Financiële ondersteuning voor ondernemers
Het starten van een duurzame of sociale onderneming is niet eenvoudig, zeker niet als je je richt op de consumentenmarkt. Merijn ten Thije, Impact Investing Principal bij DOEN Participaties, begrijpt hoe lastig het kan zijn: ,,Met Stichting DOEN financieren we met bijdragen van de Postcode Loterij en VriendenLoterij daarom al dertig jaar duurzame initiatieven”, vertelt hij.
,,Dit doen we al in een heel vroege fase met subsidies en zachte leningen. Daarnaast hebben we DOEN Participaties, dat aandeelhouder kan worden in de ondernemingen om hen via andere financiële instrumenten te ondersteunen.” Zo biedt Stichting DOEN ondersteuning in iedere fase.
Ondernemers kunnen de consument direct bereiken en hen verleiden te kiezen voor aantrekkelijke, duurzame en sociale alternatieven
Startups en scale-ups verder helpen
Via deze weg heeft de stichting al veel bekende sociale ondernemingen geholpen, zoals de (inmiddels) bekende duurzame merken Fairphone, Seepje, Naïf en Wilder Land. Zo heeft Stichting DOEN Fairphone vanuit een vroege fase (financieel) ondersteund, toen er nog niet veel meer dan een businessplan was. Seepje heeft naast financiering van DOEN ook een plek gekregen in het prijzenpakket van de Nationale Postcode Loterij, waarmee het merk veel bekendheid heeft gekregen bij een breed publiek.
Innovatieve oplossingen verdienen een podium
Omdat de stichting graag meer ondernemingen de kans wil geven financiering te krijgen, besloten ze een wedstrijd te organiseren. Met de Fair Future Challenge wil Stichting DOEN startups en scale-ups ondersteunen die met vernieuwende ideeën de consumentenmarkt willen veroveren. Het gaat hierbij specifiek om ondernemingen die zich richten op producten of diensten voor consumenten.
Dit is een bewuste keuze. Idriss Nor, directeur van Stichting DOEN, benadrukt dat ondernemers die zich richten op consumenten een cruciale rol spelen bij de overgang naar een duurzame economie: ,,Ondernemers kunnen de consument direct bereiken en hen verleiden te kiezen voor aantrekkelijke, duurzame en sociale alternatieven.”
Tijdens de finale worden vijf geldprijzen van 100.000 euro uitgereikt. Het bijzondere van deze prijs, is dat je het mag uitgeven hoe je wilt
Fair Future Challenge; hoe kun je winnen?
Heb jij een duurzaam of sociaal consumentenproduct of -dienst ontwikkeld, en had je in 2023 maximaal 3 miljoen omzet? Dan kun je je tot 3 december 17.00 uur inschrijven via de website van de Fair Future Challenge. Na een selectieproces worden in januari 2025 twintig finalisten gekozen die hun product of dienst mogen presenteren tijdens de finale op de Product Fair op 13 februari.
Deze finale wordt gehouden in het hoofdkantoor van de Nationale Postcode Loterij en Stichting DOEN in Amsterdam. Hier maak je niet alleen kans op een flinke geldprijs, maar kun je ook waardevolle contacten opdoen met bijvoorbeeld inkopers en tips uitwisselen met andere ondernemers.
Een deskundige jury
De jury bestaat uit verschillende experts op het gebied van duurzaam ondernemen, waaronder CEO van Dopper Virginia Yanquilevich, Rabia Alizadah, medeoprichter van Stichting Sarban de Toekomst en Daan Peters, managing director van de Nationale Postcode Loterij.
Een flinke prijs zonder ingewikkelde voorwaarden
Tijdens de finale worden vijf geldprijzen van 100.000 euro uitgereikt. Het bijzondere van deze prijs, is dat je het mag uitgeven hoe je wilt. ,,Je kunt het aan de marketing uitgeven, maar ook in productinnovatie. Wat dat betreft staat het echt vrij, zolang het maar in het bedrijf is”, vertelt Ten Thije.
,,Eigenlijk vinden wij dat deze twintig personen allemaal al gewonnen hebben”, vertelt Ten Thije. ,,Het wordt een heel speciale dag waar ze hun product of dienst in de etalage kunnen zetten. Zelfs als je niet wint, kun je nog in aanmerking komen voor financiering via Stichting DOEN of DOEN Participaties. Buiten deze challenge kun je het hele jaar aankloppen voor financiering door Stichting DOEN of DOEN Participaties. Wij zijn altijd op zoek naar duurzame, sociale en creatieve voorlopers!”
Schrijf je in voor de Fair Future Challenge
Ben jij een ondernemer met een innovatief product of dienst die een positieve impact kan maken op de consumentenmarkt? Schrijf je in voor de Fair Future Challenge en maak kans op 100.000 euro én een platform om je verhaal te vertellen.
De Fair Future Challenge is een initiatief van Stichting DOEN, het fonds van de Nationale Postcode Loterij en VriendenLoterij. Stichting DOEN heeft al eerder succesvolle competities (mede) georganiseerd. Denk bijvoorbeeld aan de Postcode Lotteries Green Challenge en de DOEN Textielcall, waar startende circulaire textielondernemers hun ideeën konden presenteren.
Inschrijven kan tot en met 3 december 17.00 uur via www.fairfuturechallenge.nl.