Branded content

Op overnamepad of op zoek naar investeerder voor je bedrijf? Zo pak je het aan

 
Han Driessen, ceo Highberg. Han Driessen, ceo Highberg | Foto: Nina Schollaardt
Han Driessen, ceo Highberg | Foto: Nina Schollaardt
 
Geschreven door:
Leestijd 6 minuten

Consultatie- en trainingsorganisatie Highberg maakt jarenlang een gezonde autonome groei door, maar wanneer ceo Han Driessen (55) inzet op verdere expansie in Europa moet hij op zoek naar een externe investeerder. ,,De ambitie en het plan waren er al, nu moesten we nog op zoek naar de financiële middelen.”

,,In 2007 ben ik met mijn business partner Blinklane begonnen, een consultancybureau voor het bedrijfsleven met specialisatie op het gebied van strategisch advies, verandermanagement en bedrijfstransformaties”, vertelt Driessen. ,,We zijn gespecialiseerd in drie centrale thema’s rond transformatie: digital, sustainability, en organisatietransformatie. Enkele jaren later kwam daar een trainingsbureau bij, Gladwell Academy. Door de bedrijven zo op te zetten dat het trainingsaanbod van Gladwell Academy matcht met de veranderbehoefte van bedrijven die met Blinklane in zee gaan zetten we een perfect symbiotische structuur op die inmiddels is opgegaan in Highberg.”

Met vestigingen in Amsterdam, Utrecht, Zoetermeer, Parijs, Hamburg, Frankfurt en Bangalore en activiteiten in diverse Europese landen mag Highberg zich een internationale speler noemen. Toch blijft het in de markt voor bedrijfsverandering eten of gegeten worden. Schaalvergroting en overnames zijn de magische woorden om efficiënter te werken, marktaandeel te winnen én de eigen toekomst veilig te stellen. Maar het overnamepad is niet geheel zonder risico’s. Goed vooraf je huiswerk doen en zorgdragen voor de juiste risicospreiding vormt de basis, maar hoe ga je vervolgens verder te werk? Pak je het zelf op, of zoek je naar de juiste externe partners, en waar vind je die?

Geen verandering maar transformatie

,,Door steeds snellere veranderingen op het gebied van digitale technologie en duurzaamheid moeten bedrijven scherp zijn op hun positie in de wereld, en blijven, en dat gaat verder dan enkel wat dingen anders doen. Het is écht existentieel en verandert de complete kern van je bedrijfsvoering, vandaar dat we het geen verandering maar een transformatie noemen. Na jaren van een hele gezonde autonome groei zag ik binnen het eigen bedrijf de noodzaak van transformatie en rees het plan om op overnamepad te gaan om schaalvergroting te realiseren. Om die overnames mogelijk te maken en de financiering rond te krijgen hadden we wel eerst zelf een externe investeerder nodig. Daar kwam nog het nodige bij kijken.”

Door snelle veranderingen op het gebied van digitale technologie en duurzaamheid moeten bedrijven scherp zijn op hun positie in de wereld. En blijven

Eten of gegeten worden

De consultancywereld is een ons-kent-ons-wereldje en het is hierdoor voor Driessen en zijn compagnons zeker binnen Nederland niet heel moeilijk om de juiste bedrijven te vinden om over te nemen en vervolgens samen verder te gaan. In het buitenland werkt dit net wat anders, maar omdat Nederland maar een klein land is ontkom je er als ondernemer in veel gevallen eigenlijk niet aan om over de landsgrenzen heen te kijken. Zelf in het buitenland een totaal nieuwe organisatie uit de grond stampen is meestal geen haalbare kaart, omdat je vaak de lokale kennis niet hebt, de juiste mensen niet weet te vinden of simpelweg de taal niet machtig bent. Overnames zijn een oplossing, maar prijzig, en brengen de nodige risico’s met zich mee, ook op financieel gebied. Highberg kwam voor een dilemma te staan, want het is eten of gegeten worden.

