Govaert werkte lange tijd voor de energietak van SHV Holdings, het oorspronkelijke moederbedrijf van Makro. Vanuit daar stapte hij over naar Makro Colombia, dat hij leidde tot 2018. Na de oprichting – en de succesvolle verkoop - van zijn eigen investeringsfonds, ging hij in juni in Nederland aan de slag als de nieuwe topman van Makro Nederland. Hier werkt hij aan een sterkere marktpositie door van Makro weer dé hard discount groothandel voor ondernemend Nederland te maken. „In de afgelopen jaren was Makro zoekende. We hebben nu weer een duidelijke richting gevonden, die in lijn is met de strategie van de Metro groep (aandeelhouder van Makro Nederland). Wij maken een geweldig mooie transitie door en brengen de groothandel terug zoals heel veel mensen hem kennen, maar dan met een hele duidelijke focus op horecaondernemers.”
Topkwaliteit voor een discount prijs
Het hart van Makro is dus opnieuw gericht op ondernemers. Deze groothandel levert en werkt zij aan zij met ondernemend Nederland. Ondernemers die meer waarde voor hun euro’s willen, omdat zij van alle kanten in hun portemonnee belaagd worden, zegt Govaert.
„Makro snapt deze verandering en biedt topkwaliteit voor een discount prijs. We brengen Makro weer terug naar de basis, onder het credo: houd het simpel. Geen poespas, geen gedoe. Wij geloven in de kracht van eenvoud, met een overzichtelijk aanbod dat boven alles scherp geprijsd is, zodat we in vijf jaar tijd de meest voordelige groothandel voor ondernemend Nederland zijn.”
Ultravers en bulkaanbod
Die focus komt met name tot uiting in het assortiment van Makro. Dat richt zich volgens de directeur op het ultravers- en bulkaanbod, speciaal geselecteerd voor de horecaondernemer. „Ons onderscheidend vermogen zit hem in een enorm goede prijs-kwaliteit verhouding. Die wordt met name gedreven door efficiëntie - een ultravers assortiment met focus op horeca - én een sterk eigen huismerk.”
Omdat Makro onderdeel is van de Metro-groep, de grootse groothandel van Europa, kan de groothandel het eigen huismerk op grote schaal inkopen. En daar profiteren de klanten dan weer van, zegt Govaert. „Daar nog bovenop bieden wij onze klanten het groothandelsvoordeel van Makro aan: de bulkbeloning. Die krijg je bij ons op een groot aantal producten. Dat werkt heel simpel. Hoe meer je van eenzelfde product koopt, hoe minder je (per stuk) betaalt. Oftewel: koop meer, betaal minder.”
Wij bieden onze klanten het groothandelsvoordeel van Makro aan: koop meer, betaal minder
De beuk erin
Met de onlangs gelanceerde campagne ‘De Beuk Erin’ onderstreept Makro die bulkpositie in de markt. De nieuwe merkambassadeur en horecaondernemer Ramon Beuk, zet Makro neer als de meest voordelige groothandel van Nederland. „Ramon gaat altijd voor kwaliteit. Het liefst voor een zo goed mogelijke prijs. En die vindt hij bij Makro. Kortom, een slimme ondernemer die zijn kennis met andere ondernemers deelt en fan is van onze vaste lage prijzen, interessante bulkbeloningen en verschillende acties.”
Marktplaats voor de horecaprofessional
Naast de 17 fysieke Makro-winkels lanceerde de groothandel onlangs ook een Horeca Bezorgservice én online horeca marktplaats. „Onze Horeca Bezorgservice levert onze producten aan huis bij ondernemers. Die producten bestellen zij eenvoudig op onze nieuwe online horeca marktplaats: een soort Bol.com voor de horecaprofessional. Op dit platform vind je onze eigen spullen, maar bieden fabrikanten hun producten ook rechtstreeks aan de klant aan. Op dit moment telt het platform zo’n 70.000 artikelen, maar daarmee zijn we er nog niet. In Duitsland bevat dit platform reeds 700.000 artikelen. Daar willen wij ook naartoe.”
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Makro.