Elke dag belanden tientallen fietsers in het ziekenhuis na een aanrijding in het donker. Het verkeer wordt steeds hectischer terwijl fietsverlichting al honderd jaar onveranderd is. 71 procent van deze ongelukken gebeurt van de zijkant, daar waar traditionele verlichting tekortschiet. ,,Traditionele fietslampjes verlichten slechts de voor- en achterkant van de fiets, wat betekent dat de fietser zelf onzichtbaar blijft”, constateerde Luci Santema, destijds student Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft. Het werd haar missie om fietsers beter zichtbaar te maken, niet alleen als lichtje, maar als een volledig mens op de weg.
Ziemi maakt de fietser herkenbaar, juist vanaf die gevaarlijke zijkant
Van marktonderzoek tot gepatenteerd product
Het idee voor Ziemi ontstond tijdens een ontwerpopdracht aan de TU Delft, waar Luci werd gevraagd na te denken over de veiligheid van e-bikes. Als kind droomde Luci er al van om uitvinder te worden en met Ziemi maakt ze die droom waar. Geïnspireerd door de Biomotion-theorie, waarbij je menselijk beweging zichtbaar maakt, bedacht ze een fietslamp die je bewegende benen verlicht. ,,Ziemi maakt de fietser herkenbaar, juist vanaf die gevaarlijke zijkant.”, legt Luci uit. Je hersenen herkennen sneller een fietser wanneer je bewegende benen ziet. Dat geeft direct het waarschuwingssignaal: ‘let op, daar fietst iemand!’
De deelname aan het YES!Delft-programma gaf haar de kans om in slechts twaalf weken de basis van ondernemerschap onder de knie te krijgen, van marktonderzoek tot patenten. Tijdens deze periode wist ze een patent te bemachtigen, wat de deur opende voor verdere productontwikkeling. Inmiddels is versie drie van de razend populaire fietslamp gelanceerd, een model dat je eenvoudig op elke fiets klikt. ,,Het is tijd voor échte verlichting,” aldus Luci.
Met Douwe Korver als co-founder, die haar met zijn bedrijfskundige achtergrond aanvult op strategisch en commercieel vlak, begon het duo prototypes te ontwikkelen en testen. Dit resulteerde in Ziemi: de eerste fietsverlichting ter wereld die de bewegende benen van de fietser zichtbaar maakt.
Deze investeringsronde was voor ons een enorme bevestiging van de waarde van ons product en de richting die we hebben gekozen
De weg naar financiering voor grote groei
Ziemi begon klein, met een focus op het bewijzen van de vraag naar hun product. Hun eerste crowdfundingcampagne was een succes en toonde aan dat mensen echt op zoek waren naar een oplossing. Met een opbrengst van 36.000 euro kregen ze de mogelijkheid om het concept verder te ontwikkelen. Na twee jaar bootstrappen en organische groei werd de vraag naar Ziemi alleen maar duidelijker, en het was tijd om op te schalen. Dit leidde begin dit jaar tot een nieuwe investeringsronde, waarin het duo 270.000 euro ophaalde bij verschillende angel-investeerders. Deze investering stelt Ziemi in staat om de productie op te schalen en hun internationale uitbreiding te realiseren. Luci: “Dat deze groep ervaren ondernemers besloot te investeren, was voor ons een enorme bevestiging van de waarde van ons product en de richting die we hebben gekozen.”
Ambitieuze plannen
Met de introductie van de derde generatie van Ziemi, geoptimaliseerd dankzij feedback van klanten, is het product klaar voor het grote publiek. Dit najaar introduceert Ziemi een nieuw achterlicht speciaal voor racefietsers. Deze verlicht de kuiten zodat je van achteren zichtbaar bent als fietser. De innovaties worden ondersteund door een lopend onderzoek van TNO. Zij brengen het exacte veiligheidsvoordeel van de verlichting in kaart.
De toekomstplannen van het ondernemersduo zijn ambitieus. Douwe ziet grote kansen in buurlanden en Scandinavië, waar fietsveiligheid een belangrijk thema is. Via B2B-kanalen hoopt Ziemi voet aan de grond te krijgen. Samenwerkingen met internationale distributeurs worden opgezet, om daarna vol in te zetten op groei met de eigen webshop. ,,Het vinden van de juiste partners, zowel intern als extern, is tot nu toe cruciaal gebleken voor de groei van ons bedrijf.”
We krijgen geregeld van ouders te horen dat ze zich veiliger voelen om hun kinderen zelfstandig te laten fietsen
De nieuwe standaard onder fietsverlichting
Met hun focus op veiligheid, innovatie en groei bewijzen Luci en Douwe dat ondernemerschap niet gaat over winst, maar over het creëren van maatschappelijke waarde. Ziemi is voor hen meer dan een product. ,,Het is onze missie om de standaard voor fietsverlichting wereldwijd te veranderen, Ziemi moet uiteindelijk in elke fiets geïntegreerd worden”, aldus Luci. ,,We krijgen geregeld van ouders te horen dat ze zich veiliger voelen om hun kinderen zelfstandig te laten fietsen. Normaal gesproken breng ik ze met de auto,’ zei een moeder, ‘maar nu durf ik ze los te laten, omdat ik weet dat andere weggebruikers ze veel beter zien.”
Luci en Douwe zijn vastberaden om Ziemi naar een hoger niveau te tillen. ,,We willen dat Ziemi over 3 jaar de standaard is voor fietsverlichting, niet alleen in Nederland, maar wereldwijd.” Met de juiste investeerders aan boord, solide producten en een duidelijke missie, lijken ze goed op weg om dat te realiseren. Kijk vanavond eens om je heen: zijn fietsers echt zichtbaar in het donker?
Meer weten over hoe Ziemi fietsers veiliger maakt? Ontdek het hier: www.ziemi.com.
Bekijk hier de voorwaarden.