,,Verdere expansie en schaalvergroting door nieuwe overnames te doen werd een vereiste, maar om dat mogelijk te maken moesten we eerst een belang van het bedrijf verkopen aan een financiële investeerder. Dat is ergens een hele tegenstrijdige gedachte, de wetenschap dat als je zelf verder wilt groeien en andere bedrijven wilt overnemen, je eerst zelf delen van je organisatie moet verkopen aan investeerders, maar soms werkt het in het bedrijfsleven nu eenmaal zo. Doordat we steeds internationaler gingen werken en de buitenlandse activiteiten vroegen om meer lokale structuur hadden we een kapitaalinjectie nodig om de groei die we zochten te realiseren.”

Groeiplan

Ik heb een tijd terug ons Europees groeiplan geschreven, waaruit de noodzaak voor een externe investeerder duidelijk werd. Via onze financieel directeur kwamen we al vroeg in het traject in contact met Tim van der Meer, managing partner bij Marktlink. Zij zijn gespecialiseerd in het vinden van investeerders en begeleiden ondernemers in het mkb gedurende het hele proces. Van de voorbereiding, tot de gesprekken en de uiteindelijke deal.”

,,Ergens is het een hele tegenstrijdige gedachte, dat als je zelf wilt groeien een belang in je bedrijf moet verkopen aan investeerders, maar soms werkt het in het bedrijfsleven nu eenmaal zo.’’

Investeerder in kaart gebracht

De samenwerking met Marktlink verloopt voorspoedig. Zij stellen het informatiememorandum op voor potentieel geïnteresseerde investeerders en helpen met het finetunen van Han’s Europees groeiplan. De gedetailleerde bedrijfspresentatie wordt opgezet en er volgt eveneens een uitgebreide financiële scan. Vervolgens brengt Marktlink de verschillende investeerders in kaart en nodigt hen in een competitief proces uit om hun beste voorstel op papier te zetten. Na een intensieve periode van voorwerk, presenteren, onderhandelen en onderzoeken komt er een duidelijke winnaar uit de bus: het Duitse Auctus Capital Partners AG.

We zitten door het steeds grotere belang van data en de opkomst van AI in een gouden tijdperk van transformatie en daar kunnen wij een toonaangevende rol in spelen

,,Auctus is een hele ondernemende investeerder en heeft in onze ogen de ervaring, kennis en het track-record om onze Europese groeiambities te ondersteunen, zowel organisch als door middel van doelgerichte overnames. Dat het een Duits bedrijf betreft is bovendien een bonus omdat we verdere expansie in Duitsland als één van onze topprioriteiten beschouwen. We hebben een hele goede klik met het team aan hun kant. Dat is belangrijk, want consultancy en trainingen blijft uiteindelijk een mensen-business en onderling vertrouwen is cruciaal.”

Ander perspectief

,,Je leert ook heel veel van investeerders, juist omdat ze vanuit een ander perspectief naar je business kijken. Het algehele perspectief is veel groter geworden, veel professioneler en dat biedt veel meer mogelijkheden. We zijn sinds de overnames die we sindsdien hebben kunnen doen nu vijf keer groter geworden. Van 75 man personeel naar bijna 400. Het hele traject heeft ons geholpen om een impactvolle speler te worden in het helpen van bedrijven met hun digitale transformaties.”

,,We zijn nu in staat om meer waarde aan onze bestaande klanten te geven, doordat ons dienstenportfolio verbreed is en meer in balans en doordat we in meerdere regio’s aanwezig zijn . En er is nog volop ruimte voor verdere groei. We zitten door het steeds grotere belang van data en de opkomst van AI in een gouden tijdperk van transformatie en daar kunnen wij mede door de verkoop van het bedrijf nu en in de toekomst een toonaangevende rol in spelen.”

Het Ondernemersdiner

Denk jij weleens na over een schaalvergroting van je onderneming? Het Ondernemersdiner biedt een uitgelezen mogelijkheid om vrijblijvend en in een intieme setting met andere ondernemers te praten over deze en andere onderwerpen. Bovendien leer je van de ervaringen van collega-ondernemers. De exclusieve diners vinden plaats op zeven locaties door het hele land.

Lees er hier meer over en meld je aan.