Branded content

Een succesvolle franchisegever zijn? Zo pak je het aan

 
franchise ondernemers Siang-Lan Go en Jasmijn Kok franchise ondernemers Siang-Lan Go en Jasmijn Kok. Foto: Rabobank
franchise ondernemers Siang-Lan Go en Jasmijn Kok. Foto: Rabobank
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

Zonder groeipijn geen succes. Dat weten franchise-ondernemers Siang-Lan Go en Jasmijn Kok als geen ander. Voor Kennismakers gingen zij met elkaar in gesprek over de kansen en uitdagingen van het runnen van een franchiseorganisatie.

Lees verder onder de advertentie

Siang-Lan begon met een klein restaurant waar de hele buurt pizza kwam eten. Dit sloeg enorm aan. Een jaar later opende ze nog een restaurant. Elk jaar kwam er eentje bij tot het moment dat haar bedrijf te groot werd. Ze besloot van De Pizzabakkers een franchiseformule te maken en heeft inmiddels 38 vestigingen in Nederland.

Ook Jasmijn koos voor franchise om op te kunnen schalen. Toen zij en haar zus 16 jaar oud waren, was er veel vraag naar goede oppassers. Binnen no time werden ze platgebeld en hadden ze er vriendinnen bij betrokken. Nina.care begon heel klein met het matchen van oppassers en au-pairs aan ouders, maar groeide snel uit tot internationale organisatie en Jasmijn liep – net als Siang-Lan – tegen allerlei dingen aan.

In Kennismakers helpen ondernemers elkaar om zaken anders aan te pakken. Ze delen tips, ervaringen en praten over uitdagingen. Waardevol voor jouw bedrijf en goed voor ondernemers in Nederland. De kennis van de één, helpt de ander verder. Kijk voor meer tips en informatie op rabobank.nl/groei. 

Lees verder onder de advertentie

Groeien kost energie, maar ik vind het ontzettend leuk als ondernemers uiteindelijk succesvol zijn

Siang-Lan Go

Onduidelijke afspraken

Zoals welke inspanningsverplichting je hebt als franchisegever en hoe groot het marketingbudget per locatie moet zijn. Hoe harder je groeit, hoe meer duidelijkheid er nodig is, erkent ook Siang-Lan. ,,Het franchisegeverschap is best ingewikkeld; enerzijds werk je samen met partners, anderzijds ben je zelfstandig. Dat is altijd een beetje een tweestrijd.”

Binnenkort opent een franchisenemer een nieuw restaurant in Eindhoven. Door in meerdere steden aanwezig te zijn, neemt de bekendheid van De Pizzabakkers toe. Toch merkt Siang-Lan dat ze nog meer de regie kan nemen in de marketinguitingen. ,,We zijn bezig met een optimalisatieslag. Groeien kost energie, maar ik vind het ontzettend leuk als ondernemers uiteindelijk succesvol zijn.”

Een snelgroeiend bedrijf vraagt een stevigere grip op de financiën. Is er voldoende cashflow, hoeveel stijgen de kosten en zijn er genoeg eigen middelen voor de investeringen die je moet doen? Download gratis het e-book Grip op je bedrijf, boordevol praktische tips, verhalen en rekenvoorbeelden voor meer grip op jouw financiën.

Als je het niet een beetje spannend vindt, dan waren je doelen niet ambitieus genoeg

Jasmijn Kok

Internationale ambities

Waar de Nederlandse markt voor Siang-Lan groot genoeg is, gaat Jasmijn de landsgrenzen over. Haar au-pairs komen tenslotte van over de hele wereld. Bij haar op kantoor hangt een groot scherm met oplichtende blauwe bolletjes waar de websitebezoekers vandaan komen. Sinds vorig jaar is Nina.care ook actief in Engeland en Duitsland. ,,Ondanks de grote cultuurverschillen, vind ik internationaal zaken doen fantastisch.”

Onlangs heeft Jasmijn een nieuw platform gelanceerd die de verschillende betaalmiddelen en tijdzones ondersteunt. Een flinke bevalling noemt ze het project. ,,Maar als je het niet een beetje spannend vindt, dan waren je doelen niet ambitieus genoeg.”

franchise-ondernemers Siang-Lan Go en Jasmijn Kok. Rabobank
Rabobank
Lees verder onder de advertentie

Je bedrijf laten groeien kan een hele opgave zijn of juist sneller gaan dan je had verwacht. Ook aan de slag met de groei van jouw bedrijf? Bepaal in 3 stappen jouw groeistrategie