Met miljoenen klanten en 47.000 verkooppartners staat bol voor een grote uitdaging: hoe zorg je voor de beste winkelervaring? Volgens Hundman, Chief e-Commerce Officer bij bol, draait het om één ding: je beloftes nakomen. ,,Wij kopen thuis zoveel bij bol, en eigenlijk gaat het altijd goed. Dat is iets waar je niet eens meer over nadenkt, het is vanzelfsprekend. Maar als je erbij stilstaat, is dat best bijzonder.”
Of het nu gaat om een zonnebril, speelgoed of een e-boek, bij bol grijp je nooit mis en wordt het binnen no-time bezorgd. Op bol staan maar liefst 41 miljoen producten om uit te kiezen. Zo bestaat de categorie shampoo’s uit duizenden verschillende soorten. ,,Die variatie is natuurlijk ook iets wat ons echt onderscheidt van een fysieke winkel.”
Klantbeleving van consument tot partner
Bij bol draait klantbeleving om twee groepen: consumenten én partners. ,,Voor consumenten is het simpel: we doen wat we beloven. Maar ook voor partners geldt dat principe. We helpen hen online verkopen makkelijker te maken en toegang te krijgen tot miljoenen consumenten.”
Om die partnerbeleving te optimaliseren ondersteunt en begeleidt bol partners tijdens hun traject en staan ze klaar om vragen te beantwoorden via de partnerservice. Om partners en andere e-commercepartijen te inspireren en te adviseren, is bol met een grote stand aanwezig op de Webwinkel Vakdagen. ,,Wij vinden dat we er voor hen moeten zijn op verschillende manieren. En dit is één van die manieren die we daarbij vinden passen.”
AI en social commerce: de game changers
In die klantbeleving speelt ook artificial intelligence een steeds grotere rol. ,,AI versnelt ontwikkelingen enorm en opent nieuwe mogelijkheden,” zegt Hundman. Zo helpt AI bij productaanbevelingen. ,,Als je zoekt naar een salontafel, heb je duizenden opties. Wij zetten AI in om klanten te helpen om aan de hand van specifieke vragen uit het ruime aanbod dat we hebben de perfecte selectie te maken.”
Ook heeft Hundman het over de snelle evolutie in social commerce. ,,Hoe zorgen we ervoor dat we relevant blijven voor toekomstige generaties? We moeten zijn waar de consument is. En dat betekent aanwezig zijn op social media, waar nieuwe generaties dagelijks uren doorbrengen.”
Logistiek: meer dan snelle bezorging
Naast AI en personalisatie is logistiek een kernonderdeel van bol’s strategie. ,,Logistiek maakt uiteindelijk de echte belofte waar.” Het magazijn van bol beheert een opslag van honderdduizenden producten die in verschillende combinaties de deur weer uit moeten. En dat iedere dag.
Hoe zorgen we ervoor dat we relevant blijven voor toekomstige generaties? We moeten zijn waar de consument is
Oscar Hundman Chief e-Commerce Officer bij bol
,,Onze partners hebben hun eigen bedrijf waarin ze hun eigen zaken op orde hebben, maar wij helpen hen de beste ervaring te bieden aan consumenten,” aldus Hundman. Dat doet bol onder andere door hen te helpen met verzending. Daarbij kunnen partners kiezen voor de logistieke dienst die het beste bij hen past, waaronder volledige ontzorging via bol’s fulfilment center of flexibele oplossingen waarbij partners hun eigen voorraad beheren. ,,Onze logistieke operatie is een fascinerende machine, net zo gedreven door data als onze e-commerceactiviteiten.”
Waar gaat e-commerce heen?
Hundman verwacht dat er nog veel zal komen op het gebied van personalisatie en customer journey. ,,Het draait niet alleen om eerdere aankopen, maar om wat op dat moment het beste bij de klant past.” Met 41 miljoen producten en miljoenen klanten blijft bol continu innoveren om de ultieme winkelervaring te bieden. ,,We zagen deze ontwikkelingen al wel aankomen, maar het tempo is natuurlijk onvoorstelbaar.”
Bol op de Webwinkel Vakdagen
Tijdens de Webwinkel Vakdagen is bol aanwezig met een grote stand waar bezoekers de hele dag terechtkunnen met vragen en feedback. ,,Natuurlijk zijn we aanwezig. We zijn een integraal onderdeel van de Nederlandse en Belgische e-commerce en willen er zijn voor e-tailers, retailers en iedereen in deze sector.” Daarnaast verzorgt bol diverse topic specifieke lezingen. ,,Dit evenement is een uniek moment om onder vakgenoten te zijn en te praten over ons vak waar we met zoveel passie aan werken.”
Meer weten over de successen van bol? Sluit je aan bij de lezing van Daan van Outeren, Lead Ecosystem Partnerships op woensdag 2 april om 11:15-11.45 uur: Hoe je slim kunt groeien door automatisering. Of pak de lezing van donderdag 3 april om 11:15 tot 11:45 uur mee van Keimpe Veldboom, Product Marketingmanager: Hoe maak je een snelle, flexibele en betrouwbare levering waar voor je klant? Bestel hier je gratis tickets voor de Webwinkel Vakdagen.