Van Kranenburg weet waar hij het over heeft. De auteur van Schrijven voor het brein en ChatGPT als tweede brein is dagelijks bezig met de nieuwste ontwikkelingen, prompts en trainingen. Ook werd hij al drie keer benoemd tot beste spreker tijdens de Webwinkel Vakdagen, waar hij een inspirator is voor e-commerce professionals.
,,Als je als marketeer of ondernemer nu nog geen eigen GPT hebt, moet je jezelf achter de oren krabben,” zegt Van Kranenburg. AI is fantastisch in het overnemen van repeterende taken, waardoor je significante tijdwinst kunt behalen. Maar het biedt ook de mogelijkheid om je te concentreren op het werk waar jouw waarde ligt. ,,Nu niet meegaan is jezelf keihard buitenspel zetten.”
GPT als tweede brein
Ook al lijken de mogelijkheden van AI oneindig, het is verre van foutloos. Het is dan ook een valkuil om er te veel op te vertrouwen. ,,Ik heb een eigen GPT. Soms heeft hij het briljant goed en soms briljant slecht,” zegt Van Kranenburg. Cruciaal is dat je als gebruiker zelf verantwoordelijk blijft voor de uiteindelijke output.
Alles wat een mens met een toetsenbord kan, kan AI nu ook
Martin van Kranenburg
Goede prompts kunnen schrijven is key. Dat is waar de winst te behalen valt. In plaats van veel tijd kwijt te zijn aan repeterende taken, besteed je nu veel tijd aan het schrijven van een goede prompt. ,,Ik heb al prompts waar ik meer dan drie-, vierhonderd uur werk in heb zitten,” geeft Van Kranenburg toe. Maar zodra je dat onder de knie hebt, is the sky the limit.
Personalisatie met GPT
Om voorop te blijven lopen in e-commerce zijn personalisatie en maatwerk essentieel geworden. Met AI en GPT ligt de perfecte personalisatie binnen handbereik, legt Van Kranenburg uit: ,,Een vakantiepark bijvoorbeeld heeft niet één segment, maar ouders met baby’s, ouders met schoolgaande kinderen, senioren, Duitsers.” Elk segment heeft andere behoeften. Zodra vakantiegangers de leeftijd van hun kinderen invullen, wordt de accommodatiebeschrijving aangepast aan hun wensen. ,,Er is geen excuus meer, want met GPT heb je de handjes. Dus als je dat nu niet doet…”
Hetzelfde geldt voor e-mailmarketing. ,,Ik wil geen standaardmail, maar een gepersonaliseerde e-mail. Bijvoorbeeld: ‘Wat leuk dat je al meer dan twintig jaar lid bent van het AD. We hebben iets speciaals voor je.’ Dat kan nu.”
Van language model naar learning model
Volgens Van Kranenburg moet AI niet alleen taken overnemen, maar ook medewerkers slimmer maken. ,,Ik bouw een llm-GPT niet om iemand weg te automatiseren, maar om iemand beter te maken.”
Hij geeft een mooi voorbeeld van een junior copywriter die klakkeloos teksten door zijn GPT haalde en ze direct kopieerde. ,,Zij werd daar niet slimmer van. Dat was een ontwerpfout van mij. Ik heb dat opgelost door GPT twee versies van de tekst te laten maken en haar te vragen welke beter was.” Op die manier werd ze gedwongen om beide teksten kritisch te lezen, wat leidde tot een enorme leercurve. Binnen zes maanden bereikte ze een niveau dat normaal anderhalf jaar duurt.
Bouw je eigen GPT
Tijdens de Webwinkel Vakdagen laat Van Kranenburg zien hoe e-commerce professionals binnen 45 minuten hun eigen GPT kunnen bouwen. ,,Ik verwacht honger naar nieuwsgierigheid. Iedereen zou een eigen AI-assistent moeten hebben.” Al drie jaar op rij won hij daar de award voor beste spreker. ,,Het afgelopen jaar had ik een roast. Dan brand ik je website af. Dat vinden mensen leuk. En dan word je beloond.”
Iedereen moet nu zijn AI-rijbewijs halen. En ik ga ze daarin meenemen
Martin van Kranenburg
Tijdens zijn sessie leer je essentiële elementen, mogelijkheden en valkuilen van GPT. ,,Ja, het gaat altijd een keer mis. Je moet het blijven controleren. Maar dat is ook mooi. Zo blijft de mens in de loop.”
Wil jij ook een persoonlijke assistent bouwen in 45 minuten? Sluit je aan bij de lezing van Martin van Kranenburg, Neuromarketing expert op woensdag 2 april om 15:30-16.30 uur: Masterclass: bouw je eigen versie van ChatGPT. Bestel hier je gratis tickets voor de Webwinkel Vakdagen.