Branded content

Hoe een Volendammer visser de nummer 1 businessclub bouwde

Aangeboden door 100% Media & Partner Netwerk
. Hoe een Volendammer visser de nummer 1 businessclub bouwde. Beeld: Eddy Guyt
Hoe een Volendammer visser de nummer 1 businessclub bouwde. Beeld: Eddy Guyt
Leestijd 4 minuten

Toch ontstond de echte magie niet op papier. Maar op een avond in Volendam, met verse tong en zalm op tafel. Guyt bracht C&A, Kruidvat en de Nationale Postcode Loterij bij elkaar. Die raakten in gesprek en ontdekten al snel dat ze samen veel meer konden bereiken. Die verbinding vormde het begin van een hechte community, met de naam 100% Media & Partner Netwerk. Dat collectief is door de jaren heen uitgegroeid tot de nummer 1 businessclub voor waardevolle samenwerkingen.

Samenwerkingen met win-win

Wie weleens een doorsnee businessclub bezocht weet hoe het er gaat: visitekaartjes uitdelen, deals scoren en weer door. ,,Daar zit geen diepgang in,” vertelt Guyt. ,,Bedrijven komen er om handel te halen. Daardoor mist de echte verbinding.”

Dat wilde hij anders doen. Daarom besloot hij bedrijven binnen het netwerk aan elkaar te koppelen. ,,Zodra die met elkaar in gesprek gaan ontstaan er mooie dingen,” legt hij uit. ,,Bijvoorbeeld als de chocolade van Lindt voortaan bij de kopjes koffie bij Van der Valk ligt. Waarna Lindt bij Albert Heijn een actie organiseert, met een weekendje weg bij Van der Valk als hoofdprijs.”

De businessclub en de evenementen zijn gratis, maar deelnemende merken adverteren wel in print en online titels van het 100% Media & Partner Netwerk. Zelfs merken die eigenlijk niets meer in print doen zijn klant bij ons,” glimlacht Guyt.

Met inmiddels 270 aangesloten grote en mooie Nederlandse merken is zijn concept een succes. Toch stuitte hij op een uitdaging, omdat het netwerk volledig bestaat uit bedrijven gericht op consumenten. Vanwege zijn grote netwerk en kennis in de markt werd hij steeds vaker gevraagd om advies voor goede dienstverleners op andere gebieden. Denk bijvoorbeeld aan advies voor een goed mediabureau, een partij voor drukwerk of een specialist in kunstmatige intelligentie (AI). Die B2B-diensten bleken een blinde vlek. Maar, hoe voeg je die toe zonder de kracht en authenticiteit van het huidige netwerk te verliezen?

Plek voor supporting partners

Guyt maakte ruimte voor een aantal supporting partners. Dat zijn zorgvuldig geselecteerde B2B-bedrijven die waarde toevoegen aan het netwerk. Vanuit een andere rol dan de aangesloten merken die zich richten op consumenten, omdat B2B-bedrijven een combinatie van kennis, ervaring en diensten bieden waar andere leden behoefte aan hebben.

Een belangrijke voorwaarde is exclusiviteit binnen de branche, legt hij uit. ,,Uit elke branche laten we slechts één supporting partner toe. Zo voorkomen we concurrentie binnen de club en houden we de kwaliteit hoog.”

Voorbeelden zijn bijvoorbeeld Monta voor fulfilment, softwarebedrijf VISMA, mediabureau Abovo en recruiter Sterling & Holmes. Stuk voor stuk bedrijven die zich niet richten op consumenten, dus die eerder niet goed bij de club pasten. ,,Wij hebben een aantal van die bedrijven nu zelf benaderd, omdat we zelf goede ervaringen met ze hebben of van onze bestaande partners weten dat het betrouwbare partijen zijn.”

Geen ‘handel halen’, maar bouwen aan waardevolle samenwerkingen: dat maakt ons uniek

Elkaar echt leren kennen

De Volendammer ondernemer weet wat hij wil, dus is kritisch op zowel de bedrijven die hij toelaat als het aantal supporting partners. ,,Maximaal 5% van onze leden heeft een B2B-focus, omdat we juist de consumentgerichte bedrijven met elkaar willen verbinden. Met maximaal 10 tot 15 B2B-bedrijven behouden we dat ijzersterke karakter van de club.”

Dat karakter van de club ervaren leden ook tijdens de events. ,,Die organiseren we altijd bij een partner, dus bij een van de merken zelf. Er is ruimte voor een introductie, maar vervolgens brengen we de leden op een leuke manier met elkaar in contact.”

Hij vertelt over een geslaagd event tijdens SAIL Amsterdam en de volgende die op de planning staat bij Paleis ’t Loo. ,,Daar krijgen deelnemers een kaartje met de naam ‘Willem Alexander’, ‘Maxima’ of een van de andere leden van het koningshuis. Zo verdelen we iedereen in groepjes, om de drempel om met een aantal andere partijen in gesprek te raken zo laag mogelijk te maken.”

Daarnaast is het zogenaamde ‘koppelgesprek’ van groot belang. Tijdens dit gesprek inventariseert Guyt met een partner welke mogelijkheden er liggen met andere partners. Hij vindt het mooi om te zien dat leden zoals Garmin, van Haren, Dille & Kamille, Peijnenburg en vele andere sterke merken elkaar op deze manier weten te vinden. En belangrijker, dat het die merken lukt om samenwerkingen op te zetten waarbij iedereen wint.

Nog maximaal 6 B2B-bedrijven

Het 100% Media & Partner Netwerk telt zo’n 270 aangesloten leden. Dat zijn merken die zich richten op consumenten. Daarnaast zijn er inmiddels negen supporting partners aangesloten, dus B2B-bedrijven. ,,We zijn selectief,” benadrukt Guyt. ,,Er is nog plek voor zo’n 6 bedrijven. Dat is voor hen een geweldige kans om in contact te komen met al deze mooie merken.”

Hij besluit met een glimlach: ,,We begonnen ooit met een paar visnetten in Volendam. Dat we nu met een businessnet heel Nederland bij elkaar brengen is prachtig. Vooral omdat leden bij ons geen ‘handel komen halen’, maar liever bouwen aan echte samenwerkingen. Dát vind ik prachtig om te faciliteren.”