,,We hebben PC Hulplijn recentelijk overgenomen”, vertelt Benjamin Albers. Hij nam het bedrijf over en bracht het onder in zijn InService Group. Daardoor staat er een team van 20 IT-specialisten klaar voor zakelijke klanten die hulp zoeken bij hun IT.
Zakelijke klanten benaderd
Het klantenbestand was bij de overname grotendeels particulier. Toch zaten er ook zzp’ers en zelfs mkb-bedrijven bij, die Albers met zijn team benaderde. ,,We vroegen ze waarmee ze echt geholpen zouden zijn.” Wat veel ondernemers aangaven was dat ze twijfelden, tussen het neefje die ze belden bij IT-problemen (die niet altijd meteen tijd heeft) en een professioneel ICT-bureau met dure consultants.
Daarom is PC Hulplijn recentelijk vernieuwd. Het doel? Door zelfstandigen en bedrijven de mogelijkheid bieden om een IT-afdeling te delen. ,,Zakelijke klanten kiezen bij ons voor een lidmaatschap. Dat is heel betaalbaar, en biedt direct toegang tot specialisten die meekijken wanneer dat nodig is.” Volgens Albers lukt het om 95 procent van de problemen direct op te lossen, gewoon op afstand.
Op afstand en op locatie
Ondernemers met een IT-probleem schieten een ticket in, waarna ze standaard binnen 15 minuten geholpen worden. ,,Dankzij onze inzet hebben klanten eigenlijk hun eigen IT-afdeling, zonder dat ze daar hoge tarieven voor betalen,” licht Albers toe. Dat geldt voor heel Nederland, dankzij de tientallen busjes met monteurs die het bedrijf door het land heeft rijden.
Op die manier biedt het bedrijf zowel hulp op afstand als zelfs op locatie. Start een laptop of computer niet op? Of wil een zzp’er een laptop vervangen en alle bedrijfsdata overzetten? Er komt een monteur langs om dit te regelen.
Zowel voor hulp op afstand als de monteur op locatie-service rekent PC Hulplijn lage tarieven. Een lidmaatschap voor zzp’ers kost 15 euro per maand. Per hulpvraag betalen klanten een vast tarief van 20 euro. ,,Wij lossen het IT-probleem op voor de prijs van een kratje bier”, stelt Albers gevat. Een monteur op locatie kost standaard slechts 35 euro. Bij een eventuele vervanging of aanvullende werkzaamheden ontvangt de klant altijd vooraf een prijsopgave.
Samen een gedeelde IT-afdeling: betaalbaar en goed bereikbaar
Benjamin Albers
In de cloud (of juist niet)
Wat opvalt bij zzp’ers en het mkb die hulp bij hun IT zoeken, is dat de variatie aan vragen groot is. Zo merkt Albers bijvoorbeeld op dat een deel van de klanten graag meer in de cloud werkt, maar een ander deel juist helemaal niet. ,,Veel ICT-bedrijven zijn erop gericht om hun klanten steeds meer in de cloud te laten doen. Wij helpen net zo goed ondernemers die liever standalone werken, maar wel een probleem met hun software, laptop of andere hardware ervaren. Uiteraard leveren wij daarnaast ook cloudoplossingen.”
De breedte van de hulp blijkt ook uit een ander voorbeeld, waarbij een klant belde met een probleem. De computer was ineens vreselijk traag geworden, dus opstarten duurde minutenlang. Zelfs een simpel document openen lukte ‘voor geen meter’.
Een medewerker keek mee via Hulp op Afstand en ontdekte dat de harde schijf op 100 procent belasting draaide. Na wat speurwerk bleek er een achtergrondproces op volle kracht mee te werken. De klant gaf aan zich niet bewust te zijn van eventuele nieuwe software. ‘Heeft u onlangs een nieuw programma geïnstalleerd?’ Vroeg de helpdeskmedewerker. ‘Niet dat ik weet…’, antwoordde de klant. Maar na wat nadenken herinnerde hij zich een gratis tool die hij had gedownload om de pc sneller te maken. Ironisch genoeg was dat precies wat de computer traag maakte. ,,We verwijderden dat programma, en herstartten de computer.” Die werkte vervolgens weer als vanouds. ,,De klant heeft zelfs beloofd ons voortaan te bellen voordat er iets wordt geïnstalleerd”, voegt Albers toe.
PC Hulplijn: de helpdesk die wél bereikbaar is
PC Hulplijn helpt zzp’ers en mkb-bedrijven met zowel software als hardware, voor allerlei soorten problemen: bijvoorbeeld virussen op computers, laptops die niet opstarten, diensten van Microsoft of Google die niet werken en Apple-apparaten die niet updaten.
Het bedrijf is de servicemonteur en de IT-specialist, net als de helpdesk als je het bedrijf zelf niet kunt bereiken. ,,Ga maar na hoe lastig het is om iemand van Microsoft of Google aan de lijn te krijgen als er iets niet werkt. Albers wordt er zichtbaar blij van om ondernemers uit de brand te helpen. ,,Waar we ons voorheen meer dan 20 jaar richtten op particulieren met IT-ondersteuning, ligt onze focus nu ook op het ondersteunen van bedrijven.”