Wat vinden ondernemers belangrijk bij hun overweging om elektrisch te gaan rijden? Gaat het hen vooral om rijbereik en de inzetbaarheid van een elektrische auto, om het kostenplaatje en de fiscale bijtelling, of staan design en prestaties hoog op de prioriteitenlijst? Of zijn zelfstandigen en zakelijke beslissers vooral op zoek naar het ultieme totaalplaatje?
De redactie van De Ondernemer heeft die wensen onderzocht onder zakelijk rijders in Nederland, en wat blijkt? Bijna twee derde van de respondenten (63 procent) geeft de beschikbaarheid en laadtijd van een elektrisch voertuig (EV) aan als meest belangrijke argument om nu de overstap te maken. Bij ongeveer een kwart gelden de lagere onderhoudskosten als doorslaggevende reden, terwijl 9 procent van de deelnemers veel waarde hecht aan de stille rijervaring van een elektrisch aangedreven model.
Bereikbaar op alle fronten
Bereikbaarheid kun je bij de volledig elektrische Nissan ARIYA op verschillende manieren interpreteren. Enerzijds gaat het dan over het bereik van de auto zelf: hoeveel kilometers haal je op een volgeladen accupakket? In het geval van deze spraakmakende SUV – vanwege zijn gestroomlijnde koetswerk spreekt Nissan zelf over een ‘100 procent elektrische coupé crossover’ – hoef je je daar geen enkele zorgen om te maken. De Japanse fabrikant meldt dat de ARIYA volgens de officiële WLTP-testcyclus tot wel 536 kilometer per laadbeurt haalt.
Dat is bovengemiddeld en indrukwekkend, zeker wanneer je weet dat de meeste Nederlanders hooguit 40 kilometer per werkdag afleggen. Nissan heeft de techniek dan ook goed op orde: met een standaard warmtepomp en een geoptimaliseerde warmtehuishouding van de batterijen wordt het rijbereik onder alle (weers-)omstandigheden op niveau gehouden. Voor tussentijds laden is de ARIYA uitgerust met een krachtige AC-lader die tot 22 kW kan ontvangen, waardoor het – aan een ‘gewone’ laadpaal die langs de straat of op een bedrijventerrein staat – mogelijk is om 100 kilometer bereik toe te voegen met slechts een uur opladen. Snelladen aan een zogenoemde DC-snellaadpaal, die je eerder langs de snelweg vindt, kan natuurlijk ook. Dan kost het volgens Nissan slechts zo’n 10 tot 15 minuten om 100 kilometer rijbereik bij te laden.
De ARIYA is uitgerust met een krachtige AC-lader die tot 22 kW kan ontvangen, waardoor het – aan een ‘gewone’ laadpaal die langs de straat of op een bedrijventerrein staat – mogelijk is 100 kilometer bereik toe te voegen met slechts een uur opladen
Met de Nissan ARIYA zijn al je zakelijke contacten dus binnen handbereik, zelfs wanneer je op één dag meerdere afspraken door heel Nederland hebt. Daarnaast zorgt de fraaie Japanse SUV voor een ander soort bereikbaarheid: de ARIYA is nu betaalbaarder dan ooit. Dankzij de komst van de speciale Limited Edition kan de Nederlandse importeur de auto aanbieden met een fiscale waarde van 40.900 euro, wat resulteert in bijzonder aantrekkelijke maandlasten. Met zijn lage Total Cost of Ownership (TCO) is de netto bijtelling voor de Nissan ARIYA slechts 222 euro voor zakelijke rijders die 36,97 procent inkomstenbelasting betalen.
Onderscheidend, hoogwaardig en Japans luxueus
Dat is opvallend aantrekkelijk, vooral omdat je met deze Nissan allesbehalve een karig uitgevoerde leaseauto voor je deur zet. Ten eerste onderscheidt de ARIYA zich van de massa met zijn uiterlijk: de Nissan heeft een even tijdloos als aerodynamisch design, met een vleugje Japanse esthetiek. Zo past het merk in het interieur subtiele andon-verlichting toe, met een verwijzing naar de traditionele Japanse lantaarn. Ook zie en voel je de sei-traditie terug in de cabine, bijvoorbeeld in de elegante pictogrammen die minimalistisch zijn uitgevoerd maar een voelbare reactie geven zodra ze worden aangeraakt dankzij zogenoemde ‘haptische’ feedback.
Vergeet goedkope kunststoffen of saaie vormgeving; de Nissan ARIYA steekt vanbinnen prachtig in elkaar en verrast met hoogwaardige materialen zoals echt hout en zachte, prettig aanvoelende oppervlakken. Die aanpak zorgt voor een zeer comfortabele cocon op wielen, die inderdaad zorgt voor een geruisloze en ontspannen rijbeleving. Tegelijkertijd zit de Nissan vol met moderne voorzieningen; ondanks het vooruitstrevende ontwerp is het dashboard overzichtelijk en laat het centrale aanraakscherm zich eenvoudig, veilig en intuïtief bedienen – onder meer dankzij stembediening via Amazon Alexa.
Ruim interieur, ruime garantie
Ook aan ruimte, zowel op de achterbank als in de bagageruimte, is geen gebrek. Naast een representatieve en moderne zakenauto scoort de ARIYA daardoor ook goed als gezinsauto. De bagageruimte is veelzijdig met een dubbele en flexibele vloer, wat het meenemen van allerlei bagage vergemakkelijkt. Opvallend: Nissan heeft de portieren van de ARIYA zo geconstrueerd, dat ze extra ver kunnen openen. Dat maakt het plaatsen van bijvoorbeeld kinderzitjes extra eenvoudig. Het leven stopt immers niet buiten kantooruren.
Nissan heeft de portieren van de ARIYA zo geconstrueerd, dat ze extra ver kunnen openen. Dat maakt het plaatsen van bijvoorbeeld kinderzitjes extra eenvoudig. Het leven stopt immers niet buiten kantooruren
Zoals gezegd noemt 24 procent van de respondenten aan het eerder genoemde onderzoek de lagere onderhoudskosten van een elektrische auto interessant. Dat is begrijpelijk en terecht: de kosten voor het bezit en het gebruik van een volledig elektrisch model zijn immers bewezen lager dan bij een vergelijkbare zakenauto met een brandstofmotor. De efficiënte elektromotoren van de Nissan ARIYA hebben immers weinig draaiende delen, verbruiken geen olie en vragen überhaupt weinig onderhoud. Net als het accupakket, dat bewezen betrouwbaar is.
Ook op dit vlak profiteren ARIYA-rijders van het feit dat Nissan bovengemiddeld veel ervaring en expertise heeft met elektrisch rijden: met de Leaf bood het Japanse merk immers als eerste autobouwers een batterijmodel voor de massa aan. Dat geeft vertrouwen, ook vanuit Nissan zelf: elke ARIYA krijgt 8 jaar (of 160.000 kilometer) fabrieksgarantie op het accupakket. Daarnaast heeft Nissan bijna 50 professioneel getrainde dealers die rechtstreeks verbonden zijn met Nissan via het Nationale Verkoopbedrijf. Hoe je het wendt of keert: met deze ‘100 procent elektrische coupé crossover’ zit je de komende jaren dus wel goed.