Nederland was compleet verrast door de uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen van afgelopen woensdag. PVV groeide naar 37 zetels en de nieuwe partij van Pieter Omtzigt (Nieuw Sociaal Contract - NSC) kwam binnen met 20 zetels. De partij voor de heel veel ondernemers, VVD, haalde 24 zetels.
Dit kabinet heeft naast PVV ook BBB, NSC en VVD nodig om in de Eerste Kamer zaken voor elkaar te krijgen. Net als ondernemers ben ik een geboren ras optimist, dus het hoeft niet per se lang te duren om tot een nieuwe regering te komen. Het allerbelangrijkst is dat partijen er samen uit willen komen en het proces om een coalitie te smeden geen jaar duurt.
Ondernemers in Nederland hebben nu behoefte aan stabiliteit en duidelijkheid. Het heeft daar de afgelopen periode compleet aan ontbroken
Jan Meerman INretail
Boodschap voor het toekomstig kabinet
Ik heb daarom een boodschap voor het toekomstig kabinet die uit drie punten bestaat. Ondernemers in Nederland hebben nu behoefte aan stabiliteit en duidelijkheid. Het heeft daar de afgelopen periode compleet aan ontbroken. In het verlengde daarvan: stop met regels, met nog meer regelgeving. Een derde van die regels is namelijk niet toepasbaar voor het mkb. Maar mijn belangrijkste boodschap aan de informateur, daarna de formateur en dan het nieuwe kabinet is; ‘wij zijn niet jullie pinautomaat.’ Hou op met voortdurend het bonnetje neer te leggen bij ondernemers. De enorme lastenverhogingen van de afgelopen 10 jaar moeten echt stoppen.
De partijen aan de rechterzijde van het politieke spectrum zijn het in de kern met mij eens. We moeten het geld eerste verdienen en dat realiseren ze zich ook. We gaan het niet redden als we de retailer en andere ondernemers blijven belasten met verhogingen.
Als je al die drie punten bekijkt, constateer ik dat de politiek er afgelopen jaren voor gezorgd heeft dat ondernemen minder leuk is geworden. Dat vind ik alarmerend, want ondernemers hebben we heel hard nodig in dit land. Velen voelden zich verlaten door Den Haag. Met de uitslag van de verkiezingen is een dikke streep door de oude politiek gegaan.
Het wordt missionarissenwerk, maar noodzakelijk. Omarm de bruisende winkelstraat
Jan Meerman INretail
Maatschappelijk belang van de winkelstraat
Ondernemers en hun brancheorganisaties uit de retail zullen de komende maanden zwaar gaan inzetten op het maatschappelijk belang van de winkelstraat, dat de aandacht verdient van de nieuwe leden van de Tweede Kamer. Het moet een prominentere plek op de agenda krijgen, want het gaat ook over leefbaarheid, veiligheidsbeleving, woonmogelijkheden en maatschappelijke impact als het je hebt over kernen en winkelgebieden in woonwijken.
De winkelstraat is meer dan economie en dat gaan we ze vertellen. Het wordt missionarissenwerk, maar noodzakelijk. Omarm de bruisende winkelstraat.
Lees ook: Mogelijke ‘Nexit’? ‘Europa heeft baat bij internationaal georiënteerd en open Nederland’
Jan Meerman
Directeur INretail
Jan Meerman is algemeen directeur van INretail, de brancheorganisatie voor non-food retail met 13.000 leden in Nederland. Hij schrijft maandelijks een expertblog op deze website.