Branded content

Medewerkers werven én behouden door goede doelen te steunen

Aangeboden door Right To Play
Medewerkers werven én behouden door goede doelen te steunen. Peter Vos. Beeld: Click by Roos
Peter Vos. Beeld: Click by Roos
Leestijd 4 minuten

Bedrijven die actief bijdragen aan goede doelen creëren niet alleen impact voor de samenleving, maar weten ook hun medewerkers meer te betrekken bij het bedrijf. Ook blijkt het steunen van goede doelen een sterke troef te zijn bij werving. Geen overbodige luxe in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt. Door bij te dragen aan een betere wereld, groeit je bedrijf dus mee. Een voorbeeld hiervan is het bedrijf Lemontree, dat zijn maatschappelijke missie centraal stelt in zowel klantrelaties als personeelsbeleid en -werving.

IT met een hart

Lemontree is een IT-dienstverlener die zich richt op haven-, transport-, productiebedrijven, zorginstellingen en dienstverleners. Peter Vos, Chief Marketing Officer bij Lemontree, vertelt hoe het bedrijf impact maakt door goede doelen te steunen. ,,Onze mensen vinden het geweldig om te werken aan iets groters dan zichzelf. Ze willen meer doen dan alleen maar systemen in richten en beheren. Als je kunt bijdragen aan de missie van een goed doel, geeft dat echt een kick.” Lemontree werkt al jaren samen met verschillende goede doelen, zoals Right To Play.

Samenwerking met Right To Play

Right To Play is een internationale organisatie die over de hele wereld het leven van kinderen in uitdagende situaties verbetert door middel van sporten en spelen. Deze kinderen groeien bijvoorbeeld op in armoede, zijn gevlucht of hebben te maken met geweld. ,,In 2009 vroeg de toenmalige directeur van Right To Play of we hen konden helpen, omdat ze wel wat hulp konden gebruiken bij hun IT. We hebben toen een IT-masterplan gemaakt, met een roadmap voor hun hele infrastructuur. En sindsdien helpen we hen met alle IT-gerelateerde zaken en ondersteuning.”

We zien onszelf als IT-bedrijf dat in de Champions League speelt, dus het leek ons passend om er een topsporter bij te betrekken

Van luchtballon tot liveconcert

De samenwerking met Right To Play gaat verder dan alleen IT. Lemontree levert ook op andere manieren een bijdrage. Zo verspreiden ze het boek Human Playground als relatiegeschenk aan klanten. De opbrengst gaat direct naar Right To Play. Ook is een van de kamers op kantoor helemaal aangekleed in Right To Play-stijl, met overal gesigneerde sportshirts aan de muren. Daarnaast veilen ze regelmatig hun luchtballon voor charity-events en doneren ze de opbrengst volledig aan het goede doel. ,,Onze luchtballon heeft zo al heel wat opgebracht,” zegt Vos. ,,En voor ons is het leuk om zo’n “cloudervaring” aan te bieden. Zo staat op de planning dat singer/songwriter Diggy Dex, die ambassadeur is van Right To Play, een liveconcert voor tien fans gaat geven in onze luchtballon boven Amersfoort.”

Basketbal voor het goede doel

Een ander voorbeeld is de samenwerking met Arvin Slagter, die olympisch goud won in Parijs en uit Alphen aan den Rijn komt. Arvin is basketballer en ambassadeur van Right To Play. Hij wordt regelmatig ingehuurd om het personeel van Lemontree te coachen. ,,We zien onszelf als IT-bedrijf dat in de Champions League speelt, dus het leek ons passend om er een topsporter bij te betrekken,” vertelt Peter Vos. Arvin komt niet alleen langs voor een inspirerende coaching-sessie, maar geeft ook basketbalclinics aan het team. Zo blijven de medewerkers niet alleen fysiek in beweging, maar leren ze ook levenslessen over teamwork en doorzettingsvermogen. ,,We betalen voor deze clinics via Right To Play, waardoor we niet alleen onze mensen vitaler maken, maar ook financieel bijdragen aan een goed doel. Het is echt een win-win situatie,” aldus Vos.

Medewerkers komen zelf met initiatieven om geld op te halen, zoals flessen inzamelen of creatieve acties verzinnen

Medewerkers die het verschil willen maken

De maatschappelijke focus van Lemontree blijkt een sterk wapen in de strijd om talent. Lemontree heeft Great Place to Work gevraagd om te onderzoeken wat mensen belangrijk vinden in hun werk. Hier kwam naar voren dat medewerkers het belangrijk vinden om niet alleen goede IT-projecten te doen, maar ook een verschil te maken in de wereld. ,,Sinds we dat meer naar buiten brengen, zijn we van één sollicitant per twee weken naar zes sollicitanten per week gegaan,” zegt Vos. ,,Onze mensen werken graag aan projecten voor goede doelen. Het idee dat ze bijdragen aan een grotere missie zorgt voor extra motivatie.”

Een gevoel van trots

Dat gevoel van trots is ook zichtbaar binnen het team. ,,Mensen lopen ontzettend hard voor goede doelen omdat ze het mooi vinden om een bijdrage te leveren aan hun belangrijke missies,” vertelt Vos. ,,Dat merk je ook in de sfeer op kantoor. Medewerkers komen zelf met initiatieven om geld op te halen, zoals flessen inzamelen of creatieve acties verzinnen.” Lemontree bewijst dat IT en maatschappelijke betrokkenheid hand in hand kunnen gaan. Zo scoort Lemontree al acht jaar op rij een 9,4 op klanttevredenheid. ,,We willen niet alleen onze klanten helpen met hun IT, we willen ook iets bijdragen aan de wereld. En dat blijkt een gouden combinatie.” besluit Vos.

Bekijk hier de voorwaarden.