ te delen tijdens hun verblijf, ook deze zomer. Op deze manier hopen we de drempel voor feedback te verlagen. Want als mensen het gevoel hebben dat ze kunnen delen wat er op hun hart ligt, zullen ze minder behoefte hebben om dat zonder je medeweten negatief buiten de deur te doen.
Lees ook: De Ondernemer op vakantie (2): waarom een sterrenstatus voor Nelleke haar hotel ongewenst is
Overigens zijn wij niet zo actief in het online vragen naar feedback. Veel online reviews van onze accommodatie zul je dan ook niet vinden. Wij sluiten het liefst de ervaringen van onze gasten in ons hart en koesteren alle mooie woorden in onze gastenboeken. Lekker old school, heerlijk.
Wat doe jij eraan om ervoor te zorgen dat jouw klant ruimte voelt om persoonlijk positieve en opbouwende feedback te geven, waardoor je online niet voor verrassingen komt te staan?
Nelleke Griffioen
Gastvrouw, auteur en B&B-coach Nelleke Griffioen
In 2009 emigreert Nelleke met haar man Hans, hun peuter en baby naar Oostenrijk om het hotel ‘de Berghut’ te gaan runnen. Het hotel is al snel een doorslaand succes, maar achter de schermen is het niet altijd rozengeur en maneschijn. Het koppel besluit het roer bijna 7 jaar later om te gooien en gaat mensen met een gastenaccommodatie(droom) online ondersteunen via DroomplekAcademie.nl. Het hotel wordt op dat moment Proefhotel: de plek waar mensen hun ‘Ik Vertrek’-droom kunnen uitproberen.
In 2021 gebruikt het stel de coronalockdown om de Berghut om te toveren tot appartementen waar ze maximaal 10 weken per jaar gezinnen ontvangen in de schoolvakanties. Over alle fases van hun hospitality-avontuur schreef Nelleke drie boeken: Het geheim van de Berghut, DroomplekGeluk en Dagboek van een Gastvrouw.