Branded content

Voorkomen dat een verzekeraar niet uitkeert? ‘Neem preventief maatregelen’

 
Stanley de Jong, risicoadviseur Zicht op Zaken Stanley de Jong, risicoadviseur Zicht op Zaken
Stanley de Jong, risicoadviseur Zicht op Zaken
 
Geschreven door:
Leestijd 4 minuten

Je bedrijfspand dat tot de grond toe afbrandt. Het is de grootste nachtmerrie voor ondernemers. Door verzekeringszaken op voorhand goed met je verzekeringsadviseur te regelen, verzacht je het leed en is een doorstart sneller gemaakt.

Lees verder onder de advertentie

Duurzame investeringen brengen soms grotere risico’s met zich mee. Zeker als er brand ontstaat in zonnepanelen of in de batterijopslag. De schade is dan enorm. Een verzekeraar keert pas uit als de spelregels goed nageleefd zijn. ,,Daarom is het voor ondernemers van belang om vóóraf preventieve maatregelen te nemen en te voldoen aan gestelde verzekeringsclausules”, stelt Stanley de Jong, zakelijk risicoadviseur bij Zicht, risico- en verzekeringsadviseurs. Over welke maatregelen gaat het? En hoe krijg je je bedrijf na een dergelijke schade weer operationeel?

Jaap Jongbloed: Kom naar Zicht op Zaken live!

Wil jij ook in gesprek met een adviseur? Als gastheer van Zicht op Zaken live mag ik 5 ondernemers uitnodigingen voor dit besloten kennisevent over de schaduwkanten en risico’s van duurzaam ondernemen. Ik ga met verschillende sprekers dieper in op de onderdelen energie en aansprakelijkheid. De adviseurs van Zicht vertellen je ook alles over het verzekeren van duurzaamheid. Ben jij een van mijn speciale gasten op donderdag 20 juni?
Meld je hier aan.

Vooraf goed geregeld

Op het gebied van brand zijn met name keuringrapportages van elektrische installaties en zonnepanelen voor de verzekeraar van belang. Bij een Scope 10 keuring kijkt de inspectie de algehele elektrische installatie na. Denk aan een controle van de meterkast, stopcontacten, krachtstroom, elektrische verwarming, maar ook de bekabeling in een bedrijfspand. Bij 50 of meer zonnepanelen moet de installatie aan de Scope 12 keuring voldoen. Is er sprake van een goede dakconstructie, een erkende installateur of aansluitfouten?

Lees verder onder de advertentie

Via de Zicht preventieservice hebben ondernemers die klant van Zicht zijn, toegang tot een netwerk van aangesloten partners die dergelijke keuringen snel en tegen een gereduceerd tarief uitvoeren. De Jong: ,,Pas als de periodieke keuringen uitgevoerd zijn en eventuele tekortkomingen opgelost, is de verzekeraar bereid uit te keren. Wij brengen keuringen ieder jaar onder de aandacht van onze klanten. Onze klantdossiers zijn niet compleet zonder keuringsrapportages.”

Ook neemt De Jong geregeld de inrichting van een bedrijfspand onder de loep en laat hij een waardebepaling uitvoeren voor de garantie tegen onderverzekering. Is alles netjes opgeruimd, hoe wordt omgegaan met brandgevaarlijke zaken zoals de batterijopslag, zijn gevels vrij van houten pallets en lege emballage? De Jong: ,,Veel bedrijven die te maken krijgen met een grote brand, gaan binnen een jaar failliet. Wij willen geen discussie met de verzekeraar als het pand en de inventaris te hoog of te laag verzekerd zijn. Alles moet netjes ingericht en vooraf goed verzekerd zijn. Dat laatste verzorgen wij achter de schermen, zodat klanten na een brand zo snel mogelijk weer operationeel zijn.”

Adviserende rol

Zoals één van de klanten van De Jong die zijn bedrijfspand in de zomer van 2020 volledig in rook op zag gaan. ,,Het eerste wat ik heb gedaan en altijd doe bij een dergelijke schade, is de klant bellen. Een luisterend oor bieden en de klant emotioneel bijstaan, staan op nummer één. Daarna heb ik de klant gerustgesteld door te vertellen dat alles goedkomt. De juiste preventiemaatregelen waren genomen en aan de gestelde clausules was voldaan, zodat de klant zich daar geen zorgen over hoefde te maken. Ik had geadviseerd om direct door te pakken en op zoek te gaan naar een nieuwe locatie. Ook al viel de huur hoger uit, de kosten vielen weg tegen de bedrijfsschade die we beperkt hebben gehouden. Binnen zes maanden keerde de verzekeraar uit en had de klant een doorstart gemaakt.”

Onafhankelijke beoordeling

Contra-experts spelen bij dit soort cases een belangrijke rol. Een contra-expert ziet als onafhankelijke partij toe op het werk van de expert vanuit de verzekeraar. ,,In die hoedanigheid hebben we overleg met beide partijen”, vervolgt De Jong. ,,In deze specifieke case hebben we veelvuldig geschakeld met de contra-expert die tegen strubbelingen met de expert aanliep. Ze waren het niet eens over de hoogte van de bedrijfsschade. Vanuit Zicht waren we dezelfde mening toebedeeld als de contra-expert en hebben toen uiteindelijk een hogere uitkering voor mijn klant gekregen. Kijk, vanuit Zicht hebben we één doel en dat is zorg dragen voor een juiste afwikkeling voor onze klanten. Zodat klanten krijgen waar ze recht op hebben.”

Zicht helpt ondernemers bij het maken van bewuste keuzes over financiële risico’s bij duurzame investeringen. Bijvoorbeeld door samen goed vooruit te kijken. En door wensen en situaties in kaart te brengen. Maar ook door na te denken over verschillende oplossingen. Dit doet Zicht met persoonlijk advies en financiële producten die aansluiten bij de fase van je bedrijf. Klik hier voor meer informatie.

Lees verder onder de advertentie