Zandcompleet houdt vast aan organische groei: ‘Ons Google-budget is al twaalf jaar nul’

 
Melissa Buijens van Zandcompleet Melissa Buijens van Zandcompleet
Melissa Buijens van Zandcompleet
 
Geschreven door:
Leestijd 5 minuten

Melissa Buijens transformeerde de zandhandel van haar vader tot een e-commerce bedrijf’. Ze onderneemt op geheel eigen wijze. ,,Veel concullega’s in de e-commerce zijn gebrand op advertenties. Ik weet niet wie van ons gek is, maar ik heb de rekensom nog nooit echt rond kunnen krijgen.”

Lees verder onder de advertentie

Melissa Buijens groeide op tussen het zand. ,,Ik ben er nog net niet in geboren”, vertelt ze in de aanloop naar haar presentatie op de Webwinkel Vakdagen. Ze zag in 1986 het levenslicht, een jaar nadat haar vader Antoon in het West-Brabantse Noordhoek een zandhandel was gestart. ,,Het was echt business-to-business, met vrachtwagens, een loswal en eigen medewerkers. We deden ook heel veel in de aanleg, met civiele kranen waar ik als kind op zaterdag in draaide. Toen ik in het bedrijf kwam werken, hebben we dat helemaal omgegooid.”

Ik had goede ideeën, maar ik was als vrouw in een mannensegment pur sang gewoon geen partij

Melissa Buijens

Aan de hand van Melissa zette het familiebedrijf in 2012 een webwinkel naast de traditionele zandhandel. Onder de naam Zandcompleet ging ze zand en andere bodemproducten verkopen op internet, bijvoorbeeld voor tuinen, sportvelden of voor paardenbakken. ,,Er is niets meer van het oorspronkelijke bedrijf over”, zegt de ondernemer, ,,behalve het product. We zijn van b2b naar hoofdzakelijk b2c gegaan. Al onze omzet komt nu online binnen. De traditionele tak is in 2015 ook helemaal opgeheven, de loswal is verdwenen, de vrachtwagens zijn weg.”

Lees verder onder de advertentie

Zandcompleet is de Thuisbezorgd van het zand

Sinds 2022 zwaait Melissa, die in haar begindagen niet zo serieus werd genomen (,,Ik had goede ideeën, maar ik was als vrouw in een mannensegment pur sang gewoon geen partij”) de scepter over het familiebedrijf. Melissa was namelijk van plan om van 100 procent offline naar een 100 procent online te gaan. In 2023 sprak ze ook al op de Webwinkel Vakdagen waarin ze meer vertelde over deze transitie in een traditionele sector.

Ik geloof heel erg in de motivatie die ik vind bij collega-ondernemers

Melissa Buijens

Ondertussen werkt Zandcompleet met een gelijkwaardig model als Thuisbezorgd. ,,Als een klant uit Amsterdam bij ons acht kuub straatzand bestelt, dan hebben wij een partner uit Amsterdam die dat daar komt brengen. En als het iemand uit Leeuwarden is, dan is het een partner uit die hoek. Dat heeft alles te maken met transportkosten. Je kunt niet vanuit Brabant heel Nederland en Belgie beleveren.”

Voor een bedrijf met een miljoenenomzet telt Zandcompleet erg weinig medewerkers. Melissa: ,,We zitten met drie man fulltime op kantoor en voor de rest zit alles in de onderaanneming. Dus ook IT en marketing. Ik geloof heel erg in de motivatie die ik vind bij collega-ondernemers, dat vind ik heel prettig werken. Een tent vol medewerkers heeft nooit op mijn verlanglijstje gestaan.” Dat betekent veel outsourcing. ,,Aan onze website wordt elke dag door externe developers gewerkt. Maar ik vind het gewoon prettig zo. Ik weet dat ik niet geschikt ben als manager, dat zit niet in mijn karakter.”

Coolblue super inspirerend

Gevraagd naar een lichtend voorbeeld in de e-commerce noemt Melissa één naam: Coolblue. Het bedrijf heeft voor elkaar gekregen dat ze er direct heengaat als ze een nieuwe laptop nodig heeft, al hoeft ‘ie daar niet het goedkoopst te zijn. ,,Het allermooiste wat je als webwinkel kunt bereiken”, vindt ze. De directeur noemt het super inspirerend om te zien hoe het bedrijf die voorkeurspositie opbouwt met klantvriendelijkheid en humor, bij producten die mensen niet al te vaak nodig hebben. Wat Coolblue doet met laptops en wasmachines, beoogt Zandcompleet met zand en grind. En dat lukt heel aardig.

Het familiebedrijf slaagt er tot op heden in organisch te groeien volgens de Brabantse, zowel in Nederland als in buurlanden. Sinds de opening van de webwinkel heeft Zandcompleet op wat testjes na geen euro aan Google Ads besteed, zegt ze. ,,Ons budget is al twaalf jaar lang nul.” Een unieke strategie, waar Melissa tijdens haar presentatie op WWV dieper op in gaat.

Twaalf jaar voorsprong

Veel e-commercebedrijven proberen de omzet te stuwen door er ,,ads doorheen te draaien”, ziet Melissa. Het zijn inkomsten waar weinig verhaal achter zit, dat vindt ze minder aansprekend. Daar komt bij dat ze twijfelt aan het rendement van online advertenties. ,,Als je alles eerlijk doorrekent en dan echt eerlijk, dus ook meeneemt wat het bureau kost, en je kijkt wat er dan onder de streep overblijft... Ik hoef ze niet te hebben. Wij doen alles organisch. Ik was altijd de roepende in de woestijn, maar dat is veranderd. Nu heb ik twaalf jaar voorsprong.”

Lees verder onder de advertentie

Wie opent straks überhaupt nog Google zoals dat nu bestaat?

Melissa Buijens

Profilering is voor de toekomst van e-commercebedrijven belangrijker dan snelle winstmaximalisatie, stelt Melissa Buijens. ,,Ik wil duurzaam groeien.” Ze wijst een tikje smalend op bedrijven die veel werk hebben gemaakt van keyword stuffing om het de algoritmes van zoekmachines naar de zin te maken. ,,Dat is natuurlijk echt verleden tijd. Wie opent straks überhaupt nog Google zoals dat nu bestaat?” Zelf gebruikt Melissa vaker ChatGPT, waarin gebruikers sneller en beter worden geholpen. Zandzoekers worden er regelmatig naar Zandcompleet verwezen.

Kaarten op tafel

Melissa geniet van de voortschrijdende techniek: ,,Dat AI gaat alles op zijn kop zetten, ik vind dit echt een hele leuke periode. Beeld wordt ook steeds belangrijker. Dus daar sta je dan met je ellenlange blogs of massaal gekopieerde productteksten op je website. Nu komen de kaarten echt op tafel. Wat maakt jou uniek?”

Meer weten over het succesverhaal van Zandcompleet? Op donderdag 3 april tussen 13:15 en 13:45 uur in lezingzaal 5 deelt Melissa Buijens haar verhaal tijdens de Webwinkel Vakdagen: van niets een miljoenenbedrijf opbouwen in online zand en grind verkopen. Gratis tickets voor de Webwinkel Vakdagen zijn hier te bestellen.