Innovatie. Een gezond bedrijf kan er niet zonder. Het is niet alleen een manier om je te onderscheiden van de concurrentie, maar het stelt je ook in staat om te reageren op veranderende behoeften en trends. En wat te denken van het verbeteren van efficiëntie of het realiseren van slimme kostenbesparingen. Ruud Koornstra onderstreept maar weer eens hoe belangrijk het is om innovatieve bedrijven in de spotlight te zetten. ,,Dankzij bedrijven die vernieuwend zijn, kunnen wij de wereld doorgeven aan de volgende generaties.”
Op zaterdag 16 november, tijdens het KVK Innovatie Top 100 evenement, weten de ondernemers welke plek zij in de 19e editie hebben veroverd. Hierbij aanwezig zijn? Aanmelden kan hier.
Ruud Koorntra roept tijdens de radio-uitzending op om te stemmen, maar dat is helaas niet meer mogelijk.
TommyTomato: groentenlunches voor de nieuwe generatie
Zo heeft TommyTomato een duidelijke missie: alle kinderen groente-eters voor het leven maken. Met hun innovatieve concept willen ze de traditionele broodcultuur doorbreken. Ze leveren warme groentelunches aan basisschoolkinderen. Deze lunches bevatten een groot deel van de dagelijkse aanbevolen portie groenten, waardoor kinderen al op jonge leeftijd gezonde eetgewoonten ontwikkelen.
Relationship Manager Lyanne Simon vertelt: ,,Het probleem is enorm. Slechts 1 procent van de Nederlandse kinderen eet genoeg groenten. Door onze aanpak leren kinderen niet alleen om groenten te eten, maar ook waarom dat belangrijk is. En dat op een leuke manier. We hopen van voeding weer een vak op school te maken.”
Met meer dan 50.000 geleverde lunches per week en hun focus op educatie en zelfredzaamheid, is TommyTomato een voorbeeld van hoe innovatie bijdraagt aan een gezondere toekomst voor onze kinderen. Simon: ,,We werken met een dagelijkse portie van 60 tot 100 procent groenten in elke lunch, iets wat uniek is in Nederland. Dit maakt het voor kinderen makkelijker om hun benodigde portie groenten binnen te krijgen, zonder dat ouders zich daar druk over hoeven te maken.”
Het verschil tussen leven en dood
Een ander bedrijf dat genomineerd is in de categorie gezondheid en zorg is het bedrijf Concord Neonatal. Hun technologie maakt het mogelijk om de navelstreng van pasgeboren baby’s pas later door te knippen, zelfs wanneer directe medische zorg vereist is. Dit zorgt ervoor dat het kind nog profiteert van het zuurstofrijke bloed van de placenta, wat cruciaal is voor de eerste minuten na de geboorte.
,,Voor kinderen die niet direct kunnen ademen, betekent onze innovatie dat ze niet van hun moeder gescheiden hoeven te worden. Ze krijgen meteen de zorg die ze nodig hebben, zonder dat de navelstreng wordt doorgeknipt”, legt ceo Rianne Rotink uit. Deze innovatie verbetert de gezondheid van pasgeborenen en zorgt voor een betere band tussen moeder en kind. ,,Weer zo’n innovatie die het leven mooier maakt”, beaamt Koornstra. Hij spreekt helaas uit ervaring. Zijn kleinzoon werd direct weggehaald bij zijn moeder en overleefde het niet.
Vallen en opstaan
Rotink is daarom blij dat hun innovatie, die ze in samenwerking met het Leids Universitair Medisch Centrum ontwikkeld hebben, eindelijk groen licht heeft. ,,Het is niet makkelijk om grond aan de voeten te krijgen in de medische wereld. De adoptie van dit soort innovaties duurt vaak langer omdat er veel medisch bewijs nodig is. Het is dan fijn als je je product kunt testen en verbeteren met een betrouwbare partner.”
Ook voor Simon is het een kwestie van veel testen gaandeweg. ,,Het is belangrijk om zowel met scholen als met de ouders en de leerlingen in contact te blijven. We bedenken natuurlijk veel maaltijden en niet alles vinden kinderen lekker. Sinds we met kidspanels werken, voelen ze zich echt gehoord. Het is belangrijk om in gesprek te gaan.
Een product of dienst succesvol in de markt zetten is makkelijker gezegd dan gedaan. Als ondernemer sta je voor een hoop uitdagingen, maar je staat er niet alleen voor. Het KVK Groeiprogramma biedt ondernemers houvast met kennis en inspiratie. Schrijf je in voor het groeiprogramma en ontdek hoe andere ondernemers het aanpakken.
Een product of dienst succesvol in de markt zetten is makkelijker gezegd dan gedaan. Als ondernemer sta je voor een hoop uitdagingen, maar je staat er niet alleen voor. Het KVK Groeiprogramma biedt ondernemers houvast met kennis en inspiratie. Schrijf je in voor het groeiprogramma en ontdek hoe andere ondernemers het aanpakken.
Op zaterdag 16 november worden de gouden, zilveren en bronzen categoriewinnaars en de overall winnaar benoemd op het KVK Innovatie Top 100 event. Meld je direct kosteloos aan.