Branded content

Familiebedrijven onder druk: een verhaal van voortzetting en viering

 
De Ondernemer. Topp Zevenaar Gerard Burgers
Gerard Burgers
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

Familiebedrijven vormen het kloppend hart van de Nederlandse economie, maar staan steeds vaker onder druk, want wie neemt het stokje over? Bij TOPP Nederland is dat duidelijk: Jeffrey van der Spoel (29) en Bart van Huet (33), twee ondernemende geesten die vastbesloten zijn om tradities voort te zetten en nieuwe wegen te verkennen.

TOPP Nederland is een franchiseorganisatie in hygiënische oplossingen voor organisaties. Van het reinigen en onderhouden van het sanitair tot het bijvullen van dispensers en aanvullen van voorraad. Dit jaar viert TOPP haar 25-jarig bestaan van het concept in Nederland. Een mijlpaal die zowel de veerkracht van familiebedrijven als het succes van het concept benadrukt.

Van vader op zoon

In 1999 begon Sjaak van Huet, de vader van Bart, de eerste franchiseonderneming van het toen nog Amerikaanse concern in Nederland. In 2005 stapte Harry van der Spoel, de vader van Jeffrey, als franchiseondernemer in. Samen met alle franchisenemers en hun TOPP-medewerkers maakten zij TOPP tot een opzichzelfstaand succes. Eén van de meest opvallende aspecten van dit succesverhaal is de betrokkenheid van de zonen in de zaak. Door een combinatie van traditie en eigenaarschap brachten zij een frisse dynamiek die bijdroeg aan een exponentiële groei van ruim twintig procent per jaar en het voortbestaan van de formule.

Zo leerde mijn vader mij over het ondernemerschap, het belang van hoge hygienenormen en het creëren, maar ook behouden van werkgelegenheid op lokaalniveau

In 2014 stroomde Bart in, waarna in 2018 Jeffrey volgde. Beiden zonen kregen het ondernemerschap met de paplepel ingegoten. ,,We zitten natuurlijk maar in een toiletpotje, -papiertje en zeepje, maar iedereen houdt van een schoon toilet. Toen mijn vader mij betrok bij de zaak heeft hij mij klaargestoomd op het runnen van een eigen bedrijf. Zo leerde mijn vader mij over het ondernemerschap, het belang van hoge hygienenormen en het creëren, maar ook behouden van werkgelegenheid op lokaal niveau. Dit maakte me enthousiast om dit familiebedrijf voort te zetten.”

Bedrijf met een familiecultuur

Dit bedrijf ademt een familiecultuur. ,,Sommige medewerkers werken hier al twintig jaar. Die kennen mij nog als klein jongetje die in het magazijn speelde. Dankzij die persoonlijke contacten, kunnen wij heel gemakkelijk aan onze kernwaardes vasthouden.” Jeffrey vult aan: ,,Wij werken met vaste aanspreekpunten, korte lijnen en flexibele afspraken, het liefst zonder contracten. Dat is iets wat je ook graag binnen een familie handhaaft: in vertrouwen afspraken maken. De normen en waarden die je binnen een familie handhaaft, zie je terug in ons bedrijf. Wij willen al onze relaties een warm bad bieden. Van klanten tot aan medewerkers.”

De normen en waarden die je binnen een familie handhaaft, zie je terug in ons bedrijf

De missie van TOPP Nederland is duidelijk: een schoon toilet voor iedereen. Dat concept kwam vanuit Amerika naar Nederland en zet TOPP Nederland, sinds 2017, onder de eigen vlag voort. ,,Wij komen iedere week bij onze klanten langs om het sanitair grondig te reinigen. In onze rode koffer zitten tandenborstels en ander divers klein materiaal, om de moeilijk bereikbare plekken grondig mee te kunnen reinigen. Daarmee lossen wij onder meer het stankprobleem op. Tegelijkertijd brengen we een coating aan die ervoor zorgt dat het sanitair zeven dagen lang bacteriologisch dood is: een soort laagje waardoor vuil niet kan hechten. Daarnaast leveren, monteren en repareren we dispensers en vullen we de voorraad van deze verbruiksartikelen bij, zodat we de organisatie helpen en zij kunnen focussen op hun primaire werkzaamheden. Kortom: een totaalconcept voor het kleinste kamertje, want iedereen houdt van een schoon toilet.”

Gezocht: nieuwe franchiseondernemers

Terwijl TOPP Nederland het 25-jarig bestaan viert, blijft het bedrijf zich richten op de toekomst. Met een sterke nadruk op het delen van belangrijke waarden die je vaak als familie hanteert en het betrekken van nieuwe franchisenemers die deze waarden omarmen. ,,De komende tijd willen wij groeien naar vijftien tot negentien franchisenemers in Nederland. Dus voel jij iets voor het ondernemen in een familiebedrijf? Kom dan eens langs voor een kop koffie.”